הכבוד שעשה בג"ץ לקולגה מצא

בג"ץ דן באחרונה בעתירה שהגישה לשכת עורכי הדין, באמצעות עו"ד רועי בלכר, נגד ימי ההקראות בפלילים

בג"ץ דן באחרונה בעתירה שהגישה לשכת עורכי הדין, באמצעות עו"ד רועי בלכר, נגד ימי ההקראות בפלילים. ההליך הזה, שאינו מעוגן בחוק, מזמן אל אולמות המשפט מדי יום עשרות נאשמים, שנשאבים אל הליך מקוצר, מזורז, שבו הם נלחצים להודות ולהסכים לעסקת טיעון. המגמה הזו עוד הוסיפה והתחזקה כאשר לפני מספר חודשים, במסגרת חוק ההסדרים, תוקן חוק הסנגוריה הציבורית באופן שמבטיח ייצוג חינם לנאשם שיודה באשמה. מאז, אין כמעט גורם משפטי שלא הביע הסתייגות מהשלכותיו של התיקון הזה, אבל הסתייגויות לחוד ופרקטיקה לחוד: בפועל מוסיפים ימי ההקראות להתקיים, שופטים שומעים תיקים באופן סיטוני ונאשמים מודים כדי לצאת בזול.

בדיון בבג"ץ הצטרפו גם השופטים למקהלת המשתוממים. אין זה יכול להיות שהליך כזה מתקיים בלא עיגון חוקי. אחרי ההסתייגות המתבקשת הזו, סירבו השופטים להוציא צו ביניים שיפסיק את ההליך עד לעיגונו החוקי. למה? בעיקר מטעמי נימוס. באמצע ספטמבר אמורה ועדה בראשות השופט אליהו מצא לדון בניסוחו של סעיף החוק שיגדיר את כללי ההליך החריג. לפיכך, העדיף בג"ץ שלא להעמיד את הקולגה מצא בפני עובדה. במקום זה הוחלט להמתין בנימוס עד אוקטובר ולשמוע מה אומר הפורום של מצא. ומה על הנאשמים המזומנים בינתיים אל הליכים שלא עוגנו בחוק, ומה על מי שמודים משום שרק כך יקבלו ייצוג? השופטים ביקשו מבא כוח המדינה להקפיד כי ההליך לא יסטה מהוראות חוק סדר הדין הפלילי. נו, אז אם ככה הכל בסדר.

חזרתה של בייניש להרכבים

אחרי חודש שבו נעדרה מאולמות בית המשפט, חזרה באחרונה שופטת בית המשפט העליון דורית בייניש לעבודה מלאה. היעדרותה של בייניש נבעה מאילוצים בריאותיים: לפני כחודש שברה בייניש את הרגל, גובסה ורותקה לכסא גלגלים. המגבלות הרפואיות מנעו ממנה ישיבה בהרכבים, אבל לא מנעו עבודה בלשכה, שהותאמה לדרישות הרופאים. בינתיים, שוחררה בייניש מהגבס, וחזרה לעבודה מלאה. בדיוק בזמן לדיון בעתירה נגד מינויו של צחי הנגבי לשר לביטחון פנים.