מועצת מקרקעי ישראל אישרה בשנית ההחלטה בדבר הוראות המעבר של ועדת משנה נסים

משמעות ההחלטה: היועמ"ש רובינשטין לא יוכל להגן על הוראות המעבר בבג"ץ שהגיש פורום הקרקעות, בו חברים הקשת הדמוקרטית המזרחית, אדם טבע ודין ועמותת במקום

מועצת מקרקעי ישראל אישרה בשנית את ההחלטה שקיבלה בישיבתה הקודמת בדבר הוראות המעבר של ועדת משנה נסים. הוועדה החליטה שלא לאשר את התיקונים עליהם החליטו מנהל מינהל מקרקעי ישראל, יעקב אפרתי ויו"ר המועצה, ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, שמטרתם היתה לאפשר ליועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, להגן על הוראות המעבר בבג"ץ.

גורמים במועצה טוענים, שחברי המועצה החליטו שלא לאשר את התיקונים, שכן הם היו מותרים תוכניות רבות מחוץ להוראות המעבר. יצויין, שאין לדעת כמה תוכניות נכללות במסגרת החלטות ועדת נסים שכן המינהל טרם מסר פרטים על היקף התוכניות.

משמעות החלטת המועצה היא, שרובינשטין לא יוכל להגן על הוראות המעבר בבג"ץ שהגיש פורום הקרקעות, בו חברים הקשת הדמוקרטית המזרחית, אדם טבע ודין ועמותת במקום, כנגד הוראות המעבר. יצויין, שאולמרט הודיע ל"גלובס" בשבוע שעבר, שאם רובינשטיין יסרב להגן על הוראות המעבר בבג"ץ הוא ייגן עליהן בעצמו. החוק אינו מאפשר למועצת מקרקעי ישראל לשכור שירותים של עורך דין חיצוני, ולכן אולמרט, אם יבחר בכך, יאלץ להגן על החלטת המועצה בעצמו.

המועצה כלל לא דנה בתיקונים נוספים שהגיש רובינשטיין היום (ג') למועצה. לטענת הוועדה התיקונים הוגשו לה רק היום בצוהריים, ולכן חבריה לא הספיקו ללמוד אותם. חלק מחברי המועצה טענו, שהתעקשותו של רובינשטיין להכתיב למועצה נוסח מדויק משלו, חוסר רצונו לקבל את הצעת הפשרה שנוסחה על ידי מינהל מקרקעי ישראל באישור אולמרט, והעובדה שטרח להעביר את הערותיו זמן קצר לפני הישיבה למרות שעמדו לרשותו ימים רבים הם בלתי נסבלים, ולכן דחו את הצעתו.

הוראות המעבר שהתקבלו על ידי ועדת נסים מכלילות כמעט את כל התוכניות להפשרת קרקע חקלאית, בכך שהן מאפשרות הסתמכות ניכרת, הן מכלילות תוכניות שלגביהן נקבע שהושקעה בהן השקעה כספית ניכרת, מבלי לציין מהי אותה השקעה, ומכלילות את כל התוכניות במסגרת הסדר הקיבוצים וחוק גל.

לאחר שרובינשטיין הודיע שלא יכול להגן על הוראות המעבר בבג"ץ, החליטו אולמרט ואפרתי להכניס בהן מספר שינויים, בין השאר, בוטל הסעיף המאפשר הכללה בהוראות המעבר של תוכניות לגביהן נקבע שיחול עליהן החלטות אחרות מ-717 ו-727, עוד הוחלט לקצר את פרק הזמן שבהן ניתן לאשר תוכנית לשנתיים בלבד, זאת בשעה שניסים לא קבע פרק כלל.

לתיקונים אלה ביקש רובינשטיין להוסיף תיקונים נוספים, וזאת מאחר ולדעתו, לא יוכל להגן גם על הנוסח המתוקן.

לטענת רובינשטיין, ניתן להחיל את ההוראות רק על החלטה 717 ו-727 ולא על החלטות נוספות שהתקבלו בשלב מאוחר יותר; ההסתמכות תחול רק על הסכם שנעשה עם המינהל בכתב, ולא על כל מגוון האפשרויות שוועדת נסים היתה מוכנה לקבל, כמו למשל הסכם עם רשות מרשויות המדינה, רשות מקומית באישור המינהל, או יזם שהתקשר עם מינהל מקרקעי ישראל על-פי מכרז לקרקע בהליכי תכנון - פעלו לביצוע התכנון, הושקעה השקעה כספית ניכרת ועוד; לדעת רובינשטיין, עקרון ההסתמכות לא יכול לחול על התקשרויות עם צד ג', שכן אלה אסורות על ידי המינהל.

עוד קבע רובינשטיין, שבאשר להחלטה 737 (הרחבות מושבים וקיבוצים), הוא אינו רואה עילה להכרה באינטרס הסתמכות במקום בו רק חלק מן הרכיבים המאפשרים עיסקה, ודורש לחדד את סעיף הזמן שבו ניתן לאשר עיסקה.

באשר להסדר הקיבוצים, קבע רובינשטיין, שלא ניתן להכליל במסגרת הוראות המעבר קיבוצים

שלצד שמם מצוין דבר קיומו של הסדר פרטני, (כמו למשל קיבוץ משמר דוד). לדעת רובינשטיין יש לברר את האפשרות להחיל את הוראות המעבר לגבי כל עסקה ועסקה.

באשר לעניין המועדים לאישור התוכנית, קובע רובינשיין שיש למחוק סעיף זה מהוראות המעבר, שכן אם הכוונה היתה ליצור עילה נוספת להחלת הוראות המעבר הוא אינו רואה כל הצדקה עניינית לכך, וכי לא ניתן יהיה להגן על החלטה זו בפני בית המשפט.

בתגובה להחלטת המועצה, שלא לדון בהערות רובינשטיין, ובעקבות החלטתה לשכור שירותי עורך דין חיצוני, הודיע היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, שלא יאפשר למועצה לקבל ייצוג נפרד, ולהוציא כספי ציבור לשם קבלת ייצוג זה.

לדברי רובינשטיין, המדינה היא היחידה המוסמכת להגן על עמדות מינהל מקרקעי ישראל, שהוא רשות מרשויות המדינה.

רובינשטיין הדגיש, שהמדינה תגן רק על אותן עמדות של המועצה אשר היועץ קבע כי ניתן להגן עליהן, והן אינן עומדות בסתירה להחלטות בג"ץ הקודמות.

יצויין, שבשל הפער הגדול בין החלטות ועדת נסים לבין הסעיפים עליהם הסכים רובינשטיין, הרי שבפועל ייצוג כזזה כמעט אינו אפשרי.

ל"גלובס" נודע שלדעת גורמים במשרד המשפטים אולמרט לא יוכל לייצג בבג"ץ את מועצת מקרקעי ישראל, שכן המייצג הבלעדי של מועצת מקרעי ישראל בבתי המשפט היא הפרקליטות, ושום רשות לא יכולה לעשות דין לעצמה.