מנכ"ל טאואר, כרמל ורניה: עד סוף השנה נצטרך לגייס עוד 24 מ' דולר

בנוסף לבנקים, שעשויים להזרים לחברה 200 מ' ד', צפויה טאואר לקבל 150 מ' דולר מהמדינה

טאואר רחוקה מאיזון. יצרנית השבבים מנסה לשדר עסקים כרגיל, אבל ערימת ההפסדים גדלה מרבעון לרבעון. ברבעון השני של השנה הפסידה החברה כ-16.8 מיליון דולר, על הכנסות של כ-12.9 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-14.3 מיליון דולר, על הכנסות של כ-12.5 מיליון דולר ברבעון הקודם.

כל ההכנסות מיוחסות ל-FAB1. רק ברבעון השלישי של השנה יחלו - סוף סוף - מכירות המפעל החדש - FAB2, שבו הושקעו עד עתה כ-750 מיליון דולר, מתוך השקעה כוללת צפויה של כ-1.5 מיליארד דולר. אלא שגם תחילת המכירות מ- FAB2 לא תביא לשיפור דרמטי בתוצאות, שכן צפויה ירידה במכירות FAB2. כדי שהחברה תגיע לאיזון, היא צריכה למכור בקצב של לפחות פי שלושה מקצב מכירותיה הנוכחי, וזה נראה רחוק.

עם זאת, כרמל ורניה, המנכ"ל הטרי של החברה, שהחליף את יואב כהן-ניסן ורפי לוין, משדר אופטימיות. "לא הופתעתי ממה שקיבלתי", הוא אומר היום. "הייתי בתקופת צינון די ארוכה ולמדתי היטב את החברה. קיבלתי ירושה טובה. יש לחברה תשתית טובה מאוד. אני מסתכל על העתיד, ויש פוטנציאל גדול".

- "גלובס": לפי תחזיות העבר, כבר עכשיו המפעל החדש היה אמור לייצר בכמויות מסחריות ולמכור בסכומים משמעותיים.

"כולנו היינו הרבה יותר אופטימיים בשנת 2000".

- ההערכות האלה ניתנו גם לפני כשנה.

"אני מסתכל על העתיד. הפוטנציאל של החברה מצוי באנשים הטובים, בטכנולוגיה המצוינת. המפעל כבר עובד וכל הנתונים מצביעים על כך שהמגמות בעולם עומדות להשתנות, אם לא התחילו כבר להשתנות, וזה פועל, כמובן, לטובתנו. מעבר לכך, יש מאחורינו משקיעים ובנקים תומכים. אנחנו שחקן קטן ויש לנו מקום רחב לגדול. זה מקור האופטימיות שלנו".

אבל בינתיים, תידרש החברה למימון נוסף. "נצטרך עוד הרבה כסף", אומר ורניה. "נגייס כמה עשרות מיליוני דולרים השנה, ונגייס כמה עשרות מיליונים גם בשנה הבאה. נצטרך להגדיל את ההון העצמי שלנו".

זו גם הדרישה של הבנקים המלווים - הפועלים ולאומי, שהעניקו לחברה כ-300 מיליון דולר. אבל, השאלה היא מי יהיה מוכן לקחת סיכון גדול ולהשקיע בחברה כעת. "אני רואה את זה אחרת לגמרי", מעיר ורניה. "אני לא חושב שיש סיכון גדול. מדובר במפעל שכבר מייצר באופן סדרתי ללקוחותיו, והסיכון בו נמוך מהסיכון מלפני שנתיים. כל ההשקעה החדשה, כל הכספים שנקבל, הולכים בעצם להגדלת קיבולת הייצור. לא נבנה קיבולת אם לא יהיה צורך של השוק".

- כמה תוכלו לגייס מהבנקים?

"הבנקים התחייבו להזרים 500 מיליון דולר בהתאם לאבני דרך מסוימות, והם הזרימו עד כה כ-300 מיליון דולר. נמשוך את היתר בהתאם להתקדמות שלנו".

- כמה כסף אתם צריכים לגייס על-פי תנאי הקובננטס של ההלוואות מהבנקים?

"עד סוף השנה - כ-24 מיליון דולר".

- בסך הכל, תשקיעו בפרויקט כ-1.5 מיליארד דולר, או שההשקעה תהיה נמוכה יותר?

"נשקיע קצת פחות. המיתון הביא להפחתה מסוימת של העלויות. עד עכשיו השקענו כ-750 מיליון דולר".

בנוסף לבנקים, שעשויים להזרים לחברה 200 מיליון דולר נוספים, צפויה טאואר לקבל 150 מיליון דולר מהמדינה (מענק השקעה), שיתווספו ל-100 מיליון דולר שכבר שולמו על ידה. במקביל, ממשיכות השותפות האסטרגיות - סנדיסק, אליאנס, קוויקלוג'יק ומקרוניקס - "לטפטף" סכומים, וכאמור, החברה מנסה לגייס כמה עשרות מיליוני דולרים נוספים.

- האם תנסו לגייס סכומים נוספים מהשותפות האסטרטגיות?

"אנחנו עדיין לא יודעים ממי נגייס".

- המנכ"לים הקודמים העריכו שבשנה הבאה המכירות יסתכמו כבר בכ-500 מיליון דולר, ואפילו מעבר לכך. מה הערכתך?

"אני לא רוצה להתייחס לשנה ולתחזית מסוימת. אבל זה הפוטנציאל בקיבולת המקסימלית - 33 אלף פרוסות סיליקון בחודש".

- מהי הקיבולת הנוכחית שלכם?

"בסוף השנה תהיה לנו קיבולת של כ-8,500 פרוסות בחודש. אבל כאמור, אנחנו מגדילים את הקיבולת. אנחנו רוצים שלקוחות יידעו שהם יכולים להיכנס לסדרות ייצור גדולות, שיש על מי לסמוך".

- אתה מתכוון לשותפות?

"אני מעריך שיהיו גם לא מעט לקוחות נוספים, מעבר לשותפות האסטרטגיות שלנו".

- האם יש התאוששות מסוימת בשווקים?

"אני לא יכול להגיד שאנחנו מרגישים משהו מובהק".

- איך אתה מסביר את הירידה הצפויה במכירות ברבעון השלישי?

"המפעל הראשון די קטן ומשרת לקוחות לא רבים, ותנודות מרבעון לרבעון הן לא דבר מפתיע. הרבעונים הראשון והשני היו טובים, והשלישי יהיה נמוך".

עם זאת, ברבעון השלישי יחלו, כאמור, מכירות המפעל החדש, והן יקזזו את הירידה הצפויה במכירות המפעל הוותיק. המכירות של FAB2, מעריך ורניה, יגיעו למיליוני דולרים, אם כי נראה שמדובר במיליונים בודדים.