ויטה פרי גליל ממשיכה להפסיד: 6.4 מיליון שקל ברבעון השני

לפני מספר חודשים גנזה החברה תוכנית לגיוס 94.5 מיליון שקל בהנפקת אג"ח, שתשקיפה כבר פורסם

חברת ויטה פרי הגליל , בשליטת I3 של איאן נייג'ל דייוויס ואביב אלגור, ממשיכה לערום הפסדים. החברה, שתכננה לגייס כ-94.5 מיליון שקל מהציבור לפני מספר חודשים, אך גנזה את התוכנית לאחר שנוכחה כי היא צפויה לנחול כשלון, סיימה את הרבעון השני עם הפסד של 6.4 מיליון שקל על הכנסות של 61.5 מיליון שקל, לעומת הפסד של 443 אלף שקל על הכנסות של 69.3 מיליון שקל ברבעון המקביל.

כאמור, החברה גנזה לפני מספר חודשים את הרעיון לגייס הון מהציבור על ידי הנפקת אג"ח, וזאת לאחר שתשקיף ההנפקה כבר פורסם. ההנפקה הייתה אמורה לכלול שתי סדרות אג"ח: 75 מיליון שקל באג"ח סטרייט מסדרה 3, שתשלם ריבית שנתית של 8% (צמוד למדד) והחזר הקרן יבוצע בתשלום אחד ב-2009. בנוסף, כ-19.5 מיליון שקל באג"ח להמרה (סדרה 4), שתשלם ריבית שנתית של 8% (צמוד למדד), והיא תשלם את הקרן ב-3 תשלומים שווים בשנים 2009-2007.

בעקבות ביטול ההנפקה, המינוף הכבד המשיך לחנוק את ויטה. נזכיר, כי בתום הרבעון הראשון עמד ההון העצמי של החברה על 2.8 מיליון שקל בלבד ומימן מאזן מאוחד של כ-284 מיליון שקל.

בעקבות ביטול הגיוס, וכדי להקל במעט מהעול הכבד הרובץ על החברה, החליטו בעלי השליטה, דייויס ואלגור, להזרים לה מעט חמצן, על ידי המרת שטרי הון בסך 22 מיליון שקל ש-I3 העמידה לחברה להון מניות. בעקבות זאת גדל הונה העצמי של החברה בתום הרבעון השני ל-18.1 מיליון שקל, והוא מממן מאזן של 281.2 מיליון שקל.

כזכור, בשנה שעברה יצקו אלגור ודייויס את פעילות הייצור של ויטה ופרי הגליל, המייצרות שימורי ירקות ופירות, מרקים, אבקות תיבול, ארוחות מוכנות ודברי מאפה, לתוך השלד הבורסאי של קדם כימיקלים. קדם הייתה אז שלד בורסאי חסר פעילות, אך בעליה של קופת מזומנים עם 24 מיליון שקל.

עסקת העברת הפעילות אושרה באסיפה הכללית כשלושה שבועות בלבד לאחר שהשניים מכרו 4.9% ממניות החברה לגורם שלישי אנונימי. עסקת הרכישה, שהיא עסקת עם בעלי עניין, זקוקה, על פי התקנות, לרוב של לפחות שליש מבעלי המניות שאין להם בה עניין אישי. סביר להניח, כי ללא התערבות רשות ני"ע, רוב שכזה היה מושג באמצעות אותם 4.9% מהמניות שנמכרו לגורם בלתי מזוהה. אבל, לאור עמדת סגל רשות ני"ע, דיווחה החברה אז כי יש לראות ברוכשת המניות מידי I3 בעלת עניין אישי בעסקת רכישת הפעילות. עם זאת, גם בנטרול אותן מניות, העסקה אושרה בסופו של דבר על ידי שאר בעלי המניות שנכחו בהצבעה, ולא היה להם עניין אישי בעסקה.

לאחרונה עלה שמם של דייוויס ואלגור בפרשה נוספת שקשורה בעסקאות בעלי עניין. הפעם מדובר על אחזקה מהותית אחרת של I3, בחברת צינורות המזרח התיכון. השניים נעצרו על ידי רשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה, רישום כוזב במסמכי תאגיד והכללת פרטים מטעים בדו"חות ובטיוטת תשקיף. זאת לאחר שעל פי החשד, עשו שימוש ב"איש קש" לאישור עסקאות בעלי עניין באסיפה הכללית של צינורות המזה"ת.

מממצאי החקירה עולה, כי בעלי השליטה ידעו שהמשקיעים המוסדיים שהחזיקו במניות החברה מתכוונים להצביע נגד אישור עסקת דמי הניהול. עוד עולה, כי בין בעלי המניות שהצביעו בעד אישור העסקאות נמנה גם וויליאם הרנדל, שהחזיק בכ-6.5% ממניות החברה. על פי ממצאי החקירה, המניות הללו, בסך של 5.2 מיליון שקל, שנרכשו על ידי הרנדל בחודשים ספטמבר-דצמבר 2000, נרכשו בין היתר מהמשקיעים המוסדיים.

מממצאי החקירה עולה עוד, כי רכישת מניות החברה על ידי הרנדל בוצעה בכספים שקיבל מחברות פרטיות בשליטת דייויס ואלגור. חלק מכספי הדיבידנד שחילקה החברה הגיעו לחשבונו של הרנדל או הועברו לחשבונה של חברה פרטית בבעלות החשודים. בנוסף, בחודש מארס העביר הרנדל את כל המניות והכספים שהיו בחשבונות הבנק שלו, שבהם נרכשו המניות, לחשבונו של אביב אלגור.

לטענת מחלקת החקירות של הרשות, הכללתו של הרנדל בקבוצת בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי בעסקה היא שאפשרה את יצירת המצג לפיו, כביכול, שליש מקולות בעלי המניות שאינם בעלי עניין בעסקה הצביע בעד אישור העסקאות. על פי החשד, הרנדל היה בעל עניין אישי באישור העסקאות, והוא למעשה שימש כ"איש קש" של בעלי השליטה.

לפיכך, טוענת רשות ני"ע, קיבלו דייוויס ואלגור את אישור האסיפה הכללית של החברה לעסקאות, כביכול לפי דרישת חוק החברות. כמו כן, הם גרמו לדיווחים כוזבים בנוגע לתוצאות ההצבעה באסיפה, ובנוסף הסתירו מציבור המשקיעים את העובדה שקיבלו מהחברה ללא אישור דמי ייעוץ וניהול במיליוני שקלים, ודמי ביטוח ושיפוי במיליוני דולרים. לדברי הרשות לניירות ערך, ההסתרה האמורה נעשתה הן בדו"חות הכספיים של החברה והן בטיוטת תשקיף שהגישה החברה בחודש יולי.

לפי שעה, השניים משוחררים בתנאים מגבילים.