צינור הנפקות האג"ח של אקסלנס לא נגמר - תנפיק בשבוע הבא את 'בשן'

בשוק ההון מושקים בימים אלו שורה של מוצרים צמודי דולר, שנועדו להחליף את סדרת הגלבוע שתפקע בעוד כשבוע וחצי

צינור הנפקות האג"ח מבית אקסלנס מסרב להתייבש, ובשבוע הבא צפוי בית ההשקעות להוציא לשוק איגרת נוספת ממפעלם של ה'תבור', ה'חרמון', ושאר ההרים. מהלך ההנפקה של האיגרת הבאה של אקסלנס, שתיקרא 'בשן', יחל ביום שני הבא במכרז המוסדי. ה'בשן', בדומה ל-7 האיגרות הקודמות שהנפיקה אקסלנס הוא איגרת חוב מובנית. האג"ח הנוכחית תהיה צמודה לדולר, והיא מונפקת לתקופה של עד 12 שנה.

אלא שבשונה מהאיגרות הקודמות, ב'בשן' מכניסה אקסלנס אופציית 'נוק אאוט' (Knockout), לפיה האיגרת תיפדה באופן אוטומטי מיד לאחר שסך תשלומי הריבית שלה יגיע ל-15% דולרי. ברגע שסך תשלומי הריבית יגיע לרמה זו, תשלם האיגרת את התשלום האחרון ותפרע את הקרן. באקסלנס מעריכים כי על פי תנאי השוק הנוכחיים, משך האיגרת צפוי להיות לכשנתיים.

על פי תנאי האיגרת, ה'בשן' תשלם בשנה הראשונה ריבית קבועה של 11.5%. לאחר מכן, בשנים 2 עד 12, תשלם האיגרת ריבית שנתית של 10% פחות פעמיים ריבית הלייבור הדולרית לחצי שנה, שתהיה בעת תשלום הקופון. כיום עומדת הליבור ל-6 חודשים על 1.2%, כלומר על פי הנתונים הנוכחיים הייתה האיגרת משלמת קופון שנתי של 7.6%. התשלום עצמו מתבצע פעמיים בשנה.

כאמור, האיגרת מוגבלת במנגנון נוק אאוט, לפיו במועד תשלום הקופון, שבו מצטברת הריבית ל-15%, האיגרת תיפרע באופן אוטומטי. גם תשלום הקופון הכולל מוגבל ל-15%, כך שאם בעת התשלום הריבית תהיה גבוהה יותר, תשולם ריבית מופחתת למשקיעים. גורמים באקסלנס אומרים שעל פי מבחן השוק שערכו, נרשם עניין רב במוצר. לדבריהם, בשונה מהאיגרות הקודמות שהנפיקה החברה, הפעם זכות ההחלטה על פירעון מוקדם אינה נתונה בידי החברה, אלא מובנית באופן אוטומטי באיגרת, מה שיוצר לדבריהם את העניין באיגרת בקרב הגופים המוסדיים.

המכרז המוסדי יערך כאמור ביום שני הקרוב, והמכרז הציבורי יתקיים ביום שלישי בעוד שבועיים, ב-16 בחודש. באקסלנס עדיין לא נוקבים בהיקף ההנפקה, זכתה לדירוג AAA על ידי מעלות, אבל על פי ההערכות מדוברק בהנפקה בסדר גודל של 200 מיליון שקל. כדאי לציין שיומיים לפני המכרז הציבורי, ב-14 בספטמבר, תפקע סדרה 6540 של האג,ח הדולרי הממשלתי מסוג גלבוע, בהיקף של כ-5 מיליארד שקל. בשוק ההון נערכים לפקיעה זו, ושורה של גופים כבר יצאו במוצרים שנועדו לספק את הביקושים למכשירים צמודי דולר. בין היתר הונפקה ה'הדס', המכשיר הדולרי של פאי ופועלים אי.בי.אי, ובנוסף הודיעו הבנק הבינלאומי ובנק הפועלים על פקדונות מובנים חדשים, שנועדו לספק את צורך המשקיעים במכשירים משוכללים צמודי דולר.