ירידה של 21% בתלונות הציבור על חברות הביטוח בשנת 2002; הסתכמו ב-2,762

החברות הטובות: כלל ביטוח והפניקס; הגרועות:AIG, דיקלה והכשרת הישוב

ביום ב' פורסם הדו"ח השנתי של הממונה על פניות הציבור באגף שוק ההון באוצר, עו"ד רחל רטוביץ'. על-פי הדו"ח, בשנת 2002 חלה ירידה של 21% במספר תלונות הציבור לעומת 2001, ומספרן עמד על 2,762.

הדו"ח מאפיין את 2002 כשנה בה ירד מספר התלונות בענף ביטוח רכב-רכוש.

לעומת זאת, חלה עלייה בתלונות בתחומי ביטוח בריאות וביטוח סיעודי.

חלק מהעלייה בתלונות בביטוח בריאות ניתן לזקוף לחובת שיטת השיווק הטלפוני, בה משתמשות סוכנויות וחברות רבות.

רטוביץ' ציינה לטובה את הטיפול בתלונות צד ג'. "חל שינוי ניכר בדרך התנהלותן של חברות הביטוח בטיפול בתלונות אלו, הן מבחינת קיצור משך הטיפול, והן באשר לסילוק התביעות", כותבת רטוביץ'.

הדו"ח מדרג את חברות הביטוח בהיבט התלונות. המדרג מעורר בכל שנה חילוקי דעות, ולכן ערך האוצר מספר שינויים בשיטת החישוב. שינוי מרכזי נותן משקל כפול לתלונה שהוכחה כמוצדקת.

השיטה בה בחר האוצר - לתקנן את התלונות על בסיס יחסי לפרמיות ובשלב השני ליצור תקנון ענפי - אינה פשוטה וגורמת לעיוותים. בהתאם לכך, הדו"ח מציין, כי המדרג מוטה בהכרח לטובת חברות גדולות, כיוון שיש בו מרכיב של יחסיות. כך, בחברות קטנות, ההשפעה היחסית של מספר התלונות גדולה יותר.

חברות הביטוח הטובות ביותר, על-פי הדירוג המשוקלל של האוצר, הן כלל והפניקס. הגרועות ביותר הן AIG, דיקלה (ביטוחי בריאות בקבוצת הראל) והכשרת הישוב.

בתחום ביטוח חיים מדורגת הכשרת הישוב כחברה הגרועה ביותר. בתחום ביטוחי רכב (מקיף וצד ג') בולטת לטובה הפניקס, ולרעה AIG.

AIG מסרה בתגובה לנתונים, כי "בשל החשיבות הרבה בה רואה החברה את מתן השירות לכל אחד ואחד מלקוחותיה, השקיעה החברה מאמצים רבים בהעצמת מערך השירות ללקוחות. בנוסף, הקימה החברה פורום המתכנס באופן קבוע, כדי לבחון את התלונות המועלות ע"י לקוחות וללמוד מהן".

לדברי דני קהל, המשנה למנכ"ל כלל ביטוח, "חברות הביטוח הישיר מופיעות בראש הרשימה, כי אין להן סוכן שיתן מענה בתחום האפור. הסוכן הוא ששומר על הלקוח".