כבדו את זקניכם

בדיוק בבוקר הזה פרסם השופט ישעיה את פסק הדין שלו, ונגע בדיוק בנקודה הזו. הוא הגדיר למי בקיבוץ מגיע להיות שותף בהפרטה במובן הקנייני האמיתי, ולמי לא מגיע

השופט נסים ישעיה מביהמ"ש המחוזי בת"א זכאי לפרס "במקום הנכון, בזמן הנכון".

המקום - בכל ויכוח על הפשרת קרקע חקלאית, עולה מיד על השולחן קיבוץ גליל ים, באמצע הרצליה, עם תוכניות ענק שמוביל עו"ד שרגא בירן. הידיעות על מיליוני הדולרים שיצמחו לכל חבר בגליל ים, הן אלה שתפסו כותרות והתקבלו כבלתי הגיוניות ובלתי סבירות. במיוחד כשמדובר בקיבוץ, שאפילו אינו יכול לגדיר את עצמו כשומר גבולות ישראל.

הזמן - הבוקר (ד'), הבוקר שאחרי ישיבת מועצת מקרקעי ישראל, המצב הוא, שבדיוק בנקודה הזו מתקיים העימות האחרון בין היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין, לבין מועצת מקרקעי ישראל. רובינשטיין מתנגד להחלטת המועצה מאתמול, בה מוצעת חבילת זכויות נדל"ן אישיות נכבדות לחברי הקיבוצים והמושבים הבוחרים בתהליך ההפרטה.

בדיוק בבוקר הזה פרסם השופט ישעיה את פסק הדין שלו, ונגע בדיוק בנקודה הזו. הוא הגדיר למי בקיבוץ מגיע להיות שותף בהפרטה במובן הקנייני האמיתי, ולמי לא מגיע.

לפסק הדין הזה יש ערכים נוספים במישור המשפטי והאנושי.

במישור המשפטי - מאז שבית המשפט העליון זרק למים סלע ענק ושמו "צדק חלוקתי", וזאת מבלי לפרט עד הסוף את הקריטריונים להגשמתו, יש כמה וכמה מעגלים של צדק חלוקתי. אחד מהם הוא הצדק החלוקתי הפנימי שבין חברי קיבוצים לבין עצמם. במובן הזה, הנה יש לנו פסק דין חשוב ראשון התורם להגדרתו של המושג "צדק חלוקתי".

מבלי שהדברים נדונים במפורש, השופט ישעיה נוגע בשאלת זכות ההורשה של חברים באגודה שיתופית שהיא קיבוץ או מושב. למעשה, זכות ההורשה אינה קיימת לחבר הקיבוץ, והיא קיימת באופן מוגבל אצל חבר המושב, בגלל הכללים הקואופרטיביים-חקלאיים, פסק הדין של ישעיה מתווה את הדרך הנכונה והצודקת: לחזק את זכות הקניין וההורשה של היחיד מול כוחה של האגודה השיתופית.

ובמישור האנושי, עד כמה שלא נעים להקליד את המילים, עומדת באוויר אי נעימות מסוימת. יש קשישים רבים בקיבוצים, שחוששים שמא ילכו לעולמם מבלי שיישארו זכויות לילדיהם שעזבו אל העיר. יש קשישים בקיבוצים, שאפילו חושדים במניעיה של השכבה הצעירה יותר השלטת בקיבוץ. פסק הדין הזה הוא גם קריאה לקיבוצים לכבד את זקניהם.

ויש שלוש נשים שהיו פורצות בריקוד לאור פסק הדין אילו היו אתנו. ורה שיינרמן, אמו של ראש הממשלה ויונה נותקין מנהלל, שהיו דמויות בולטות במאבק שנערך בשנות ה-60 על זכויות חבר המושב, ופרופ' למשפטים סמדר אוטולנגי, מגזע המשפטנים חטר ישי, שנפטרה לאחרונה. אוטולנגי התריעה והתריעה על הצורך לטפל במצב המשפטי של הקיבוצים והמושבים.