ממשיכים להנפיק תחליפים לגלבועים: בנק לאומי ושותפים פרטיים מנפיק אג"ח דולרית

היקף ההנפקה הצפוי של הגלובל פייננס - כ-100-40 מיליון דולר * לאחר ההנפקה תסחר האיגרת בבורסה בתל אביב, כששערה יהיה נקוב לראשונה בדולרים

שוק ההון ממשיך להיערך לפקיעה הגדולה של גלבוע 6540, ב-14 בספטמבר. אחרי הנפקת ה'הדס' של פאי ופועלים אי.בי.אי, ולאחר שאתמול הודיעה אקסלנס על הנפקת איגרת משלה, מצטרף גם בנק לאומי עם מספר שותפים פרטיים, להקמת "חברת צינור" להנפקת אג"ח דולרית משלו - גלובל פייננס 2 GR. מהלך ההנפקה עצמו יתבצע באמצעות חברות החיתום לאומי ושות', גמול סהר חתמים והבינלאומי חיתום.

מדובר ב"חברת צינור" (SPC), שבעליה הם בנק לאומי (20%) ושותפים פרטיים. מול האיגרות שיונפקו תחזיק החברה ב-Credit Linked Notes) CLN) - כתבי התחייבות של בנקים זרים, המקושרים לסיכון האשראי של מדינת ישראל (60%) וחברת החשמל (40%). כתבי ההתחייבות ירכשו מבנקים זרים המדורגים ב-AA ומעלה, ביניהם UBS ועוד.

מדובר בהנפקה הציבורית הראשונה של מכשיר מסוג זה (CLN). לפני כחצי שנה ניסתה לידר להנפיק לציבור נייר דומה (שכונה "דולב"), אולם מהלך זה נגנז בסופו של דבר.

ביום שני, במקביל למכרז המוסדי על ה'בשן' של אקסלנס, יתקיים גם המכרז המוסדי של האיגרות החדשות של לאומי ושותפיו. למחרת צפוי להתפרסם התשקיף של ההנפקה והמכרז הציבורי יתקיים כשבוע לאחר מכן.

היקף ההנפקה צפוי להגיע ל-100-40 מיליון דולר (היקף ההנפקה הסופי יקבע בהתאם לתוצאות המכרז). האיגרות תהיינה למשך 10 שנים (הקרן תיפדה במלואה בספטמבר 2013), והן תשלמנה ריבית פעמיים בשנה. המכרז ייערך על שיעור תוספת הריבית מעל לריבית הלייבור, כשהתוספת המקסימלית תוגבל ל-0.85% מעל לריבית הליבור לשנה. האיגרות תהיינה מגובות באיגרות החוב של חברת החשמל, והן קיבלו דירוג AA פלוס על ידי חברת מעלות.

לאחר ההנפקה תסחר האיגרת בבורסה בתל אביב, כששער האיגרת יהיה נקוב לראשונה בדולרים (ולא בשקל צמוד דולר, כפי שנקוב בשעריהם של הניירות הדולריים הנסחרים כיום). המנפיקה קיבלה אישור מקדמי מנציבות מס ההכנסה, לפיו האיגרת תהיה פטורה ממס לגופים כגון קרנות הפנסיה, קופות הגמל וכו'.

כאמור, ההנפקה של הגלובל פייננס מצטרפת לשורה של מוצרים דולריים שיוצאים לשוק בימים אלה, על רקע פקיעת הגלבוע 6540. הסדרה, בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, תיפדה ב-14 בספטמבר, כשהשער הקובע לפדיון יהיה השער היציג ביום ו' הבא. על פי ההערכות, בעקבות הפדיון צפוי להיות ביקוש ער למוצרים דולריים, כשמרבית הגופים כבר החלו להצטייד בסחורה המתאימה, כדי לא ליצור לחץ מחירים ביום הפדיון.

בשוק ההון מעריכים, כי לקראת קביעת השער הקובע לפדיון (ביום ו' הבא, כאמור), צפוי הדולר ליהנות מלחץ חיובי, כשמחזיקי הגלבועים (בעיקר הבנקים, שמחזיקים ב-4 מיליארד שקל בתיקי הנוסטרו שלהם), ינסו לקבל שער פדיון גבוה, ככל האפשר.