בן שך: השארת חוות הגז בגלילות תבטל עד מחצית מפרויקט הענק של המינהל

אהוד בן שך הוא מבעלי פזגז וכן יזם נדל"ן, ושטח בצומת גלילות נמצא בבעלותו * "חייבים להשאיר החווה"

פרויקט הענק שמתכנן מינהל מקרקעי ישראל בצומת גלילות, בין היתר על השטחים המתפנים של אתרי פי גלילות - יצטמצם באופן משמעותי, בעקבות ההחלטה של שר התשתיות, יוסף פריצקי, להשאיר את חוות מיכלי הגז בצומת גלילות במיקומה הנוכחי, ולא לפנותה כמתוכנן ביוני 2004. כך אמר אתמול (א') יו"ר הנהלת חברת פזגז ומבעלי החברה, אהוד בן שך, בתשובה לשאלת "גלובס".

פזגז, יחד עם פז, מחזיקה בבעלות על חלק מהשטח בצומת גלילות עליו אמור לקום מיזם הנדל"ן הגדול שמתכנן המינהל. בן שך הוא יזם נדל"ן בעצמו.

בן שך מעריך, כי בעקבות השארת חוות מיכלי הגז, אפילו אם היא תהיה מוטמנת בקרקע, תצמצם את פרויקט הנדל"ן בשליש עד מחצית. השטח שבו מצוי מתקן הגז של חברות פזגז ואמישראגז משתרע על 60 דונם (40 דונם בבעלות פז-פזגז ו-20 דונם בבעלות אמישראגז). אך להערכת בן שך, לא ניתן יהיה לבנות ברדיוס של לפחות 500 דונם מסביב למיכלי הגז המוטמנים בקרקע.

השטח הכולל המיועד לטובת פרויקט הנדל"ן, על ידי המינהל, הוא כ-1,500 דונם. מדובר בפרויקט הנדל"ן הגדול ביותר שאמור לקום בארץ בשנים הבאות, והוא אמור לכלול עשרות אלפי יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף של מאות אלפי מ"ר.

הקרקע שייכת גם לחברת פי גלילות (167 דונם), כאמור לחברות הגז, וכן למינהל מקרקעי ישראל, לחברה קדישא ולבעלים פרטיים.

לדברי בן שך, "כאשר אני מתייחס לנושא כאל בעלים של חברת גז, אני יכול לומר שאין ברירה אחרת. האלטרנטיבות האחרות נמצאו ברובן לא ראויות. לכן הפתרון הטוב הוא להשאיר את חוות הגז במיקומה הנוכחי תוך הטמנתה מתחת לקרקע.

"אנחנו אמרנו כל הזמן לכל שרי התשתיות, שהמקום הנכון ביותר הוא אשדוד, שכן האתר שם (השייך לחברה קצא"א) קרוב יחסית למרכז הארץ, ולא צריך יהיה להוביל במיכליות את הגז לאורך קילומטרים ארוכים.

"האופציות של הנגב בלתי ריאליות. לצערי, כנראה שהאופציה של אשדוד איננה ריאלית. אני מברך על היוזמה החדשה של פריצקי, של הטמנת החווה במיקומה הנוכחי. וזאת, לתקופה מוגדרת מראש, או בלתי מוגבלת בזמן. כנראה שזו הברירה הריאלית היחידה".

לדברי בן שך, "אין ספק שאנחנו, כחברת גז, נמצאים במילכוד תפעולי. מצד אחד, יש פסיקה ברורה של בית המשפט ושל הממשלה, שצריך לצאת מצומת גלילות עד יוני 2004. אך מצד שני, אין אלטרנטיבות אחרות.

"אנחנו לא פועלים על פי שיקולי נדל"ן, אלא רק על פי שיקולים תפעוליים. גם אנחנו מחזיקים בזכויות בקרקע, ואמורים ליהנות מפרויקט הנדל"ן העתידי, אך בראש ובראשונה אנחנו צריכים לדאוג לצרכים התפעוליים ולאספקת גז סדירה לצרכנים בארץ".

מינהל מקרקעי ישראל לא השיב לפניית "גלובס" בנושא עד כה.