תפנית בבחירת ספק הגז: שר הנפט המצרי - לא נמכור גז לישראל

לפני חודש החליטה ישראל כי ספקית הגז השנייה שלה תהיה מצרים, ולא הפלשתינים * פריצקי: "חששתי שכך יהיה"

תפנית חשובה חלה היום (ב') בבחירת ספק הגז הטבעי השני למשק הישראלי.

אחרי שנראה, כי קבוצת מרחב, שבשליטת יוסי מימן, יחד עם משקיעים מצרים, תהיה הספקית השנייה של הגז ותמכור גז מצרי, מתפרסם היום ראיון בעיתונות הערבית עם שר הנפט המצרי, סאמח פהמי, בו הוא מודיע, כי ממשלתו לא תמכור בשום אופן גז טבעי למדינת ישראל.

בכך מקשה למעשה מצרים על ראש הממשלה, אריאל שרון, שהחליט לפני חודש להעדיף את הגז המצרי על פני הגז הפלשתיני, שהוצע על ידי חברת הענק הבריטית, בריטיש גז.

לישראל יש הסכם יחיד לאספקת גז טבעי - עם שותפות ים תטיס שמצאה גז מול חופי אשקלון. המשק זקוק בדחיפות לספק גז שני, ושרון נדרש להכריע בין האופציה המצרית לבין האופציה הפלשתינית, ובסופו של דבר העדיף את המצרים, מחשש שההכנסות מהגז הפלשתיני ישמשו לטרור.

החלטת שרון היתה מנוגדת לעמדת שר התשתיות, יוסף פריצקי, הסבור, כי יש להעדיף את הגז הפלשתיני, הן עקב ההזדמנות להכניס לארץ חברת ענק כמו בריטיש גז, והן על מנת לקרב את היחסים עם הפלשתינים.

פריצקי טוען, כי יש לו הבטחה מפורשת שהכספים יופקדו בקופה מיוחדת, כך שההכנסות מהגז לא יוכלו לשמש לטרור. החוזה עם קבוצת מימן אמור היה להיות בשווי של 2-1.5 מיליארד דולר למשך 15-10 השנים הבאות.

גם חברת החשמל העדיפה את האופציה המצרית. וזאת, משום שלפני שנתיים זכו המצרים, יחד עם ים תטיס, במכרז סגור של חברת החשמל לאספקת גז לישראל. מאז התעכב המו"מ עם המצרים.

בשנים האחרונות חזרו בהם המצרים מספר פעמים מהכוונה למכור גז, אך לפני חודש הגיע לארץ שליח מיוחד מטעם ממשלת מצרים עם מסר לראשי חברת החשמל, לפיו מצרים נחושה בכוונתה למכור גז למדינת ישראל.

בעקבות כך, החליטו כאמור ראש הממשלה, אריאל שרון, וחברת החשמל לפני חודש, לרכוש גז מצרי. פריצקי, שהתאכזב מההחלטה, אמר בשעתו, כי הוא מסופק האם המצרים יעמדו בסיכום, משום שכבר חזרו בהם מהבטחות דומות בעבר.

פריצקי אמר היום, כי "אני מצטער על הודעתו של שר הנפט המצרי. חששתי שכך יהיה. כשראש הממשלה ישוב מביקורו בהודו, אבקש עימו פגישה דחופה כדי לדון בשאלת ספק הגז השני". עיתונים מצריים פירסמו היום, כי שר הנפט המצרי דיווח לפרלמנט, כי אין שום מגעים ומשא ומתן עם ישראל בקשר לגז, ואין שום בסיס לטענות הישראליות כי ייובא גז ממצרים.

יצוין, כי שרון וחברת החשמל קצבו חודש בלבד להשלמת המו"מ העקרוני עם קבוצת מימן, בלי לציין מועד מדויק, כך ששעון החול של המצרים וחברת החשמל הישראלית אוזל והולך.

חברת החשמל מסרה בתגובה, כי היא ממתינה לתשובות להמשך המו"מ, ו"תוצאות המו"מ יובאו כמוסכם לראש הממשלה ולשר התשתיות".

גורמים בחברה ציינו, כי מאז החלטת אריאל שרון, התקיימו כמה פגישות עם נציגי היזמים המציעים גז מצרי, כולל הפרקליט הבכיר של הקבוצה.

מחברת "מרחב" נמסרה הערב תגובה ראשונה לפרסום דברי שר הנפט המצרי, סאמח פאהמי, כאילו אין כל מגעים לקידום עיסקת הגז הטבעי: "אנחנו נמצאים במגע יום-יומי עם כל הגורמים הרלבנטיים בקהיר וניתן לדווח על התקדמות משביעת רצון בכל המישורים, בכלל זה הכנות קדחתניות להגשת טיוטת חוזה לחברת החשמל בהתבסס הן על פרק המו"מ הקודם והן על הדיונים שהתקיימו מאז חודשו המגעים. טיוטה זו תוגש לחח"י בתוך ימים ספורים.

במצרים הובעה הערכה עמוקה להחלטת ראה"מ לבחור ביצואן הגז המצרי (EMG) כספק הגז השני לחברת החשמל וכל המערכות העוסקות בנושא פועלות ליישומה.

מעט קשה להבין את קוצר הרוח המובע ע"י גורמים שונים בישראל אשר אולי אינם מודעים לעובדה שהמו"מ בין חברת החשמל לבין ספק הגז הראשון ("ים תטיס") הצריך כשנה, בשעה ש-EMG מתכוונת להשלימו בהצלחה בפרק זמן קצר הרבה.

בתוך ימים ספורים, עם כניסתנו למו"מ מואץ עם חח"י, יתברר כי אכן מדובר בסערה בכוס מים".