ביזנס דאטה: ישראל שוברת שיאים במספר ימי השביתות

עד סיום השביתה במאי, מספר ימי השביתה לעובד בישראל, היה קרוב מאד למספר הממוצע של ימי השביתה בשנה לעובד

מספר ימי השביתה לעובד בישראל, שובר שיאים, כך על-פי נתונים שמפרסמת BDI, במסגרת בדיקה מיוחדת שנערכה, בעקבות שביתה שהחלה בימים האחרונים.

על-פי BDI, עד השביתה הגדולה האחרונה (בחודש מאי), עמד מספר ימי השביתה בממוצע לעובד בישראל (מסך כל המועסקים במשק), בתקופה קצרה זו, כבר קרוב מאד למספר הממוצע של ימי השביתה בשנה לעובד (על-פי הממוצע שנמדד בשנים האחרונות). בעוד שבשנים האחרונות עמד מספר ימי השביתה לעובד בשנה בישראל על 3.9 הרי שבפחות מחמישה חודשים מלאים, הגיע כבר מספר ימי השביתה הממוצע לעובד (מסך כל המועסקים במשק) ל- 3.6. על-פי נתונים אלו, עם השביתה הנוכחית, חוצה ישראל את ממוצע מספר ימי השביתות שלה כפי שנרשם על-פי נתוני השנים האחרונות.

הסכנה: השביתות מרתיעות לקוחות זרים

לדברי תהילה תמיר ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI ביזנס דאטה ישראל, מערכת יחסי העבודה במדינה מהווה פרמטר מרכזי המשפיע על יעילות המשק, במשק רווי קונפליקטים בין עובדים ומעסיקים, כמו המשק הישראלי, נפגעת יכולת הייצור והפריון. יתירה מזאת, נפגעים פרמטרים שיווקיים חשובים כגון, עמידה בלוח זמנים, כמו-גם אמינותו של היצרן מול לקוחותיו בארץ ובחו"ל וכושר התחרות של היצואנים הישראלים.

לדברי ינאי, סוגיה זאת מקבלת משנה חשיבות כאשר המשק מוטה יצוא, כגון המשק הישראלי, וללקוחות הזרים ישנן חלופות שונות להספקת מוצרים ממספר מדינות אחרות בעולם. בנוסף, טיב היחסים בין עובדים למעסיקיהם הנו פרמטר חשוב במערכת קבלת החלטות של משקיעים זרים. אלה יהססו מלהשקיע (להקים מפעל חדש או להרחיב השקעותיהם) במדינות בהן יש ריבוי שביתות ו\או השביתות הן רחבות (כוללות סקטורים רבים) וארוכות.

ינאי מוסיפה כי השביתות גורמות גם לירידה בפיריונם של מגזרים שאינם שובתים. הדבר בא לידי ביטוי בעיכוב משלוח סחורות, אבדן ימי עבודה, ירידה בהכנסות ממכירות, בעיות מלאי וכד'.

השביתה האחרונה: נזק מוערך של כ- 6 מיליארד שקל (1.2% מהתמ"ג)

פרט לנזק שעלול להיגרם למשק הישראלי, כתוצאה מנטישת לקוחות זרים, מזכירה ינאי כי רק כתוצאה מהשביתה האחרונה, הפסיד המשק הישראלי, על-פי ההערכות, כ- 6 מיליארד שקל, באופן ישיר, והפסדים עקיפים נוספים.

ינאי טוענת כי בימים קשים אלו של מיתון ומצוקה, הנוגעים לכלל הענפים והמגזרים בישראל, המשק הישראלי לא יכול להרשות לעצמו להפסיד סכומים נוספים בסדר גודל שכזה ולכן התארכות השביתה הנוכחית מהווה סכנה נוספת לסיום המיתון במזמן הקרוב.

שיעור השובתים בישראל: למעלה מ- 25% מכלל המועסקים במשק; בבריטניה: 0.7% בלבד

מהבדיקה המיוחדת שערכה BDI, עולה כי מספר העובדים השובתים בישראל, מסך כל המועסקים במשק, נחשב לגבוה במיוחד בהשוואה בינלאומית. על-פי הנתונים שמסרה BDI, משנת 2000, עומד שיעור השובתים הממוצע בישראל על למעלה מ- 25% - שיעור הנחשב לגבוה מאד. לשם השוואה, באותה התקופה, עמד שיעור השובתים בספרד על 11% בלבד מסך המועסקים, באירלנד על 1.8% ובבריטניה, רק על כ- 0.7% בלבד מסך כל המועסקים.