עמיקם כהן: מימשתי מניות פרטנר כדי לעשות לביתי וכי רציתי כסף עכשיו; לא חושב שהמניה בשיא

(עדכון) - מנכ"ל פרטנר מכר לבעלת השליטה בחברה, האצ'יסון, מיליון מניות מתוך 1.33 מיליון מניות שברשותו. הרווח: 25 מיליון שקל

"מימשתי כי אני רוצה לעשות לביתי. רציתי עכשיו כסף. לא מכרתי כי חשבתי שעכשיו המניה בשיא, וזה הזמן הטוב ביותר. אני מאמין שמחיר המניה יהיה גבוה יותר מכפי שהוא היום". כך אמר היום ל"גלובס" מנכ"ל פרטנר , עמיקם כהן, בעקבות החלטתו לממש את חלק הארי של האופציות שקיבל בחברה.

"הצלחתי להגיע לסיכום על המכירה עם האצ'יסון, שהיו מעוניינים במניות, והדבר הקל על העיסקה", הוסיף כהן, המשמש מנכ"ל פרטנר מאז הקמתה. כהן מכר להאצ'יסון, בעלת השליטה בחברה, כמיליון מניות. לפני העיסקה החזיקה כהן בכ-1.3 מיליון מניות, כך שהוא מכר כ-75% מהמניות שברשותו. לכהן נותרו עוד כ-333 אלף מניות, ששווי השוק שלהן עומד על כ-2 מיליון דולר.

כהן מכר את המניות לפי מחיר השוק ביום שבו בוצעה המכירה. בימים האחרונים נע מחיר מניית פרטנר סביב כ-5.9 דולר, כך שניתן להעריך כי כהן קיבל תמורת המכירה כ-5.9 מיליון דולר.

כהן קיבל את המניות לאחר שמימש אופציות שניתנו לו במסגרת תוכנית אופציות לעובדים מ-1998. מחיר המימוש בתוכנית זו עמד על כ-0.343 דולר למניה. מכאן ניתן להסיק, שהרווח של כהן מהמכירה מגיע לכ-5.56 מיליון דולר, או כ-25 מיליון שקל.

פרטנר חילקה אופציות למניות למנהלים הבכירים שלה במסגרת שתי תוכניות אופציות. במסגרת התוכנית הראשונה, מ-1998, חולקו כ-5.1 מיליון אופציות למניות במחיר מימוש של 0.343 דולר למניה. כ-2.7 מיליון אופציות מתוכן מומשו, נכון לסוף 2002. כהן ביצע את מימוש המניות הנוכחי על בסיס האופציות שקיבל בתוכנית האופציות הראשונה.

תוכנית אופציות נוספת יצאה לדרך בשנת 2000, ובמסגרתה חולקו עד כה 5.3 מיליון אופציות. בתוכנית זו, מחיר המימוש נקבע על-פי מחיר השוק של המניה ביום שבו הוענקו האופציות. ככל הנראה, מחירי המימוש היו גבוהים מאוד, שכן נכון לסוף 2002, לא מומשו כל אופציות שחולקו במסגרת התוכנית הזו.

האצ'יסון החזיקה לפני הרכישה הנוכחית בכ-42.7% ממניות פרטנר, לאחר שהגדילה את אחזקתה באמצעות רכישת חלק ממניות מת"ב בחברה. עתה היא רכשה מכהן כ-0.55% נוספים, כך שאחזקתה בפרטנר מגיעה לכ-43.25%. למעשה, האצ'יסון היא בעלת המניות היחידה בפרטנר שרואה בחברה השקעה אסטרטגית לטווח ארוך, ועדיין לא מימשה כלל מניות בה.

כהן ציין כי "בסך הכל, קיבלתי במהלך עבודתי בחברה שכר ובונוסים יפים, כך שמימוש האופציות הוא רק חלק מהעניין". ואכן, מהדו"חות שמפרסמת החברה עולה, כי השכר הכולל ששולם למנהלים הבכירים (13 במספר) והדירקטורים הסתכם אשתקד בכ-32 מיליון שקל. מכאן ניתן להסיק, כי עלות שכרו של כהן מגיעה לכמה מיליוני שקלים בשנה.

מניית פרטנר נסחרת בתקופה האחרונה ברמות שיא שבהן לא ביקרה זמן רב. מחיר הסגירה של המניה אתמול עמד על 5.88 דולר, והוא משקף לחברה שווי שוק של 1.07 מיליארד דולר. לפני כשבוע נסחרה המניה במחיר גבוה אף יותר - 6.11 דולר למניה.

מדובר ברמת מחירים גבוהה בהרבה מרמות המחירים שבהן נסחרה המניה בתחילת השנה. המניה החלה את 2003 במחיר נמוך יחסית של כ-3.5 דולר, וצנחה לקראת אמצע פברואר לשפל של כל הזמנים - 2.5 דולר, ששיקף לחברה שווי שוק של כ-450 מיליון דולר בלבד.

חולשת המניה באותם ימים יוחסה, בהעדר הסברים ברורים יותר, לתחזית הפסימית מאוד לגבי המשק הישראלי בכלל, ולגבי שוק הסלולר המקומי הרווי - בפרט. אולם מאז, עלה מחיר המניה בהדרגה, הן בזכות הסנטימנט החיובי שממנו נהנה שוק המניות בכלל, ותחום הסלולר בפרט, והן בזכות התוצאות הטובות שהציגה החברה ברבעון השני. כיום, נסחרות המניות במחיר הגבוה פי 2.4 ממחיר השפל.

נראה כי כהן (ואולי גם מנהלים נוספים) ראה ברמות המחירים שבהן נסחרת המניה בתקופה האחרונה הזדמנות ראויה לממש את המניות. "גם מנהלים אחרים מימשו ומממשים במהלך הזמן, אבל אני לא נכנס לזה ולא עוקב אחר המימושים של האחרים", אמר כהן.

למרות העלייה הנאה של מניית פרטנר בחודשים האחרונים, היא עדיין נסחרת במחיר נמוך בהרבה מזה שבו הונפקה, באוקטובר 1999 - 13.5 דולר. פרטנר הונפקה כחברת חלום, בתקופת השיא של בועת ההיי-טק. המניה הספיקה לנסוק למחיר של 26.1 דולר בסוף 1999, ששיקף לחברה שווי שוק של כ-4.4 מיליארד דולר.

מאז התפוצצה הבועה, החלה פרטנר להימדד על-פי מדדים מציאותיים יותר, שכללו בין השאר את המיתון בעולם והמצב הבטחוני בישראל. זו גם הסיבה העיקרית לכך שהאופציות שהוקצו בסיבוב השני, בשנת 2000, עדיין לא מומשו. כאמרו, מחיר המימוש שנקבע לאופציות אלה היה שווה למחיר השוק באותם ימים, שהיה גבוה מאוד.

כהן נחשב לאחד המנהלים המצליחים במשק הישראלי, וחלק נכבד מהצלחת פרטנר נזקף לזכותו. התוצאות שהציגה פרטנר ברבעון השני של השנה היו, מבחינתה, תוצאות שיא. החברה הרוויחה ברבעון השני 155 מיליון שקל - כמעט פי 4.5 מהרווח הנקי שרשמה ברבעון הראשון,

המימוש של כהן ממחיש פעם נוספת מדוע הנפקת פרטנר בנאסד"ק, שבה גייסה כ-600 מיליון דולר לקופתה, נחשבת היום למהלך מבריק. ההנפקה - כך הוכח היום - מאפשרת למנהלים הבכירים לממש לפחות חלק מהאופציות שברשותם ולצבור רווחי הון אישיים על בסיס הצלחת החברה.

המימוש הנוכחי ממחיש גם כי מימוש אופציות בחברות מצליחות, גם אם לא נעשה במחירי השיא של המניה, ששיקפו לחברה שווי שוק לא רציונלי, מייצר למנהלים שכירים בכירים רווחים הגבוהים מההכנסות שנוצרו להם לאורך זמן ממשכורת ובונוסים.

המימוש של כהן גם ממחיש שוב את הכישלון של סלקום, הנובע מהעובדה שלא הנפיקה בתקופה שבה היתה יכולה לעשות זאת. עובדה זו הובילה בהמשך למתחים לא מעטים בין המנהלים הבכירים לבין בעלי המניות בחברה, לעזיבת חלק מהם ולהתמרמרות בקרב אחרים.

לשם המחשה, הרווח שרושם כהן היום ממימוש חלק מהאופציות שבידיו לא רחוק מהשכר הכולל שקיבל יעקב פרי, מי שהיה מנכ"ל ונשיא סלקום, במשך שש שנים. מנהלי סלקום ממתינים כעת להערכת שווי מעודכנת לחברה, שתיקבע אם הם זכאים לקבל כסף עבור תוכנית אופציות פאנטום, שאמורה לתגמל אותם גם במקרה שהחברה לא מונפקת.