חנויות: פער של 30% בין המחיר המבוקש למחיר העיסקה

מחלקת המחקר של אגף שומת מקרקעין במשרד המשפטים: בדירות מגורים הפער הוא 10%

גבולות הפער בין המחיר המבוקש על ידי מוכרי חנויות לבין מחיר העיסקה שנקבע בסופו של דבר בין הצדדים הוא של כ-30% בממוצע - כך מגלה מחקר חדש שביצעה מחלקת המחקר של אגף שומת מקרקעין במשרד המשפטים. בדירות מגורים לעומת זאת נהוג פער של 10% בלבד.

לדעת עורכי המחקר, מימדי הפער, שהם גבוהים יחסית בהשוואה לדירות מגורים, נובעים בין השאר מכך, שהמחיר המבוקש כולל במקרים מסויימים גם רכיבים שאינם מקרקעין, כמו למשל ריהוט, מקררים וציוד אחר, ואילו נתוני העיסקה על פי מס שבח, הנהוגים בדירות מגורים, מתייחסים למקרקעין בלבד.

עוד עולה מהמחקר, שבתקופת מיתון מספרן היחסי של העסקאות בהן פער המשא ומתן נמוך, קטן במידה ניכרת מאשר בתקופת הגיאות; שיעור הפער בתקופת מיתון גבוה משיעורו בתקופת גיאות. פער המו"מ הממוצע בתקופה רגילה הוא 30.4%, בתקופת גאות - 28.6%, ואילו בתקופת מיתון - 31.5%.

במסגרת המחקר נבחנו עסקאות בירושלים, חיפה, ת"א, רמת-גן, בת-ים, גבעתיים, ראשל"צ, פ"ת וחולון, על פני תקופה של כ-10 שנים, בהן ידע השוק עליות ומורדות. מהמחקר עלה, שבאזור המרכז, למעט אזור תל אביב, ממוצע פער המו"מ בתקופת מיתון גדול יותר מממוצע פער המו"מ בתקופת גאות ב-15%; בירושלים ממוצע פער המו"מ בתקופת מיתון גדול יותר מממוצע פער המו"מ בתקופת גאות ב-20%; בחיפה היחס בין ממוצע פער המו"מ בתקופת מיתון לממוצע פער המו"מ בתקופת גאות מגיע ל-50%.