עוזר כרמי פרש מהרכב ביה"ד הארצי שדן בעתירה נגד השביתה

אין התקדמות במגעים בין האוצר להסתדרות, אבל הם ממשיכים להיפגש

נשיא בית הדין הארצי לעבודה, סטיב אדלר, קיבל את בקשת נציג הציבור, ד"ר עוזר כרמי, שלא להמשיך לשבת בהרכב הדן בעתירה לביטול השביתה, שהגישו ארגוני המעסיקים נגד ההסתדרות.

אדלר בהחלטה קצרה ולא מנומקת נעתר לבקשת כרמי, ששימש כנציג העובדים, והורה כי רן חרמש יחליפו.

התפטרותו של כרמי באה בעקבות ביקורת שהוטחה בו, מכיוון שהתראיין בתוכנית הטלוויזיה "רשת על הבוקר", לאחר מתן ההחלטה של בית הדין הארצי, שביטלה את השביתה. כרמי התראיין לגבי תוצאות הדיון - בניגוד לאיסור הקיים.

מדובר בעתירה שהגישו התאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים, רשות הנמלים, רכבת ישראל, רשות שדות התעופה ואיגוד לשכות המסחר נגד ההסתדרות.

בית הדין ידון בעתירה מחר (ה') בערב. לדיון מוזמנים גם שר האוצר, בנימין נתניהו ויו"ר הסתדרות העובדים, עמיר פרץ. עיקר הטענה של איגודי המעסיקים היא שמדובר בשביתה פוליטית שגורמת נזקים עצומים למשק.

ישיבת צוותי ההסתדרות והאוצר, שנערכה היום (ד') בלשכת שר האוצר בירושלים, בהשתפות השר נתניהו ועמיר פרץ, הסתיימה ללא תוצאות, אך הצדדים החליטו להיפגש הערב לדיון נוסף, שיימשך כנראה שעות ארוכות.

יו"ר האגף לאיגוד מקצועי, שלמה שני, חבר בכיר בצוות ההסתדרות אמר ל"גלובס", כי לפגישה לא היו תוצאות, אבל שני הצדדים לא מעונינים לפוצץ את הדיונים ולכן נקבעה ישיבה נוספת הערב.

שני העריך, כי שני הצדדים מעדיפים ליישב את הסכסוך בהידברות ללא התערבות של בית המשפט.

המחלוקת העיקרית בין הצדדים היא בשאלת משך המו"מ בנושאים העומדים על הפרק. שני: "עמדתנו היא כי מו"מ הוגן ומתקבל על הדעת, שיכול לקדם את הנושאים שבסכסוך, צריך להתקיים בלא לחץ ובלא איום של חקיקה ובכל מקרה לא תחת לחץ של זמן קצר".

ח"כ חיים כץ (ליכוד) פנה לפרופ' יצחק זמיר וביקש ממנו להימנע מלקבל את תפקיד ראש הוועד לבחינת מעמד בית הדין לעבודה. לטענת כץ, "כבודו ידוע כבעל עמדה מגובשת בסוגיה ואף השמעת אותה בפומבי. הציבור מצפה לוועדה שתבחן את הנושא בצורה אובייקטיבית".

כץ: "ברור לחלוטין שוועדה זו נועדה להכשיר את כוונת הממשלה לבטל את בית הדין הארצי לעבודה. זאת, בעוד שחשיבותו למשק הוכחה מעל לכל ספק פעם נוספת השבוע".

פרופ' זמיר מסר בתגובה: "זו טענה שאין לה שום יסוד והיא מועלית בלי שום אסמכתא ומכל מקום, אין לי שום דעה מוקדמת בנושא.

"הוועדה לא הוקמה כדי לבטל את בית הדין לעבודה וכתב הסמכות שלה מלמד שהיא הוקמה כדי לבחון את בית הדין לאחר 30 שנות פעולה, וזאת ללא שום הכוונה או דעה מראש. הוועדה מורכבת מאנשי מקצוע בעלי ידע וניסיון בתחום והיא תעשה את עבודתה נאמנה".

(ס.ק 03/14).