הצעות רכש: גושטל מוחק את אשפרה, לצדוק ויל לא הועילה העלאת מחיר ההצעה ברניטק

גוטשל הגיע לאחזקה של 98.7% בחברה- מה שמאפשר ביצוע רכישה כפויה ומחיקת החברה מהבורסה

אפילו העלאת המחיר שהציע יאיר צדוק ויל למחזיקי המניות של רניטק לפני כשבוע וחצי לא הועילה, והצעת הרכש שלו ל-17% ממניות החברה נכשלה. החברה הודיעה לבורסה כי להצעת הרכש נענו רק כשליש מהמחזיקים במניות, שברשותם 5.53% ממניות החברה. כשילון הצעת הרכש מנע מצדוק ויל להגיע לשיעור האחזקה המינימלי של 95%, אשר יאפשר רכישה כפויה ליתרת המניות. על כן, בהתאם למפרט, הצעת הרכש בוטלה.

כזכור, ב-15 בספטמבר פירסם ד"ר יאיר צדוק ויל הצעת רכש לכל מניות רניטק, לפי מחיר של 5 שקלים למניה. באותה העת נסחר המניה לפי שער של 3.82 שקלים בלבד, כך שהצעת הרכש העניקה למשקיעים פרמיה של כ-31% מעל לשוק. ההצעה היתה בתוף עד ל-30 באוקטובר, והיא נקבה כאמור בשיעור היענות מינימלי, שיאפשר לצדוק ויל למחוק את הנייר מהבורסה.

אלא ששיעור ההיענות להצעה היה נמוך מדי, ובעקבות זאת פרסם המציע ביום פקיעת ההצעה תיקון להצעת הרכש, בו הועלה מחיר ההצעה ב-10% ל-5.5 שקלים, ולמשקיעים ניתנה אורכה של 6 ימים (עד ה-5 בנובמבר) לאישור ההצעה. כעת מתברר שגם העלאת מחיר ההצעה לא עזרה, וגם זו נחלה כשלון, כשבעליהן של כ-12% ממניות החברה סירבו להענות להצעה.

רניטק, בשליטת ד"ר צדוק ויל, משקיעה בנדל"ן מניב ובתחום ההיי טק. במחצית הראשונה של השנה החברה רשמה רווח נקי של 3.85 מיליון שקל, לעומת רווח של 781 אלף שקל בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. מנגד, החברה מאופיינת ברמת מינוף גבוהה מאוד, כשלה הון עצמי של 24.5 מיליון שקל, המממן מאזן של 144.9 מיליון שקל, שמורכב בעיקר מהלוואת לטווח ארוך בהיקף של 97.7 מיליון שקל.

מול הכשלון של צדוק ויל למחוק את רניטק מהבורסה, נרשמת היום הצלחה ליחזקאל גוטשל במהלך דומה בחברה הישראלית לאשפרה . החברה הודיעה כי הצעת הרכש לכל מניות החברה נחלה הצלחה, כשגוטשל הגיע לאחזקה של 98.7% בחברה- מה שמאפשר ביצוע רכישה כפויה ומחיקת החברה מהבורסה.

ערב הצעת הרכש, החזיק יחזקאל גוטשל ב-75.26% ממניות אשפרה. הצעת הרכש נקבה במחיר של 3.25 שקל למניה, ובעלות כוללת של 11.7 מיליון שקל.

למעשה, מדובר היה במהלך שהצלחתו הובטחה מראש. במפרט הצעת הרכש נאמר במפורש, כי גוטשל כבר קיבל התחייבות מ-6 בעלי מניות, המחזיקים יחדיו ב-20.2% בחברה, להיענות להצעה. בין מחזיקי המניות הללו נמנים שמואל ליפשיץ , מנכ"ל החברה, ובני משפחתו. המשמעות היא שלמעשה הצלחת המהלך מובטחת מראש, שכן גם אם רק בעלי מניות אלה היו נענים להצעה, היה גוטשל מגיע לאחזקה של 95.46% בחברה - מה שמאפשר לו לבצע רכישה כפויה של יתרת המניות. כאמור, בסופו של התהליך מסתבר כי גם מקרב הציבור היתה היענות להצעה, וגוטשל הגיע לאחזקה גבוהה יותר - 98.7%, כאמור.

אשפרה יוצרת חוטים סינתטיים ומוצרים לענף הטקסטיל. החברה רשמה במחצית הראשונה של השנה רווח נקי של 116 אלף שקל על הכנסות של 20.3 מיליון שקל, לעומת רווח של 838 אלף שקל על הכנסות של 22.2 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. לחברה מאזן המאופיין במינוף נמוך מאוד - הון עצמי של 58.6 מיליון שקל הממן מאזן של 67.25 מיליון שקל.