מכונת המזומנים של אילן בן-דב: סאני הרוויחה 25 מ` ש` ברבעון השלישי

ההכנסות עלו ב-42% לכ-207 מיליון שקל ^ בן-דב: "הגענו לנקודה בה אנחנו מוכרים 45% מהטלפונים הסלולריים ויש לנו נתח שוק של 30%. זהו נתח שוק גבוה מאוד באופן יחסי ויהיה קשה מאוד לשמור עליו"

סאני, שבשליטת אילן בן-דב, מציגה דו"חות מצוינים לרבעון השלישי, המצביעים על עלייה של 41.8% בהכנסות, לעומת הרבעון הקודם, שהסתכמו בכ-207.3 מיליון שקל. הרווח הנקי הגיע ל-25 מיליון שקל - עלייה של 10.3% לעומת הרבעון הקודם. החברה רשמה הרבעון מחיקה של כ-3.5 מיליון שקל בגין נכס נדל"ן ברמת גן, על פי תקן 15, וללא אותה מחיקה, הרווח הנקי של החברה היה צומח בכ-3 מיליון שקל. לדברי בן-דב, אין הרבה משמעות לשינויים בהכנסות בין רבעון לרבעון, כיוון שאלו תלויים בעיתוי ההזמנות של המפעילים ובמלאי הקיים אצלם.

המנכ"ל והבעלים של סאני, אילן בן-דב, אמר ל"גלובס", כי "החברה בוחנת קביעת מדיניות חלוקת דיבידנדים". הכוונה היא, ככל הנראה, לחלק דיבידנדים כבר ברבעון הרביעי של השנה, כשלסאני כ-400 מיליון שקל של רווחים הראויים לחלוקה. "גם תזרים המזומנים תומך בחלוקת דיבידנד", מוסיף בן-דב. יצוין, כי סאני לא חילקה דיבידנד מאז 2001.

"הגענו לנקודה בה אנחנו מוכרים 45% מהטלפונים הסלולריים ויש לנו נתח שוק של 30%", אומר בן-דב. "זהו נתח שוק גבוה מאוד באופן יחסי ויהיה קשה מאוד לשמור עליו". הנתונים הללו בהחלט חריגים, הן מבחינת מכירות סמסונג בעולם והן מבחינת הדומיננטיות של יבואן בודד בישראל.

בן-דב מציין, כי סמסונג בעולם מחזיקה בנתח שוק של כ-12%, לעומת נוקיה שלה נתח שוק של כ-40%, ומכאן המצב החריג בישראל. יחד עם זאת, בן-דב כמובן מבטיח, כי החברה תעשה הכל כדי לשמור על אותו נתח שוק, כשהוא כלל אינו מזכיר את האפשרות להגדילו.

סאני מוכרת היום לשלוש החברות הסלולריות - פלאפון, סלקום ופרטנר, כשהיא מנצלת את העובדה שסמסונג מייצרת טלפונים סלולריים בטכנולוגיות ה- TDMA, CDMA ו-GSM. לכל מפעיל סלולרי החברה מוכרת כשליש מהמכירות, זאת לאחר שבעבר היא מכרה רק לפלאפון. החלוקה הנוכחית בין החברות הסלולריות מקטינה את הסיכון של סאני בתלות בלקוח אחד. "שלא יהיו אי הבנות, כל לקוח מאוד חשוב לנו ואנחנו תלויים בכל אחד ואחד מהם", מוסיף בן-דב.

הרווח הגולמי של סאני הסתכם ב-51.3 מיליון שקל, כ-24.7% מההכנסות, לעומת 43.5 מיליון שקל וכ-29.7% מההכנסות ברבעון הקודם. נתון זה מצביע על שחיקה במחירי הטלפונים הסלולריים כתוצאה מהתחרות והרוויה היחסית בשוק. "בסך הכל אין שחיקה, ומה שחשוב הוא השורה התחתונה", אומר בן-דב. "מעבר לכך, ב-2004 יהיה גידול במחיר הממוצע של מכשירי הקצה, כי נמכור מכשירים יקרים יותר עם מסך צבעוני, כך שהתמונה צפויה להשתנות, ולא רק לסמסונג אלא, להערכתי, לכל התעשייה".

הוצאות המכירה של סמסונג ירדו בלא פחות מ-55% לעומת הרבעון הקודם והגיעו ל-5.4 מיליון שקל. בחברה מסבירים את הירידה החדה בהוצאות הפרסום שצומצמו. מנגד, הוצאות ההנהלה עלו בכ-24% ל-8.7 מיליון שקל, כך שהרווח התפעולי הסתכם בכ-37.2 מיליון שקל - עלייה של כ-51% לעומת הרבעון הקודם.

נתון מעניין הוא הכנסות המימון של החברה שהסתכמו בכ-7 מיליון שקל, לעומת 10 מיליון שקל ברבעון הקודם. "זהו הרבעון הראשון המלא בו פועל סמנכ"ל ההשקעות שלנו והוא מביא תוצאות יפות, כשמרכיב הכנסות המימון הופך להיות משמעותי מאוד בשורה התחתונה. ברבעון הזה הוא עשה זאת כנגד המדדים בשוק", אומר בן-דב. 3.2 מיליון שקל מהכנסות המימון נבעו משיערוך עודף הנכסים הכספיים כתוצאה מירידת המדד, בעוד ש-1.9 מיליון שקל נוספים נבעו מרווחים מניירות ערך. הפרשי שער הוסיפו לחברה הכנסות של 1.4 מיליון שקל.

סאני ממשיכה לייצר מזומנים, וברבעון השלישי רשמה תזרים מפעילות שוטפת של כ-16.6 מיליון שקל. יתרת המזומנים של סאני הגיע בסוף הרבעון ל-260 מיליון שקל, וההון העצמי מגיע ל-404 מיליון שקל, כ-69% מהמאזן, דבר המעניק לחברה יציבות פיננסית.

השילוב בין החיפוש אחר מקורות צמיחה חדשים לבין הלחץ לנצל את המקורות הכספיים הפנויים של סאני, דחף את בן-דב להשקעה בגנדן, השולטת באי.די.בי, עליה חתם בספטמבר. על פי ההסכם, בן-דב העניק לגנדן פיקדון בסך של 45 מיליון שקל, כשבמהלך תשעת החודשים לאחר ההסכם יבחן כל אחד מהצדדים את ההשקעה תוך אפשרות לחזור בו ממנה.

ההשקעה של בן-דב בחברת אחזקות היא צעד שונה מכל למה שעשה עד כה, ויש לה פוטנציאל להופכו לגורם מרכזי הרבה יותר בשוק העסקים הישראלי. לדברי בן-דב, חודשיים לאחר חתימת ההסכם הוא מרוצה מאוד מכל מה שנחשף אליו בגנדן ומההתקדמות של החברה, אך עדיין לא יכול להבטיח שלא יחזור בו מהחלטתו.

עוד מצוין בדו"חות, כי משרד התקשורת דן ביישום נוהל חדש לפיו מכשירים סלולריים חדשים יאושרו על ידי המשרד ולא על ידי המפעילים, דבר שיאפשר לחברות לייבא סוגים נוספים של מכשירים. בסאני מוסיפים, כי החברה לא יכולה להעריך את השפעת השינוי על הדו"חות, אולם ככל הידוע התומכת המרכזית במהלך היא דווקא יורוקום, מתחרתה של סאני.

בשבוע האחרון התפרסמו ידיעות לפיהן בן-דב מתכוון לפרוש מתפקידו כמנכ"ל סאני וימשיך לפעול כיו"ר פעיל, כשנתן ניסני יתפוס את מקומו. בשלב זה נראה, כי למהלך זה יש סיכויים טובים, אך ייתכן שבסופו של דבר בן-דב יחליט שלא לממשו.