פאן טכנולוגיות רוכשת השליטה בקווזאר ב-1.4 מיליון שקל

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר, דני רוזן, משמש כיו"ר קווזאר, העוסקת בפיתוח מערכות אלקטרוניות בתחום התקשורת הסלולרית

לאחר שנכוותה קשות בעסקי הטכנולוגיה, מחפשת חברת ההשקעות 3 פאן טכנולוגיות אחר שליטה בחברות שיניבו לה תזרים מזומנים יציב מפעילותן השוטפת. במסגרת זו רכשה החברה, בחודש יולי, את מניות השליטה במצברי לירז, העוסקת בייבוא ושיווק מצברים, שמנים ותוספים לרכב. היום היא מדווחת על רכישת אחזקה דומה (51%) במניות קווזאר מערכות תקשורת, העוסקת בפיתוח, ייצור, ייבוא ושיווק של מערכות אלקטרוניות בתחום התקשורת הסלולרית.

פאן טכנולוגיות תשקיע בקווזאר 310 אלף שקל, במסגרת גיוס מתוכנן של 400 אלף שקל בו ישתתפו גם בעלי מניות קיימים בקווזאר - שמעון ממו (מנכ"ל טלקוסייט, חברת ניהול אתרי התקשורת של פישמן ודסק"ש) וזוהר פולובין (מנכ"ל חברת הכבלים כבלתק).

בנוסף להשקעה בהון, תעמיד פאן טכנולוגיות לקווזאר הלוואה של 1.04 מיליון שקל. "ההשקעה בקווזאר", אומר מנכ"ל פאן טכנולוגיות, עמירם גולדמן. "בדומה לזו שבוצעה במצברי לירז, מהווה רכישת שליטה בחברה תפעולית, לצד גורמים שהם בעלי ניסיון ומקצוענים בתחומם. זו השקעה קטנה יחסית, שמתאימה לקופת המזומנים של החברה ועשויה להוות מנוף להתפתחותה בעתיד".

לדברי גולדמן, על מחירה האטרקטיבי של העסקה תעיד העובדה, כי בעבר הלא רחוק הוערכה קווזאר בכ-5 מיליון דולר. לכך תרמה ודאי העובדה כי עד 2002 הייתה קווזאר חברה רווחית, אך בשנה האחרונה עברה להפסד, שככל הנראה, סלל את הדרך להעברת השליטה בחברה.

ההתקשרות מותנית עדיין בקבלת אישור הבנק המממן את קווזאר להעברת השליטה בחברה. על פי ההסכם, ניתנה לבעלי מניות קיימים בקווזאר הזכות לקבל בדרך של הקצאה כמות מסוימת של מניות בתנאים זהים.

במקרה שהללו יממשו את זכותם, כאמור, תהיה פאן טכנולוגיות זכאית לקבל בהקצאה מניות נוספות בתנאים זהים, באופן שאחזקתה בקווזאר לא תפחת מ-50.275%. במקרה כזה, תידרש פאן טכנולוגיות לתשלום נוסף של עד 51 אלף שקל ולהעמדת הלוואה נוספת לקווזאר בסכום של עד 175 אלף שקל.

קווזאר הוקמה בשנת 93` ע"י יובל אפללו, בנצי גורל ומתי ברוזה, בוגרי חיל הקשר. בתחילת השנה, מונה דני רוזן, לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת, ליו"ר החברה, שעוסקת בפיתוח מתאמים סלולריים המאפשרים לנתב שיחות היוצאות ממרכזיית הטלפוניה של ארגון לטלפונים סלולריים, ישירות אל הרשתות הסלוריות. עקיפת קווי התקשורת הנייחת בשיטה זו, מאפשרת חיסכון בעלויות הארגון.

למרות שקווזאר קיימת כבר 10 שנים, היא לא פנתה מעולם לגיוס הון משמעותי והתפתחה בעיקר מתוך תזרים המזומנים שייצרה פעילותה. החברה מעסיקה כ-40 עובדים ולה מכירות בארץ ובחו"ל.

פאן טכנולוגיות נשלטת ע"י משה פטרבורג, תא"ל (מיל`) שלמה אליה ואריה ניסים. החברה נסחרת כיום בשווי של 4 מיליון שקל בלבד ולה הון עצמי של 6.3 מיליון שקל. בשנים 2000-2002 צברה חברת ההשקעות הפסד של כ-11 מיליון שקל, עיקרו בגין השקעות בני"ע סחירים (בין היתר אג"ח גילת לוויינים) ובמיזמי טכנולוגיה.

כאמור, לפני מספר חודשים רכשה פאן טכנולוגיות 51% ממניות מצברי לירז תמורת השקעה של 250 אלף דולר בהון והלוואת בעלים של 150 אלף דולר. לירז מנוהלת בידי בעל השליטה הקודם, אלי בייגל.

עוד קודם לכן ניהלה פאן טכנולוגיות מו"מ מתקדם לרכישת השליטה בקארטא סוכר, העוסקת בייבוא ושיווק סוכר בישראל, בגדה המערבית ובעזה. בחודש מאי הופסק המו"מ בעקבות מחלוקות מהותיות שהתגלעו בין החברה לבין המוכרת, קרגיל, באשר לתנאים שהציבה קרגיל למתן אישורה להעברת השליטה בקארטא.

את השליטה בפאן טכנולוגיות (לשעבר רב-קר), רכשו פטרבורג, אליה, וניסים בינואר 2000 תמורת כ-14 מיליון שקל, מתוך מטרה מוצהרת להפוך את החברה לפלטפורמת השקעות בתחומי התקשורת והטכנולוגיה האופנתיים דאז. מדובר בשלוש "פיגורות": ניסים שימש מקודם כחבר ההנהלה הבכירה של בנק לאומי וכמנכ"ל החברה-הבת לאומי ושות`, אליה ופטרבורג (אחיו של מנכ"ל סלקום) שיתפו פעולה בפרויקטים של תקשורת במדינות מתפתחות כניגריה ורומניה.

על רקע עיתויה האומלל של תחילת הפעילות, בד בבד עם התפוצצות בועת הטכנולוגיה, התמזל מזלה של פאן טכנולוגיות שלא לבצע מספר השקעות שהיו גורמות לה לנזק כבד. בין היתר, ניהלה החברה מו"מ לרכישת מניות לאומי ושות` בקרן ההון סיכון טכנורוב של אקירוב, להקמת קרן ההון סיכון שתשקיע בחברות הסטרט-אפ שיצמחו בחממת האינטרנט של ג`רוזלם גלובל ולהשתלב בקבוצה שתקים את ערוץ 10 בטלוויזיה.

ברם, מספר השקעות שבכל זאת ביצעה במיזמי טכנולוגיה, הסבו לחברה ולבעליה הפסדים כבדים. ההשקעה הבולטת של פאן טכנולוגיות בוצעה בנובמבר 2000, עת רכשה החברה 11.6% ממניות שירון תקשורת לוויינים מידי באטם תמורת 4.2 מיליון דולר (מחיר שביטא שווי של 36 מיליון דולר לשירון).

את עיקר הרכישה מימנה הלוואה דולרית של 11 מיליון שקל מבנק לאומי, שבנוסף היה זכאי ל-20% מעליית ערך ההשקעה בשירון. בשלהי אוגוסט 2001, בשל סירובה של שירון לספק לחברה פרטים מסוימים הנדרשים לצורך עמידה בתקנות ניירות ערך (הגבלות בעניין ניגוד עניינים בין חברה רשומה לבין בעלי השליטה בה), ובשל ההרעה במצב עסקיה של שירון החליט דירקטוריון פאן טכנולוגיות לדרוש מבעלי השליטה לממש התחייבות ולרכוש מהחברה את מניות שירון במחיר העלות - כ-20 מיליון שקל.

בעלי השליטה עמדו בהתחייבותם זו, הגם שהסבה להם, ככל הידוע, הפסד עצום. על חוסנם הפיננסי של השלושה תעיד העובדה, שלמרות המכה שספגו בפאן טכנולוגיות ובשירון, עדיין נותר להם ההון לרכוש, בחודש יוני, את מלון שולמית בחיפה, הכולל 70 חדרים, מידי משפחת בלוך.