מקורות נערכת לסיבוב שני: תגייס השבוע 300 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים בהנפקת אג"ח

הריבית המקסימלית שתיקבע במכרז המוסדי תעמוד על 0.75% מעל אגרות חוב ממשלתיות דומות * גייסה באפריל 650 מיליון שקל

חברת מקורות צפויה לגייס בשבוע הקרוב 300 מיליון שקל ממשקיעים מוסדיים וזאת באמצעות הנפקת אג"ח צמודות מדד, כך נודע ל"גלובס". המכרז למשקיעים המוסדיים ייערך ככל הנראה ביום רביעי הקרוב. למשקיעים המוסדיים יוצעו אגרות חוב בריבית הגבוהה בכ-0.75% מריבית על אגרות חוב ממשלתיות בעלות מח"מ דומה. אגרות החוב שיוצעו יישאו מח"מ של 6-6.5 כך שהריבית המקסימלית בגיוס צפויה לעמוד על 4.9%-5%. הגיוס יובל על ידי לאומי ושות' חתמים. זהו גיוס ההון השני שמבצעת חברת מקורות מתחילת השנה שכן בחודש אפריל השנה היא השלימה גיוס של 650 מיליון שקל ממשקיעים למרות שהתכוונה לגייס רק 300 מיליון שקל. הגיוס הוגדל בשל ביקושים של כמיליארד שקל בהנפקה הקודמת של החברה.

חברת מעלות העניקה לאגרות החוב של מקורות דירוג של AAA. בדירוג שניתן למקורות ציינה חברת הדירוג כי מקורות פועלת באמצעות שלושה מרחבים אזוריים (צפון, מרכז ודרום) וכן באמצעות חבל הירדן (המוביל הארצי), יחידת ציוד מכני כבד (צמ"כ) והחברה הבת שח"מ (שירותים חשמליים מכניים). בשנת 2001 העסיקה החברה 1,620 עובדים קבועים ו-524 עובדים ארעיים. דירוג מעלות משקף בעיקר את הבעלות הממשלתית על מקורות, את התמיכה הרגולטורית ואת מעורבות הממשלה, המתבטאת, בין היתר, בקביעת תעריפי המים ובהסכם העלויות החדש של החברה.

כמו כן, משקף הדירוג את אופי הביקוש למים, המאופיין בגמישות נמוכה ברוב המגזרים, למעט חקלאות ונוי; את יציבות הגידול בביקוש, את המחסור בהיצע המים, את רמת התחרות המוגבלת, את חסמי הכניסה גבוהים בענף, את מעמדה המונופוליסטי של החברה, ואת הידע והניסיון שלרשותה.

גורמי הסיכון העיקריים של מקורות כרוכים בגמישות תפעולית נמוכה, בשל הוצאות קבועות גבוהות; צורך בביצוע תוכנית השקעות רחבה להגדלת היצע המים ושימור התשתיות הקיימות, תלות במתן סובסידיה ממשלתית; חשיפה לחריגה בעלויות; צורך בביצוע תהליכי התייעלות על-פי הסכם העלויות עם המדינה; מנוף פיננסי גבוה מהממוצע; ושינוי המבנה האירגוני, תוך התחשבות בוועד העובדים, גורמים רגולטורים ושינויים בתרבות האירגונית של החברה.

מעלות מציינת כי משק המים בישראל נתון במשבר עמוק.בעוד שהיצע המים הטבעיים אינו גדל, עולה הביקוש למים, הן בשל גידול האוכלוסיה והן בשל עלייה מתמדת ברמת החיים.

תוכנית האב של נציבות המים צופה שבשנת 2010 יהיה הביקוש הכולל למים כ-2,541 מלמ"ק בשנה, בהשוואה ל-1,966 מלמ"ק ב-2002. כדי לספק ביקוש זה מבלי להמשיך בשאיבת יתר, יהיה צורך להתפיל מי ים ו/או לייבא מים, לפתח מפעלי השבת קולחין, להתפיל מים מליחים ולטייב בארות. על-פי תוכנית האב, כדי להשיג יעדים אלה, יהיה צורך להשקיע כ-20 מיליארד שקל על-ידי מקורות והמגזר הפרטי.

החברה מתכננת לבצע בשנים הקרובות השקעות גדולות במפעלי מים ובפרויקטים חדשים. החברה מתכננת להשקיע בשנים 2005-2002 כ-3.1 מיליארד שקל במפעלי מים ובפרויקטים חדשים. לצורך מימון השקעות אלו, וכן עבור החזר קרן הלוואות על סך כ-3 מיליארד שקל, מתכוונת החברה לגייס הלוואות על סך כ-4.1 מיליארד שקל. יתרת המקורות הכספיים להשקעות תתבסס על החזר בגין פחת ותשואה המגיעה לחברה בהתאם להסדר העלויות.

מקורות שומרת לאורך זמן על נתח שוק יציב של כשני שלישים מאספקת המים בכלל, ושל מעל ל-80% מאספקת המים לצריכה ביתית. החברה מספקת מים לכ-4,000 גופים צרכניים גדולים. לקוחותיה הגדולים הם רשויות מקומיות (המספקות כ-50% מההכנסות) והרשות הפלשתינאית.