הרבעון הגרוע של שיכון ובינוי: הפסד של 68.2 מיליון שקל

מתוכם 43 מיליון שקל מהווים הפרשה בגין תוכנית ההתייעלות * הרווח התפעולי הסתכם ב-26.3 מיליון שקל בלבד * החברה הבת סולל בונה הפסידה 56.8 מיליון שקל

שיכון ובינוי , חברת הנדל"ן הגדולה בישראל, הנמצאת בשליטת משפחת אריסון (35.1%) וגרעין עובדי החברה (39.1%), הציגה היום כצפוי, לראשונה מזה זמן רב, הפסד ברבעון, שנבע בעיקר ממהלכי ההתייעלות עליהם הכריזה לאחרונה, שכללו פיטורי מאות עובדים.

כזכור, לפני כחודש הודיעה שו"ב על מהלכי התייעלות משמעותיים בקבוצה, שהתמקדו בשתי האחזקות הבעייתיות שלה - חירות הנדסה (100%) ובעיקר סולל בונה הבורסאית (81.7%). בעקבות ההפסדים שמציגות שתי החברות, הוחלט בקבוצה על פיטורי 430 עובדים (כ-20% ממצבת העובדים של הקבוצה), מרביתם בסו"ב, ועל קיצוץ של 15%-5% בשכרם של יתר העובדים. כמו כן, הוחלט על שינוי המבנה הארגוני של סו"ב.

סולל בונה פרסמה את תוצאותיה ביום חמישי, ואלו הציגו המשך הרעה בפעילות עם ירידה של 2.5% בהכנסות ל-558.5 מיליון שקל, והפסד של 56.8 מיליון שקל, לעומת הפסד של 14.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה ירידה של 8.8% בהכנסות ל-1.51 מיליארד שקל, והפסד של 112.7 מיליון שקל לעומת הפסד של 46 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

כאמור, היום פורסמו הדו"חות הרבעוניים של חברת הגג של הקבוצה שיכון ובינוי, ואלו מציגים תוצאות גרועות מהצפוי. אומנם החברה הודיעה, כי תציג הפסד ברבעון, בגין הפרשה צפויה של 60 מיליון שקל בעקבות מהלכי ההתייעלות. בפועל, הפרשה שבוצעה נמוכה יותר, כ-43 מיליון שקל, אולם ההפסד שהציגה החברה גבוה מהמצופה, כשלהפרשה הצטרפו ירידה בהכנסות והוצאות מימון גבוהות.

שו"ב מדווחת, כי הכנסותיה ברבעון השלישי הסתכמו ב-1.06 מיליארד שקל. מדובר בירידה ביחס לרבעון המקביל, אז הסתכמו הכנסותיה ב-1.155 מיליארד שקל, אך שיפור מסוים ביחס לשני הרבעונים הראשונים של השנה, בהם רשמה הכנסה של 914 מיליון שקל ברבעון הראשון, ושל כמיליארד שקל ברבעון השני. בסה"כ מציגה שו"ב מכירות של 2.98 מיליארד שקל מתחילת השנה - ירידה של 5.3% ביחס לתשעת החודשים הראשונים של השנה.

הירידה בהכנסות מביאה את שו"ב להציג שחיקה גם ברווח התפעולי, שהסתכם ב-26.3 מיליון שקל בלבד ברבעון, לעומת 71.7 מיליון שקל ברבעון המקביל. מתחילת השנה מדובר בשחיקה מתונה יותר - רווח תפעולי של 130.2 מיליון שקל, לעומת 168 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

כאמור, לראשונה בתולדותיה מציגה שו"ב הפסד בשורה התחתונה. החברה הפסידה ברבעון השלישי 68.2 מיליון שקל, לעומת רווח קטן של 3.8 מיליון שקל ברבעון המקביל. ההפסד הכבד ברבעון מביא את החברה להציג הפסד של 49.2 מיליון שקל מתחילת השנה, לעומת רווח נקי של 29.1 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

ההפסד נגרם, כאמור, בעיקר בשל הפרשה של 43 מיליון שקל שביצעה שו"ב בגין תוכנית ההתייעלות. בנוסף, רשמה החברה הוצאות מימון גבוהות של 61 מיליון שקל ברבעון (לעומת 51 מיליון שקל במקביל) ושל 138 מיליון שקל מתחילת השנה (לעומת 95 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד). הגידול החד בהוצאות המימון נובע מעליית הריבית הריאלית במשק, הגידול בהיקף האשראי, וכן מגידול ריאלי בהיקף האשראי השקלי הלא צמוד של החברה, שנובע מהאינפלציה השלילית מתחילת השנה.

בדו"חות שיכון ובינוי מוקדש פרק נרחב לטענות שמעלה החברה כנגד מדיניות הממשלה. לפני כחודש, בראיון ל"גלובס", תקף מנכ"ל החברה, עוזי ורדי-זר, את מדיניות הממשלה, שמגבילה את מספר העובדים הזרים שהחברה מעסיקה ופוגעת בכך ביכולת הפעולה שלה. ורדי-זר האשים את המדיניות הזו בפיטורי העובדים, באומרו ש"איך אני יכול לבנות בלי פועלים?" גם בדו"ח המנהלים נכתב, כי אחד הגורמים לירידה בפעילות בענף הוא "המשך הקטנת מספר הפועלים הזרים על ידי הממשלה, ללא הכשרה מקבילה של פועלים ישראליים ותוך היעדרות מתמשכת של פועלים פלשתיניים".

אבל זו אינה הטענה היחידה של שו"ב כנגד הממשלה. בחברה תוקפים גם את מדיניות ההשקעה בתשתיות. "למרות הצהרותיה של הממשלה בדבר חשיבות ההשקעה בתשתיות, הרי שבפועל אין גידול בתקציבים המופנים למטרות אלה. לעיתים אף נהפוך הוא: מתחילת השנה לא הוצא על ידי מע"צ אף לא מכרז פיתוח אחד". ואכן, מתחילת השנה ירדו הכנסותיה של שו"ב מסלילה ותשתית ב-78 מיליון שקל ל-1.26 מיליארד שקל, כשהמגזר תרם לחברה רווח תפעולי של 117.3 מיליון שקל.

בשו"ב לא חוסכים את שבטם גם ממוסר התשלומים של הממשלה. לטענת החברה, פגיעה משמעותית נוספת בענף נובעת מ"הרעה חסרת אחריות של מוסר התשלומים של הממשלה ושלוחותיה, וכן של הרשויות המקומיות, וזאת בשעה שהמערכת הבנקאית מצמצמת את האשראי לענף הבנייה".

בשו"ב מציגים מספר נתוני מאקרו, שמציגים את הפגיעה בענף הבנייה: ירידה של 9.5% בהיקף המלט ששווק מתחילת השנה ל-3 מיליון טון; ירידה של 20% במכירות דירות חדשות ל-19 אלף יחידות דיור; ירידה של 15% בהתחלות הבניה למגורים; על פי נתוני הלמ"ס, אומרים בשו"ב, צפויה השנה ירידה נוספת של 3% בתפוקת הענף, כשהבנייה שלא למגורים תציג את השחיקה החדה ביותר - 6%, התשתית והסלילה תרד ב-2.2%, והבנייה למגורים תקטן ב-1.3%.

בתום הרבעון השלישי מציג המאזן של שיכון ובינוי קבוצה ממונפת מאוד, עם הון עצמי של 380.5 מיליון שקל בלבד (לעומת 510 מיליון שקל בתום 2002), המממן מאזן של 5.5 מיליארד שקל. החברה נסחרת בבורסה לפי שווי שוק של 1.25 מיליארד שקל.