מנכ"ל גאון אחזקות: אנו צפויים להנפיק את כפר השעשועים ועמיעד מערכות סינון בתחילת השנה הבאה

שי פרמינגר: "עמיעד מגלגלת מחזור של 180 מיליון שקל בשנה ומרוויחה 15 מיליון שקל לפני מס" * "מחזור המכירות השנתי של כפר השעשועים עומד על כ-400 מיליון שקל"

התחממות שוק ההנפקות והצפי להמשך התחממותו לקראת תחילת שנת 2004 הביאו לאחרונה חברות רבות לבדוק אפשרות של גיוסי הון וחוב בשוק ההון, או לכל הפחות לגשש בנושא. מרבית הפעילים בשוק ההון סבורים ששנת 2004 הולכת להיות שנה שבה חברות רבות ינסו את כוחן בגיוסי הון והסימן הטוב ביותר לכך הוא הגיוסים הרבים שנעשים לאחרונה בצורה של אגרות חוב להמרה שהן, על פי רוב, צעד אחד לפני הנפקות האקוויטי. שי פרמינגר, מנכ"ל חברת גאון אחזקות, מציין היום שהחברה לא מתכוונת לתת לגל ההנפקות הזה לחמוק מבלי ליטול בו חלק.

- מיהן המועמדות שלכן להנפקה, אם בכלל?

"יש לנו כיום שתי חברות שאנחנו רואים כמועמדות הרציניות ביותר להנפקה ואנו פועלים על מנת שבתחילת שנת 2004 המועמדות יהפכו למונפקות. האחת היא כפר השעשועים והשנייה היא חברת עמיעד מערכות סינון. חברת עמיעד בה אנחנו מחזיקים, יחד עם קיבוץ עמיעד, עוסקת בתחום מסנני המים ולה כבר תשקיף מוכן אך הוא עדיין לא הוגש לרשות לניירות ערך.

"אנחנו סבורים שבתחילת שנת 2004 נעדכן את התשקיף ונשלח את החברה לנסות את כוחה בשוק ההון המקומי. לחברה רווח לפני מס ולפני העברות לבעלים בהיקף של 15 מיליון שקל והכנסות של 180 מיליון שקל שנובעות ממכירות ל-66 מדינות ברחבי העולם. מגוון הלקוחות של החברה גדול והם מתפלגים ל-60% בתחום החקלאות ו-40% בתחום התעשייה והרשויות. החברה נחשבת למובילות בתחומה ואין סיבה שלא תהפוך לציבורית.

"החברה השנייה שמועמדת מבחינתנו להנפקה היא חברת כפר השעשועים שעוסקת בתחום הצעצועים ותחום המתנות ("הכל בדולר"). רשת זו מגלגלת מחזור שנתי של כ-400 מיליון שקל בשנה והיא מונה כ-170 חנויות לעומת 120 חנויות כשנכנסנו להשקעה בה. הייחוד של הרשת הוא שהיא מנוהלת כולה בצורה של זכיינות והיא רווחית".

- מה זה אומר רווחית?

"אני לא יכול להיכנס בשלב הזה למספרים שכן המבנה של רשת העובדת בצורה של זכיינות הוא ייחודי ולא הייתי רוצה לחשוף כאן שיעורי רווחיות. כל מה שאני יכול לומר שמדובר ברווחים נאים, שלא יאכזבו את המשקיעים שייבחנו אותה לפני ההנפקה".

- מה לגבי החברה האם, גאון אחזקות. למה לא להנפיק אותה בבורסה ולאפשר למשקיעים להנות מהאחזקות הפרטיות של הקבוצה?

"זו בהחלט אלטרנטיבה שאנו שוקלים. כמו תמיד, זו שאלה של מחיר. אם ננפיק את גאון אחזקות זה יהיה לפי שווי של 100 מיליון דולר לפחות. החברה הוקמה בשנת 1998 והיום יש לה מחזור מכירות מצרפי של מיליארד דולר. הגיוס הראשון שביצענו היה לפי שווי של 25 מיליון דולר, השני לפי שווי של 45 מיליון דולר והשלישי לפי שווי של 68 מיליון דולר, לפני כשנה וחצי. אם עושים חשבון פשוט ברור שהנפקה לפי שווי של כ-100 מיליון דולר לגאון אחזקות עשויה לספק אותנו".

- אם עוברים על ההחזקות הבורסאיות הקיימות של גאון אחזקות, ישנן חברות שלא ממש מצליחות להתרומם, כמו המשביר מחסני אופנה שרשמה הפסדים כבדים ברבעון השלישי. מה אתם מתכוונים לעשות עם הנתון הזה?

"אני לא מסכים עם הקביעה הזו. המשביר מחסני אופנה מראה מגמה של שיפור בתוצאותיה, בעיקר בהיבט של מיצובה בתחום האופנה כאחת מהרשתות המובילות. נכון, העונתיות עדיין פוגעת בנו ואנחנו לא מצליחים לייצר מחזור גבוה מספיק בכדי להיות רווחיים גם בעונות החלשות, אבל אני מאמין שזה יגיע, גם בגלל מסע הפרסום הגדול שבו נקטנו לאחרונה. את שנת 2003 המשביר מחסני אופנה תגמור באיזון ובשנת 2004 אנחנו מקווים שהיא תסיים עם רווח משמעותי. מההחזקות הבורסאיות האחרות שלנו אנחנו מרוצים מאוד.

"גאון אגרו למשל היא חברה שייצרה רווח של 2 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה והעתיד שלה נראה ורוד, בעיקר לנוכח ההשקעות שהיא מתעתדת לבצע בתחום משק המים. למי שלא, זוכר גאון אגרו הייתה שלד בורסאי שנרכש על ידנו לפי שווי של 27 מיליון שקל. היום היא נסחרת לפי שווי של 71 מיליון שקל.

"בצינורות המזרח התיכון מגמת השיפור בולטת עוד יותר ומחברה שהפסידה בגדול הצלחנו, ביחד עם השותפים שלנו, להופכה לחברה רווחית שמייצרת מזומנים ומחלקת דיבידנדים. זו אחת ההשקעות המוצלחות שעשינו שכן החזרנו כבר חלק ניכר מההשקעה באמצעות הדיבידנדים ונותרנו עדיין עם האחזקה הבורסאית, ששוויה עלה בינתיים לאור השיפור בתוצאות החברה. בקיצור, זו השקעה טובה שעוד עשויה להשביח את עצמה".

- נעבור לזרוע הפיננסית שלכם. מנורה גאון היא עסק שמרוויח?

"מנורה גאון סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם רווח של 8.5 מיליון שקל לפני מס לעומת רווח של 9.5 מיליון שקל לפני מס בכל שנת 2002, כך שהתמונה כאן חיובית, בעיקר הודות למהלך העליות החד בבורסה שהביא להתעוררות בשוק ההון. החברה כוללת את בית ההשקעות מנורה גאון ואת קרן הפנסיה נתיבות והיא מנהלת כ-6 מיליארד שקל".

- כל בתי ההשקעות התמזגו ויצרו גופי השקעה גדולים. אתם לעומת זאת לא עשיתם זאת וכבר לא נשארו הרבה מועמדות לרכישה. איחרתם את הרכבת?

"אני לא חושב. בשוק הזה כולם מדברים עם כולם ואנחנו בהחלט היינו רוצים לרכוש חברה בתחום וכבר היינו במשאים ומתנים שלא נשאו פרי. לשאלתך, לא, עדיין לא מאוחר מדי מבחינתנו".

- הקמתם את גאון רשויות, שמעניקה שירותי אאוטסורסינג לעיריות. איך העסק הזה מתפתח?

"גאון רשויות הוקמה לפני כשלוש שנים. קרן הפנסיה מיטבית נכנסה להשקעה באוגוסט 2002 לפי שווי חברה של כ-4 מיליון דולר כשההשקעה הראשונית בחברה הייתה כחצי מיליון דולר. היקף הפעילות של גאון רשויות ב-2002 היה 60 מיליון שקל והשנה היא תגיע ליותר מ-80 מיליון שקל כשהיא מעסיקה 250 עובדים".