קשיים בפרויקט הגז: מצרים דורשת מכתב אשראי; הצינור - בניגוד לתקן

ים תטיס: בנינו בהתאם למיפרט שהועבר למשרד התשתיות * ישראל והפלשתינים חתמו על הסכם לשת"פ בתחום האנרגיה

שר התשתיות, יוסף פריצקי, גילה היום (ג'), כי "צינור הגז שבנתה שותפות ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, נבנה בניגוד לתקן".

מדובר בצינור שאמור להתחיל את הזרמת הגז הטבעי מחופי אשקלון אל תחנות הכוח של חברת החשמל. אורכו 30 ק"מ, והוא נבנה בהשקעה של מיליוני דולרים.

לדברי פריצקי, תוצאות בדיקת הצנרת התקבלו במשרד התשתיות בהפתעה. "אנחנו בודקים את הנושא באמצעות מעבדות ובאמצעות החברה הבינלאומית המפקחת על פרויקט הגז הטבעי בארץ, החברה ההולנדית גזיוני", אמר.

ים תטיס מסרה בתגובה: "הצנרת והמתקנים הם בהתאם לתוכניות ההנדסיות המפורטות ולמסמכי היתר הבנייה, שאושרו מראש ע"י רשות הגז הטבעי במשרד התשתיות, ובהתאם לתקנים הרלוונטים למערכת אספקה של גז טבעי.

"לצערנו, בחרה רשות הגז הטבעי למנות רק לאחרונה, ולאחר השלמת עבודות ההקמה, חברת ייעוץ הולנדית לבדיקת התאמה פורמלית של המערכת לתקן הולנדי, שאיננו תואם את התוכניות ההנדסיות ומפרטי הביצוע שאושרו כחוק. ים תטיס פועלת כיום במשותף עם משרד התשתיות לאישור בטיחותה וכשירותה של המערכת".

בתוך כך נודע, כי מצרים דורשת מישראל ומחברת החשמל לספק לה מכתב אשראי המבטיח את התשלומים של חברת החשמל למצרים בגין הגז שאמורה מצרים לספק לישראל ב-15 השנים הקרובות. את הדרישה העלה שר הנפט המצרי, סאמח פהמי, בפגישה עם פריצקי ברומא.

פריצקי דוחה דרישה זו בטענה, שמכתב האשראי מהבנקים ייקר את העיסקה ב-4%-3%. זאת, בשל העמלות שצריך יהיה לשלם בגין מתן מכתב האשראי.

ישראל והרשות הפלשתינית חתמו היום, בחסות האיחוד האירופי וממשלת איטליה, על הסכם לשיתוף פעולה בתחומי האנרגיה, במסגרת כנס האנרגיה השנתי של האיחוד האירופי.

האיחוד האירופי התחייב להעניק סיוע במימון ההשקעות הדרושות ליישום ההסכם. חברת החשמל תחתום על הסכמים עם חברות החלוקה הפלשתיניות. החברה תמשיך לספק חשמל לשטחים הנמצאים בשליטת הרשות, באמצעות קווי מתח עליון או גבוה.

כן סוכם על הקמת פרויקטים משותפים שימומנו על-ידי האיחוד האירופי, ובהם הקמה של קו הולכה במתח עליון בין תחנת המשנה לנתיבות ותחנת המשנה עזה צפון; הקמה של תחנת משנה בגדה המערבית; והקמת מרכז שליטה ברצועת עזה.

כן הוסכם על הקמת משרד משותף, שיתאם את שיתוף הפעולה בענייני אנרגיה, בו יהיו חברים מומחים ישראליים, פלשתיניים ואירופיים. המשרד יכין תוכניות ארוכות טווח לפרויקטים משותפים. כמו כן תתבצע בדיקת היתכנות להקמת תחנת כוח פרטית בבעלות ישראלית-פלשתינית.

הרחבה - היום בעיתון "גלובס"