יוסף פריצקי: שותפות ים תטיס הקימה את צנרת הגז הטבעי בניגוד לתקן הנכון

פרויקט הגז הטבעי, בהיקף 2 מיליארד דולר, אמור להתחיל לפעול ב-16 בחודש, באמצעות צינור זה

שר התשתיות, יוסף פריצקי, מגלה, כי "צינור הגז שבנתה שותפות ים תטיס, שבשליטת קבוצת דלק, נבנה בניגוד לתקן".

מדובר בצינור שאמור להתחיל לראשונה את הזרמת הגז הטבעי בארץ אל תחנות הכוח של חברת החשמל. אורכו 30 ק"מ, והוא נבנה בהשקעה של כמה מיליוני דולרים.

לדברי פריצקי, תוצאות בדיקת הצנרת התקבלו במשרד התשתיות בהפתעה, "ואנחנו כעת בודקים את הנושא באמצעות מעבדות ובאמצעות החברה הבינלאומית המפקחת על פרויקט הגז הטבעי בארץ, החברה ההולנדית גזיוני".

הצנרת אמורה להזרים גז טבעי מהשדות שגילתה ים תטיס מול חופי אשקלון. ים תטיס חתמה על הסכם עם חברת החשמל לפני שנה, לאספקת גז טבעי בהיקף של כ-2 מיליארד דולר ב-11 השנים הקרובות.

הצינור של ים תטיס אמור להעביר את הגז למתקן הקבלה של חברת החשמל, ומשם, בשלב ראשון, אל תחנת הכוח של חברת החשמל באשדוד. את רוב הצינור הימי אמורה להקים חברת החשמל בעצמה. לים תטיס ניתן אישור חד-פעמי, להקים צינור משדות הגז למתקן הקבלה של חברת החשמל, על-מנת שלא לעכב את תחילת הזרמת הגז הטבעי, הנחוץ באופן קריטי לרזרבות החשמל של ישראל.

פריצקי אומר, כי למיטב ידיעתו הצינור של ים תטיס אמור להיות באחריות חברת החשמל. אך מנכ"ל חברת החשמל, יעקב רזון, טוען, כי חברת החשמל אינה אחראית על הצינור, אלא גזיוני. רזון סירב להתייחס לדברי פריצקי, כי הצנרת נבנתה בניגוד לתקן.

לפי הערכות, ים תטיס בנתה את הצינור על-פי הידע של השותפה בשותפות, החברה האמריקנית סמידן. בשל כך הוקמה הצנרת על-פי התקן האמריקני, ולא על-פי התקן ההולנדי.

פריצקי התייחס לנושא הצנרת של הגז הטבעי שיזרום בארץ, במהלך הכנס השנתי של האיחוד האירופי "יורו-מד", העוסק בנעשה בתחום האנרגיה באיזור הים התיכון. הכנס, הנערך ברומא, עסק בין היתר בצנרות גז טבעי באיזור הים התיכון.

לדברי פריצקי, מתברר, כי הצינור של ים תטיס נבנה בהתאם לתקן האמריקני, ולא על פי התקן שקבע משרד התשתיות, שהוא תקן הולנדי מחייב. לדברי פריצקי, יש לקחת בחשבון שבאמצעות צנרת זו אמור הגז הטבעי להתחיל לזרום לחברת החשמל כבר ב-16 בחודש.