דן רכב מתכננת לגייס 150 מיליון שקל באג"ח ממוסדיים

ההנפקה תתבצע ב-17 בדצמבר * מעלות: "לחברה איתנות פיננסית גבוהה, הנובעת מרווחיות גבוהה מהממוצע בענף"

במקביל לכוונה למחוק את דומיקאר (זכיינית באדג`ט) מהבורסה, מתכננת דן רכב ותחבורה , זכיינית אוויס בישראל, לגייס בשוק המוסדי 150מיליון שקל, בהנפקה פרטית של אג"ח סטרייט לא סחירה. ההנפקה, שתנוהל על ידי גמול, לאומי ושות`, פועלים-אי.בי.אי וכלל חיתום, תתבצע ב-17 בדצמבר.

האיגרות שתנפיק דן רכב כבר דורגו על ידי מעלות בדירוג A. האיגרות תהיינה במח"מ של 4-5 שנים, כשפירעון הקרן ייעשה בתשלומים שנתיים בשנים 3-7, והריבית תשולם מדי חצי שנה. ריבית המקסימום בהנפקה תהיה 2.4% מעל לתשואת האג"ח הממשלתית הצמודה. החברה מייעדת את התמורה בהנפקה בעיקר לרכישת כלי רכב חדשים ורכישת תיקי ליסינג קיימים מחברות חיצוניות.

דן רכב מייצגת, כאמור, את חברת AVIS בישראל. החברה פועלת הן בהשכרת כלי רכב בארץ ובחו"ל, וליסינג תפעולי ומתן שירותי הסעות. כיום לחברה מאזן כולל של כמיליארד שקל, הממומן על ידי הון עצמי של כ-207 מיליון שקל. החברה סיימה את הרבעון השלישי של השנה ברווח נקי של 13.3 מיליון שקל על הכנסות של 116.9 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 4.3 מיליון שקל על הכנסות של 103.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

במעלות מציינים, כי לחברה מיצוב עסקי גבוה מהממוצע, שמושפע בעיקר מפיזור גבוה ואיכות גבוהה של לקוחותיה, מותג מוביל, איכות שירות ונתח שוק גבוה של 20% בענף ההשכרה בישראל ו-23% בחו"ל. בתחום הליסינג התפעולי לחברה נתח שוק של כ-9%. במעלות מעריכים את הסיכון בענף הליסינג כנמוך במעט ממוצע הסיכון של המשק.

בין לקוחותיה של דן רכב נמנות חברות כמו IBM, התעשייה האווירית, סיסקו, טלרד, HP, ועוד. בסך הכל מתפעלת החברה צי רכב של 13,403 מכוניות (נכון ליוני 2003), לעומת 22,750 מכוניות לניו-קופל ו-8,175 להרץ (קשר רנט א-קאר). הספקית העיקרית של החברה היא דלק מוטורס (יבואנית פורד ומאזדה), ובמעלות מציינם כי בין שתי החברות קיימת תלות הדדית.

במעלות מנתחים גם את ענף הליסינג כולו. לדברי האנליסטית טלי מורן, הענף מאופיין בכמה נקודות חוזק: נזילות גבוהה של נכס הבסיס (המכוניות), המאפשר מימוש מהיר בעת הצורך; גמישות תפעולית גבוהה הנובעת מהיכולת לשנות את גודל צי הרכב בהתאם לצרכים; חסמי כניסה גבוהים; צמיחה מואצת; חוזים לטווח בינוני עם הלקוחות (החברות).

מנגד, נקודות החולשה של הענף הן: תחרות חריפה המתבטאת בעיקר סביב מחיר ושירות; חשיפה לשינויי שערי החליפין; המשבר בענפי הטכנולוגיה (הלקוחות העיקריים של חברות הליסינג) פגעה בהיקפי השוק והביאה לצמצום ציי רכב; חשיפת מלאי לירידת ערך עקב שינוי טעמים של רוכשי הרכבים ושינויים רגולטוריים, כגון מיסוי.

מעבר לסיכונים בענף הליסינג, במעלות מציינים גם גורמים בענף ההשכרה לטווח הקצר: עונתיות שגורמת לניצול נמוכה של הרכבים בעונות השפל; הפגיעה בתיירות עקב האירועים הביטחוניים הביאה לצמצום חד בהיקפי הפעילות; מעבר של חברות מהשכרה לטווח קצר לליסינג בטווח בינוני וארוך.

בנוגע לדן רכב עצמה, מעריכים במעלות, כי לחברה איתנות פיננסית גבוהה, הנובעת מרווחיות גבוהה מהממוצע בענף. מורן כותבת, כי רמת החוב של דן רכב אינה גבוהה יחסית לפעילותה ולענף. בכוונת החברה להגדיל את החוב להיקף שבין 690-830 מיליון שקל עד סוף 2004 על מנת להרחיב את פעילותה ואת צי הרכב לכ-15-18 אלף כלי רכב לעומת 13.4 אלף כלי רכב כיום). מלבד הנפקת האג"ח החברה תפעל לגיוס חוב מהבנקים, מה שיאלץ אותה להגדיל את השעבוד ויפגע בגמישותה הפיננסית. עם זאת, גם אם תגייס החברה את מירב החוב (כלומר תגדיל את החוב ל-830 מיליון שקל), המינוף הפיננסי שלה עדיין יהיה יציב.

במעלות מעריכים, כי דן תמשיך לחלק דיבידנדים של 10-20 מיליון שקל בשנה בשנים 2003-2004, בדומה לדיבידנד שחולק בשנים האחרונות.