אפקון מתאוששת מפרשת פלד גבעוני: עברה לרווח של 1.1 מיליון ש` אחרי 10 רבעונים רצופים של הפסד

הרווח התפעולי של החברה הסתכם ב-4 מיליון ש' לעומת הפסד תפעולי של 10.2 מיליון ש' ברבעון המקביל * ההכנסות צמחו ב-12% ל-81.1 מיליון ש'

לאחר עשרה רבעונים רצופים של הפסדים חוזרת חברת אפקון תעשיות (פויכטונגר תעשיות לשעבר) להראות רווח נקי ברבעון השלישי של השנה בהיקף של 1.1 מיליון שקל. אפקון תעשיות עמדה לפני התמוטטות כלכלית לאחר שבעליה הקודמים, קבוצת פלד גבעוני התמוטטה בחודש יולי 2002 והביאה את החברה, שהיא בעלת מוניטין של עשרות שנים, למצב בו התנדנדה בין חיים למוות.

אבל זו לא הבשורה היחידיה בתוצאותיה של אפקון תעשיות, שמאגדת בתוכה שורה ארוכה של חברות שהמרכזיות שבהן הינן אפקון בקרה ואוטומציה ואפקון אלקטרומכניקה. החברה מציגה גידול בהכנסות, שיפור ברווח הגולמי ומעבר לרווח תפעולי. מחזור ההכנסות של אפקון תעשיות ברבעון השלישי הסתכם ב-81.1 מיליון שקל והוא מהווה גידול של 12% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם לעומת הרבעון הקודם מציגה החברה שיפור של 5.3% בשורה העליונה.

בסיכום תשעת החודשים הראשונים עדיין מציגה החברה ירידה במחזור המכירות בשיעור של 10%, לרמה של 241.4 מיליון שקל. בחברה ציינו שהירידה במחזורי המכירות מיוחסת לירידה בהזמנות מהחברה, בתקופה שבה הייתה בהקפאת הליכים והן לירידה בהזמנות בענפי מיזוג האוויר והבנייה. בחברה הדגישו שלא מדובר בהתעוררות במשק הישראלי אלא בעיקר מגידול חד פעמי בהכנסותיה של אפקון בקרה ברבעון השלישי.

גם שיעורי הרווח הגולמי של החברה מראים על מגמת שיפור. שיעור הרווח הגולמי הסתכם ברבעון השלישי ב-20.4% לעומת שיעור רווח גולמי של 11.2% ברבעון המקביל. בהשוואה לרבעון הקודם מדובר דווקא על ירידה בשיעור הרווח הגולמי מרמה של 23.5% לרמה של 20.4% ברבעון השלישי. בסיכום תשעת החודשים הראשונים של השנה עמד שיעור הרווח הגולמי של החברה על 22.8% לעומת 9.8% בלבד בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה בשיעור הרווח הגולמי של החברה מיוחסת בעיקר לירידה בשכר העבודה, בעקבות צמצומים שנערכו בחברה וכתוצאה מירידה בפעילויות מיזוג האוויר והבנייה, שאופיינו בשיעורי רווחיות נמוכים.

למרות הגידול במחזור המכירות של החברה היא מציגה ירידה בהוצאות המכירה, ההנהלה והכלליות שלה לעומת הרבעון המקביל ולעומת הרבעון הקודם. הוצאות אלו הסתכמו בסוף הרבעון השלישי ב-12.5 מיליון שקל לעומת הוצאות בהיקף של 18.4 מיליון שקל ברבעון המקביל ולעומת הוצאות בהיקף של 15.8 מיליון שקל. בסיכום תשעת החודשים הראשונים ירד היקף הוצאות אלו בכ-34% לרמה של 42.7 מיליון שקל בלבד. הירידה החדה בתשעת החודשים הראשונים של השנה במרכיבי ההוצאות התפעוליות של החברה מיוחסת לקיצוץ בהוצאות שכר, ירידה בהפרשות לחובות מסופקים וקיצוץ בתשלומי שכר דירה.

לאור הירידה בהוצאותיה התפעוליות, רושמת אפקון תעשיות רווח תפעולי של 4 מיליון שקל לעומת הפסד תפעולי של 10.2 מיליון שקל ברבעון המקביל ולעומת רווח של 2.3 מיליון שקל ברבעון הקודם. הוצאות המימון של החברה גדלו בצורה משמעותית, הן ברבעון השלישי והן בסיכום 3 הרבעונים הראשונים של השנה. ברבעון השלישי האמירו הוצאות המימון ל-6.2 מיליון שקל לעומת הוצאות מימון של 1.7 מיליון שקל ברבעון המקביל ובתשעת החודשים הראשונים של השנה הן הסתכמו ב-16.2 מיליון שקל לעומת 5.5 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

בחברה ציינו שהעלייה החדה בהוצאות המימון נובעת בעיקר מעלייה באשראים שנטלה החברה והירידה בהכנסות מפיקדונות לזמן קצר. בנוסף, האינפלציה השלילית גרמה להיעדר שחיקה של עודף ההתחייבויות הכספיות וכן נכלל בדו"חות הכספיים תשלום למס הכנסה בהיקף של מיליון וחצי שקל, שהגדיל אף הוא את הוצאות המימון של החברה. בחברה העריכו שבשנת 2004 צפויות הוצאות המימון להתייצב ברמה נמוכה יותר, שכן ההסדרים אליהם הגיעה עם הבנקים יושלמו והחברה תפסיק לשלם ריבית חריגה על האשראים, כפי שעשתה בשנה האחרונה.

אפקון תעשיות רשמה ברבעון השלישי הכנסות חד פעמיות בהיקף של 3.1 מיליון שקל, שקיזזו במעט את הוצאות הכבדות שרשמה החברה בסעיף זה ברבעונים הקודמים, כך שבסך הכל הסתכמו "הוצאותיה האחרות" של החברה בכ-10.2 מיליון שקל מאז תחילת השנה. הכנסות אלו הן תוצאה של ביטול הפרשה שביצעה החברה בגין פרשת פלד גבעוני, בהיקף של 3.1 מיליון שקל.

מאזנה של אפקון הוא הנתון היחידי שמזכיר שעד לא מזמן עמדה החברה בפני סגירה. לחברה אשראי בנקאי לזמן קצר בהיקף של 116.2 מיליון שקל ואשראי לזמן קצר שניתן לה מבעלי השליטה בהיקף של 9 מיליון שקל. בנוסף, לחברה אשראי בנקאי לזמן ארוך בהיקף של 53 מיליון שקל. בצד הנכסים לחברה קופת מזומנים שמכילה 17 מיליון שקל בלבד. הונה העצמי של החברה מממן כ-10.4% מסך המאזן.