שר השיכון מזהיר: קריסת ענף הבנייה תגרום ל"אפקט הדומינו" ותוביל לקריסת כל המערכת הבנקאית

"מנהל מקרקעי ישראל נהפך לפודל של המדינה ואתנן לשרים" * "יהודי שרוצה לסגור מרפסת צריך מאעכר במשרד הפנים בעוד שהכפרים הערביים בונים ומתפשטים באין מפריע"

שר השיכון אפי איתם הזהיר היום בוועדת הכספים מ"אפקט הדומינו" של קריסת ענף הבנייה אשר תגרור את קריסת כל המערכת הבנקאית. השר טען שההתמוטטות היא בלתי נמנעת אם הוועדה לא תגרום לשינוי דרמטי בתקציב משרדו שיחזיר אליו את תקציב המענקים לזכאים בסך 1.2 מיליארד שקל שקוצץ ממנו באפריל. לדברי איתם, זהו משבר שישפיע על כל המשק ויוריד אותו לשפל העמוק ביותר שידע בכל הזמנים.

איתם אמר בדיון על תקציב משרדו ל-2004 שביטול המענקים היה "משיכת שטיח חדה מדי" מתחת לרגלי הזכאים. היא זעזעה את כושר הקנייה והקטינה את הביקושים באופן שמעמיד חברות בנייה יציבות לפני פשיטת רגל וכבר מאיים בזעזוע של המערכת הבנקאית. "זהו כדור שלג שסופו מי ישורנה", אמר השר והציע בהמשך תוכנית להגדלת הביקושים בשנה הבאה בתנאי שיוחזר תקציב המענקים.

השר מנה 3 גורמים נוספים להחרפת המשבר בענף הבנייה: ה"כאוס" המוחלט, לדבריו שישתרר בכל הקשור בהקצאת הקרקעות, הבירוקרטיה בתכנון, וגירוש העובדים הזרים הלא נכונים.

"מנהל מקרקעי ישראל נהפך לפודל של המדינה ואתנן לשרים", אמר איתם והזכיר שהמינהל החליף 5 משרדים במשך 5 שנים ולכן מתקשה לתפקד, והתוצאה היא מחנק בזמינות הקרקעות לבנייה, עלות אדירה של מרכיב הקרקע, והשתלטות של גורמים לא חוקיים על שטחים גדולים.

בשלב התכנון טען איתם קיים סבך בירוקרטי שלא ניתן להתרה. "יהודי שרוצה לסגור מרפסת צריך מאעכר במשרד הפנים בעוד שהכפרים הערביים בונים ומתפשטים באין מפריע. החוק והסדר הפכו להיות אויבי הפיתוח בישראל", אמר השר. הוא גם תקף את מינהלת ההגירה שחיפשה לעשות כותרות וגירשה 20 אלף פועלים זרים שהיתה להם כתובת והתוצאה: מחסור בפועלי בנייה, במפעילי עגורים ובמומחי יציקות ושפע של בניינים לא גמורים.

איתם הזהיר שאם הביקושים יתחילו - תתחיל גם ריצה של המחירים, שכן הטעות של האוצר היתה בקצב והיקף הקיצוץ של מענקי הזכאים אחרי 20 שנות סבסוד. "לא בושה לעשות תיקון אחרי שנה", אמר השר וביקש לכך את עזרת הוועדה.

ח"כ אברהם שוחט (עבודה) אמר בדיון כי הממשלה הנוכחית היא: "הממשלה האנטי-ציונית בעליל שהיתה לישראל" והוסיף: "אנחנו השמאלנים המשוגעים האלה עשינו פי אלף מכם כשבנינו לפחות בסדרי עדיפויות".

יו"ר הוועדה ח"כ אברהם הירשזון (ליכוד) הודיע בסיכום כי לפחות פרט אחד בתקציב לא יעבור בוועדה והוא הקיצוץ הגדול בשיעור 75% של דירות למקרים סוציאליים קשים.