גם שלמה איזנברג לא ניחש נכון את כיוון הין היפני: הפסד של 21.5 מיליון שקל לערד השקעות

הקבוצה סבלה מהוצאות מימון חריגות של ישרס ומהפסדיה של TTI ^ שווי השוק של אחזקות החברה נמוך בכ-169 מיליון שקל משוויין בספרים

שלמה איזנברג, בעל השליטה בחברת ההשקעות ערד , צריך להיות מודאג. החברה שבבעלותו, אשר מחזיקה בשליטה בשורה ארוכה של חברות בורסאיות ותיקות דוגמת ישרס , תים מחשבים וחסין אש , רשמה הפסד כבד של 21.5 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה והפסד כבד של 31.5 מיליון שקל מתחילת השנה.

ישרס, אשר מוחזקת על ידי ערד בשיעור של 56.7%, הסבה לערד השקעות הפסד של 7.1 מיליון שקל ברבעון השלישי והפסד של 2.6 מיליון שקל מתחילת השנה. ישרס עוסקת בהשכרת מבנים ובאמצעות החברה הבת רסקו עוסקת החברה בבניית מגורים למכירה בבניה ארצית. ברבעון השלישי הפסידה החברה כ-10 מיליון שקל, בעיקר כתוצאה מהוצאות מימון כבדות בהיקף של 27 מיליון שקל שנבעו מפיחות של 12% בשקל מול הין היפני.

מכיוון שחלק מהלוואותיה של החברה צמודות לין, עלו הוצאות המימון שלה באופן משמעותי ברבעון השלישי והעבירו אותה להפסד, שפגע כמובן גם בתוצאות החברה האם ערד השקעות. הוצאות המימון החריגות של ישרס העבירו אותה להפסד של 3.7 מיליון שקל בתקופה של 9 החודשים הראשונים של השנה.

לתוצאות המאכזבות של ישרס קדמה הורדת דירוג אשראי על ידי חברת מעלות, שהורידה את דירוג האשראי של ישרס מ-A ל-BBB לפני כחודש וחצי וציינה שהורדת הדירוג משקפת הרעה במיצובה העסקי והפיננסי של ישרס. הרעה זו באה לידי ביטוי בהרעה במאפייני הסביבה העסקית בה פועלת החברה ומתייחסת למבנה האובליגו הבעייתי של החברה, שכולל חוב גדול לזמן קצר. נתון נוסף שהשפיע על הורדת הדירוג הוא הרשעתו של שלמה איזנברג בגין הכללת פרט מטעה בדו"חות ובתשקיף של ערד, בעלת השליטה בישרס. במעלות ציינו שימשיכו לעקוב אחרי השלכות אפשריות של הרשעה זו על עסקי החברה ונגישותה למקורות מימון (גיוסים בשוק ההון ובמערכת הבנקאית).

בחזרה לערד השקעות: החברה שהסבה את הנזק הגדול ביותר ברבעון השלישי לערד השקעות הינה תים מחשבים, שמחזיקה בכ-50.2% מהון המניות של חברת TTI, שנסחרת בנאסד"ק. ברבעון השלישי הסבה TTI הפסד של 23 מיליון שקל לקבוצת תים, שהעביר אותה להפסד כבד של 24.5 מיליון שקל ברבעון זה. כתוצאה מכך חלקה של קבוצת תים בהפסד הכולל של ערד השקעות עמד על 8.5 מיליון שקל ומתחילת השנה הסתכמה ה"תרומה" של תים להפסדיה של ערד בכ-22 מיליון שקל.

מאז תחילת השנה הסתכמו הפסדיה של תים בכ-50.8 מיליון שקל, בעיקר בשל האחזקה ב-TTI, שהסבה לה הפסד של 58.8 מיליון שקל מאז תחילת השנה. TTI, אשר מספקת פתרונות תוכנה לניהול ולבקרת רשתות תקשורת (NMS) ומערכות תמיכה (OSS), סיימה את הרבעון השלישי עם הפסד כבד של 12.7 מיליון דולר והכנסות של 11 מיליון דולר בלבד. ב-17 למארס השנה ביצעה תים רכישה של 650 אלף מניות של TTI, כך שנוסף על ההפסדים הנצברים של TTI מגלמת ההשקעה בה הפסד "על הנייר" של כ-740 אלף דולר.

קבוצת חסין אש, אשר עוסקת בייצור מוצרים קרמיים ופעילותה אוחדה עם פעילות ישקול, תרמה לערד השקעות רווח מזערי של 374 אלף שקל ברבעון השלישי. אל נתונים אלו מצטרפים הוצאות נוספות בהיקף של 6.2 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, בעיקר בשל הוצאות המימון של הקבוצה שהסתכמו בכ-27.8 מיליון שקל ברבעון השלישי של השנה, לעומת 15.8 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

נתון נוסף שאליו יש לשים לב בדו"חותיה של ערד השקעות הוא הפער בין אחזקותיה הבורסאיות לשווי האחזקה בספרים. בעוד חלק ניכר מהחברות הבורסאיות מדגישות בדו"חותיהן ששווי השוק גבוה בעשרות אם לא בבמאות מיליוני שקלים משוויה המאזני של ההשקעה, הרי שבערד השקעות התמונה שונה: בהשוואה של הנתונים לשווי השוק ב-24 לנובמבר עולה ששווי האחזקה בישרס בספרי החברה גבוה בכ-130 מיליון שקל משוויה הבורסאי, בתים גבוה השווי בספרים בכ-33.3 מיליון שקל ובחסין אש גבוה השווי בספרים בכ-3 מיליון שקל. ההשקעה היחידה שבה מורווחת ערד "על הנייר" היא האחזקה באופציה של ישרס, רווח שמסתכם בכ-2.5 מיליון שקלים. יוצא איפוא ששווי האחזקות הסחירות של ערד השקעות, כפי שהוא רשום בספרי החברה, גבוה בכ-169 מיליון שקל משוויין הבורסאי.

מאזנה המאוחד של ערד השקעות מראה לחברה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף של כ-200 מיליון שקל לעומת אשראי לזמן קצר מבנקים בהיקף של 542 מיליון שקל. בנוסף לחברה התחייבויות לזמן ארוך מבנקים בהיקף של 502 מיליון שקל. הונה עצמי של ערד השקעות הסתכם ברבעון השלישי בכ-338 מיליון שקל והוא מממן כ-15.7% מסך המאזן.