ארלדן מציגה: הנזיר שמכר פרנק שוויצרי וקנה פרארי

חברת ההשקעות של משפחת רשף, שבבעלותה נמצאת הוצאת כתר, הרוויחה חצי מיליון ש' מעסקאות ספוקלטיביות על הפרנק השוויצרי; רשמה רווח של 5.7 מיליון ש' בינואר-ספטמבר

לא רבים מכירים את חברת ההשקעות ארלדן הוותיקה, שבשליטת משפחת רשף (האבא אשר והאחים אהרון, צלי, יעל ורפי רשף), ומעטים פתחו את דו"חותיה הכספיים ועיינו בהם לעומק. החברה, שהייתה יכולה ליהנות מהפירסום של צלי (ח"כ לשעבר) ורפי (עיתונאי), נחבאת אל הכלים ואינה מבליטה את עצמה בפני התקשורת, למרות שיש לה לא מעט סיבות לעשות כן.

הרווח של ארלדן ברבעון השלישי עמד על 4 מיליון שקל לעומת 3 מיליון שקל ברבעון המקביל ומתחילת השנה הסתכם הרווח הנקי של החברה בכ-5.7 מיליון שקל. אחזקותיה העיקריות של ארלדן הינן בתחום הנדל"ן (בעיקר בירושלים), אחזקה של כ-90% בחברת ההוצאה לאור כתר ואחזקה נוספת של 23% בחברת טלסיס.

האחזקה העיקרית של החברה היא חברת כתר, שרשמה רווח של 1.7 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת רווח של 777 אלף שקל ברבעון המקביל ורווח של 4.3 מיליון שקל מתחילת השנה, לעומת 1.3 מיליון שקל בתקופה המקבילה, גידול של פי 3 ברווחים. מחזור המכירות של כתר גדל בתשעת החודשים הראשונים בכ-17% והוא עומד על 40.5 מיליון שקל. החברה מציינת שהגידול במחזור המכירות הושג הודות לרכישת ספריית מעריב, הצלחתם המסחררת של ספרי רובין שארמה והסכם שנחתם עם המו"ל האמריקאי גייל.

ספריו של רובין שארמה נמנים על הספרים הנמכרים ביותר כיום בישראל ומנתוני המכירות של ההוצאה לאור עולה ש"הנזיר שמכר את הפרארי שלו" מכר כבר כ-115 אלף עותקים, "חוכמת המנהיגות" כ-32 אלף עותקים, ו"מי יבכה כשתמות" כ-15 אלף עותקים (תוך פחות מחודשיים). אירוע נוסף שהשפיע לחיוב על מחזור המכירות הוא הסכם שנחתם בחודש אפריל עם המו"ל גייל מארה"ב, לפיו תעביר לו כתר את זכויות השיווק ברחבי העולם של אינציקלופדיה יודאיקה למשך 15 שנים. בתמורה קיבלה כתר דמי רשיון שימוש וחלק ממקדמות על חשבון תמלוגים מהמכירות. כן חתמה כתר על הסכם נוסף עם גייל לביצוע עבודת העדכון ועריכה מחדש של כל ערכי היודאיקה.

האחזקה בכתר אינה האחזקה היחידה שהחברה נהנית מפירותיה. אחזקה נוספת של ארלדן הינה בחברת טלסיס. ארלדן נכנסה להשקעה בחברת טלסיס, אשר עוסקת בתחום הרכיבים האלקטרוניים בשנת 1992 כאשר הייתה עדיין חברה פרטית. ארלדן רכשה 50% מטלסיס תמורת 1.6 מיליון דולר, לפי שווי של 3.2 מיליון דולר. היום, לאחר שהנפיקה את טלסיס בבורסה ולאחר שמימשה מניות שלה בבורסה במרוצת השנים, מחזיקה ארלדן בכ-23.7% מהחברה ששויה האמיר ל-30 מיליון דולר, פי 10 מהשווי לפיו נרכשה האחזקה בחברה.

סימני השיפור בשוק הרכיבים האלקטרוניים ניכרים גם בדו"חותיה של טלסיס לתשעת החודשים הראשונים של השנה, שבהם רשמה רווח של 10 מיליון שקלים בתקופה זו לעומת 8 מיליון שקלים בתקופה המקבילה אשתקד, תוך שהיא מציגה גידול בשורת המכירות בשורת הרווח התפעולי (אם כי גידול מינימלי) וברווח הנקי כאמור.

בנוסף לשתי ההשקעות הללו לחברה מספר נכסי נדל"ן שאינם באים לידי ביטוי בדו"חות הכספיים. נכסי הנדל"ן של החברה רשומים על פי ערכם ההיסטורי בסכום המסתכם בכ-27.4 מיליון שקל בלבד. בחברה מציינים שערך זה אינו משקף את ערכם הכלכלי של הנכסים שנרכשו אין שם בשנות ה-70 וה-80. במילים אחרות רומזת ארלדן שבמאזנה חבויים רווחי הון עתידיים שעדין לא קיבלו את ביטויים בדו"ח הרווח וההפסד.

נקודה נוספת שקשה לפספס בדו"חותיה של ארלדן היא יתרות המזומנים של החברה. נכון לסוף הרבעון השלישי הסתכמו המזומנים ושווי המזומנים שבידי החברה בכ-46 מיליון שקל, מלאי בהיקף של כ-13 מיליון שקל, יצירות אומנות בשווי של 2.3 מיליון שקל ואגרות חוב לזמן ארוך בשווי של 13 מיליון שקל. מנגד לחברה אין כמעט התחייבויות מלבד אשראי בנקאי לזמן ארוך בהיקף של 7 מיליון שקל. הונה העצמי של החברה מסתכם נכון לסוף הרבעון השלישי בכ-144.8 מיליון שקל והוא מהווה 81% מסך המאזן. המאזן מייצג חברה עתירת הון ודלת מינוף. יתרות המזומנים הגבוהות, לצד ההשקעות המעטות שנוהגת החברה לבצע, הביאו אותה לנסות את מזלה בשוק המטבעות הספקולטיווי.

במהלך הרבעון השלישי ועד לתאריך הגשת הדו"ח הכספי של החברה בסוף נובמבר השנה ערכה החברה מספר עסקאות ספקולטיווית על יחסי המחירים שבין הפרנק השוויצרי לבין היורו והלירה סטרלינג (עסקאות פורוורד) מתוך הנחה שהפרנק השוויצרי ייחלש במהלך השנה הקרובה. כתוצאה מכך פערי הריבית בין הפרנק השוויצרי לבין המטבעות האחרים הותירו בידי החברה רווח בהיקף של כחצי מיליון שקל ורווח שלא מומש עדיין בהיקף של 263 אלף שקל. החברה לא הכירה בדו"חותיה הכספיים ברווחים אלו.

בינתיים נראה שגם הבורסה לא ממהרת להכיר בתוצאותיה החיוביות של חברת ההשקעות המשפחתית שכן החברה נסחרת לפי שווי של 136 מיליון שקל, אשר נמוך מהונה העצמי בכ-6%. רק אם סוכמים את שווין הבורסאי של אחזקות החברה בתוספת המזומנים וביחד עם השווי ההיסטורי של נכסי הנדל"ן של החברה מגיעים לשווי של 140 מיליון שקל, כך שמי שמאמין שנכסי הנדל"ן של החברה, כמו גם אחזקותיה העיקריות, הינם בעלי פוטנציאל השבחה ניכר, מוזמן להעיף מבט על מאזנה של החברה הירושלמית.