מועצת מקרקעי ישראל אישרה הצעת המינהל לשווק קרקעות לא מתוכננות

הקרקע תימסר למרבה במחיר במסגרת מכרז, לתקופת חכירה של 49 שנה

מועצת מקרקעי ישראל אישרה בישיבתה אמש (ד') את הצעת המינהל לשווק קרקעות לא מתוכננות - באיזורים מבונים, קרקעות צמודות דופן, קרקעות בשטחי מחנות צה"ל מפונים, וקרקעות שאותרו להשבה בהסדר הקיבוצים.

יצוין, כי עד כה שיווק המינהל אך ורק קרקע מתוכננת, וזאת כחלק מהחלטה מס' 1 של מועצת מקרקעי ישראל. בשנים האחרונות שיווק המינהל קרקעות גם בשיטת המקב"ת (מכרז קרקע בלתי מתוכננת) במתחמים גדולים. החידוש כאן הוא בעובדה, ששיווק הקרקע יעשה גם במתחמים קטנים.

על-פי ההחלטה, תימסר הקרקע לחוכר ל-49 שנה, עם אופציה להארכה. הקרקע תימסר במכרז למרבה במחיר, כאשר הזוכה לא יידרש לשלם תשלומים נוספים בעת עליית ערך הקרקע כתוצאה משינוי הייעוד, העברת זכויות לאחר או חידוש זכות חכירה. כיום מתבקשים החוכרים לקבל אישור מהמינהל לכל פעולה שברצונם לבצע בקרקע.

החלטה נוספת היא לשווק שטחים ציבוריים שאינם נדרשים על-ידי הרשות המקומית. מטרת ההחלטה היא לנצל טוב יותר קרקעות לא מבונות בתחומי הערים, במטרה לעודד את הרשויות לוותר על הקרקע. לרשויות הובטח לגבות היטלי השבחה בגובה של 51% מערך הקרקע.

החלטה נוספת נותנת אורכה עד ליוני 2004 להחלטה העוסקת במתן הנחות להקצאות קרקע למגורים ביישובי הגליל והצפון. ההחלטה קובעת ששיעור תשלום דמי החכירה ביישובים בגליל ובצפון, שאינם באיזור עדיפות לאומית, ישווה לשיעור המשולם באיזור עדיפות לאומית ב'. שיעור דמי החכירה ביישובים באיזור עדיפות לאומית ב' ישווה לשיעור דמי החכירה באיזור עדיפות א'.

עוד הוחלט, שהמינהל יגבה דמי חכירה בגובה 91% על תוספות בנייה בבתי מגורים במגזר החקלאי. דמי החכירה יחולו על תוספות בנייה מעבר ל-160 מ"ר ביחידות הראשונה והשנייה בבתי מגורים, בנחלות או במשקי עזר, ובכל בנייה מעבר ל-55 מ"ר ביחידה השלישית (המיועדת להורים). תוקף ההחלטה -ממועד ביטול החלטה 737, על-ידי בג"ץ הקרקעות.

יצוין, שבתקופת הביניים, עד לקבלת ההחלטה, גבה המינהל מהמתיישבים ערבויות בגובה סכום ההפרש בין שיעור התשלום בהחלטה 737 לבין שיעור התשלום המלא, לפי סיווג היישוב. ההחלטה הנוכחית מאפשרת מימוש הערבויות שהופקדו במינהל.