ביה"ד הורה לחברת החשמל להחזיר לעבודה עובד אשר אולץ לצאת לפנסיה מוקדמת בשל תאונת עבודה

השופטים: "השופטים, חברה המעסיקה כ-13,000 עובדים, צריכה לגלות גמישות בביצוע ההתאמות הנדרשות, במקרה שעובד נעשה מוגבל"

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב קיבל את עתירתו של עובד חברת החשמל, אשר אולץ לצאת לפנסיה מוקדמת בשל תאונת עבודה, והורה לחברה להחזירו לעבודה, עד להכרעה בתיק העיקרי.

בית הדין, בראשות השופטת נטע רות, קבע כי חברת החשמל הפרה את הוראותיו של חוק שיוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, אשר נחקק ב-98'. לדבריהם, העובדה שהעובד נפגע בזמן עבודתו, מעצימה את חובתה המוסרית של חברת החשמל כלפיו למצוא לו תפקיד חלופי.

העותר, פנחס שטיינברג, בן 53, עובד בחברת החשמל 14 שנה. בדצמבר 2000 נפגע קשה במהלך עבודתו וכתוצאה מכך נזקק לתקופת שיקום והחלמה ממושכת של כחצי שנה, והוכר כנכה בשיעור 30% ע"י המוסד לביטוח לאומי.

עד לתאונה הועסק שטיינברג כמכונאי באגף ביצוע פרויקטים בחברת חשמל. כשחזר לעבודה, שובץ מחדש בתפקיד אחר ולאחר כחודשיים זומן לשיחה עם מנהל כוח אדם ועם נציג ועד העובדים ונאמר לו כי בשל מצבו הבריאותי, לא ניתן להשיבו לתפקידו כמכונאי באגף הביצוע וכי אין בנמצא תפקיד פנוי אותו יוכל למלא. עקב כך, נאמר לו, יוצא לפרישה מוקדמת בפנסיית נכות.

בעתירתו לבית הדין לעבודה טען שטיינברג, כי פוטר למעשה בשל נכותו וכי חרף מגבלותיו, עלה בידו להשתלב בעבודה כמפעיל עגורן, תפקיד אותו מילא מאז שחזר מן הפציעה.

בעקבות העתירה ערכה החברה לעובד שימוע, אך לא שינתה את החלטתה.

השופטים אמרו כי אין חולק ששטיינברג סיים עבודתו אך ורק בשל מוגבלותו הפיזית, שנגרמה עקב תאונת העבודה. לדבריהם, הוצאתו לפנסיה אינה עולה בקנה אחד עם חוק שיוויון הזדמנויות לאנשים עם מוגבלות, המחייב את המעביד לבצע את ההתאמות הנדרשות על מנת לאפשר את המשך העסקתו של עובד עם מוגבלות במקום העבודה.

בפסיקתם קבעו השופטים כי חברת החשמל לא הוכיחה כי לא הפלתה את העובד כאשר החליטה על הפסקת עבודתו, וכי לא ביצעה את ההתאמה הנדרשת על מנת לאפשר לו להמשיך ולעבוד בתפקיד אחר, שאינו דורש מאמץ פיזי.

לדברי השופטים, חברה המעסיקה כ-13,000 עובדים, צריכה לגלות גמישות בביצוע ההתאמות הנדרשות, במקרה שעובד נעשה מוגבל. לדבריהם, העובדה שהעובד נפגע בזמן עבודתו, מעצימה את חובתה המוסרית של חברת החשמל כלפיו למצוא לו תפקיד חלופי.