ממשל בוש נמנע מגינוי פעולות בניה של ישראל בגולן

דובר משרד החוץ הודיע שיבקש הבהרות מממשלת ישראל; רמז לקיום ספקות לגבי אמינות הדיווחים על בניה ברמה: "ייתכן שיש סיבה מסוימת לבקש הבהרות על הידיעות"

ממשל בוש נמנע אתמול (ד`) מגינוי פעולות בניה של ישראל בגולן והתייחס בספקנות לידיעות באמצעי תקשורת ישראליים על תכנית ממשלתית להגדלת האוכלוסייה ברמה.

בתשובה לשאלות כתבים בתדרוך היומי של משרד החוץ בוושינגטון, אמר סגן דובר המשרד, אדם ארלי: "ראינו ידיעות בעיתונות על הרחבת פעילות ההתנחלויות של ישראל בגולן. בכנות, אינני יודע מה מידת הדיוק של ידיעות אלה, והייתי מפנה אתכם לממשלת ישראל לקבלת הבהרות".

הוא הוסיף: "באופן כללי, בין אם מדובר בגולן, בגדה המערבת או בעזה, אנו מתנגדים לכל פעילות של התנחלויות... הצהרנו, בבהירות ובעקביות, כי ישראל חייבת להקפיא בניית התנחלויות ולפרק היאחזויות בלתי-מאושרות".

אולם בתגובה למטחי שאלות שתי וערב של כתבים נאלץ הדובר לחזור בו אפילו מהביקורת העקיפה על ההתנחלויות ברמת הגולן. המבוי הסתום שבו נלכד הדובר אפיין את דקיקות הניואנסים של מדיניות ארה"ב במזה"ת, דקיקות שגובלת לפעמים באמביוולנטיות.

העיתונאים הבהירו לו, כי הצהרות על הקפאת ההתנחלויות ופירוק היאחזויות בלתי מאושרות חלות על הגדה והרצועה בלבד, לא על הרמה. "אין היאחזויות בלתי-מאושרות על רמת-הגולן; יש שם פשוט התנחלויות ותיקות", הזכיר אחד הכתבים. עיתונאי אחר אמר: "הם (הישראלים) אינם מפרים שם (ברמה) את מפת הדרכים, נכון"?

לאחר התפתלויות נוספות חזר הדובר להתייחס למידת הדיוק של הידיעות על הגדלת האוכלוסייה ברמה: "אינני מטיל בהן ספק. אני פשוט לא יכול לאשר את דיוקן... אני מניח שהסימנים בידינו הם שיש סיבה מסוימת לבקש הבהרה על הידיעות האלה".

בשלב זה סלל אחד הכתבים לפני הדובר דרך מילוט: "האם אתה מתכוון אפוא לבטל את אמירתך ש`באופן כללי אנו מתנגדים לכל פעילויות ההתנחלויות`"?

הדובר: "כן, כן, התכוונתי לבטל זאת".

כתב: האם האמירה הזו שוב אינה ישימה?

הדובר: "מחקו זאת מהפרוטוקול".

אפשר כמובן לטעון שלסגן הדובר היה יום לא מוצלח במיוחד ושהוא נפל בפח שטמנו לו כתבים, אבל התוצאה היא שממשל בוש חזר בו בפומבי מגינוי ההתנחלויות הישראליות על רמת הגולן.

בתשובה לשאלה על אפשרות שמג`לי וואהבה, ח"כ מטעם הליכוד ומקורב לשרון, יצא לדמשק כדי לבדוק האם כשרה השעה לחידוש המו"מ עם סוריה, השיב הדובר: "משרד החוץ תומך במו"מ ישיר בין הישראלים לסורים לפתרון סוגיית הגולן".