ביהמ"ש ביטל זכייתה של HP במכרז משרד הפנים להנפקת תעודת זהות חדשה

השופטת, מוסיה ארד, קבעה כי הפגמים שנפלו בהצעת HP אינם טכניים קלי ערך וכי HP לא קיימה את תנאי הסף של המכרז

זכייתה של חברת היולט פקרד במכרז משרד הפנים להנפקת תעודת זהות חדשה לתושבי מדינת ישראל בוטלה היום (ה`) על ידי בית המשפט לעניינים מנהליים בירושלים.

בית המשפט אישר בנוסף את פסילתן של אי.די.אס (EDS), י.ב.מ גלובל סרוויסס (IGSI) ודפוס בארי, ולאור האמור ביטל את המכרז.

מדובר המכרז בהיקף של כ-400 מיליון שקלים שפרסם משרד הפנים בשנת 20010.

השופטת, מוסיה ארד, קובעת בפסק הדין כי הפגמים שנפלו בהצעת HP אינם טכניים קלי ערך וכי HP לא קיימה את תנאי הסף של המכרז. בין השאר קובעת השופטת כי החברה הציעה יצרן כרטיסים אשר איננו קבלן משנה, הציגה תו תקן בלתי מתאמים, צרפה הצהרה מסוייגת ובלתי בהירה מחברת הביטוח, והציעה יצרן כרטיסים הנשלט בידי מדינה זרה (אוסטריה).

עוד קובעת השופטת כי הליך קבלת החלטת הוועדה גם הוא פגום. הוועדה לא שקלה את העובדה שיצרן הכרטיסים החכמים נשלט בידי מדינה זרה גם הליך קבלת ההחלטה של הוועדה היה פגום. הוועדה לא שקלה את העובדה שיצרן הכרטיסים החכמים נשלט בידי מדינה זרה (אוסטריה) והיא החליטה לבחור בהצעה הזוכה כהצעה היחידה על יסוד תשתית עובדתית חסרה ובלתי מדויקת.

אלה, קבעה השופטת ארד, הם פגמים מהותיים שיש בהם כדי לפגוע בתחרות הוגנת, בתנאים של שוויון, ובאמון הציבור בתהליך המכרז.

המכרז שהונפק על ידי משרד הפנים, הינו מכרז המחשוב מהגדולים שהוצאו אי פעם במדינה והוא עוסק בהנפקת תעודות זהות חדשות לתושבי המדינה המבוססות על טכנולוגיית הכרטיס החכם, ובנוסף, רשיונות כלי יריה ותעוד עובדים זרים. התעודה החדשה אמורה לכלול מאפיינים מתקדמים הכוללים אמצעי ביטחון נגד זיופים, תצלום ממוחשב ועוד.

על הזוכה להיות אחראי לייצר הכרטיסים ואספקתם למינהל האוכלוסין. למכרז הוגשו 11 הצעות על ידי 5 מציעות. 10 הצעות נפסלו על הסף ואילו ההצעה האחרונה של חברת היולט פקרד נותרה כהצעה היחידה ונבחרה כזוכה. על זכייה זו ערערו לבית המשפט לעניינים מנהליים 3 החברות שצויינו לעיל. בנוסף, יצאו החברות כנגד פסילתן על הסף ובנוסף הוגשה הבקשה לפסול את המכרז כולו.

בעניין זה קבעה השופטת כי משרד הפנים פרסם מכרז עוד קודם לגיבוש דעתו בקשר לצורת ההנפקה הרצויה ורק במהלך המכרז בחרה ועדת המכרזים בצורת ההנפקה המועדפת. כך קרה שתנאי המכרז לא היו ממוקדים מלכתחילה וההצעות לא היו המיטביות למוצר זה.

משרד הפנים כלל תנאי סף רבים במכרז וכתוצאה מכך אבדה ועדת המכרזים את הגמישות הנדרשת במכרזים גדולים ומורכבים מסוג זה ואולצה לפסול על הסף את כל ההצעות. בית המשפט אומר כי לא רצוי לבחור בדרך כזו.

עוד קובעת השופטת, כי ביטול המכרז ידחה את החלפת תעודות הזהות של תושבי המדינה שהוא צורך חיוני ודחוף. עם זאת, אין מנוס בנסיבות הנדונות מלהורות על ביטול המכרז.

(ע.ת 601/03)