המוסדיים קיפלו את "מצנח הזהב" של יקיר גבאי

יו"ר גמול, שאמור היה ליהנות מחוזה העסקה לשלוש שנים בהיקף של כ-4 מיליון שקל, יסתפק בתקופת הודעה מוקדמת של 6 חודשים

בלחץ הגופים המוסדיים ביטלה חברת ההשקעות גמול הצעת החלטה לפיה יוענק "מצנח זהב" ליו"ר הדירקטוריון, יקיר גבאי, בעלות של כ-4 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס". במקביל, הודיעה גמול על דחייה ביומיים של האסיפה הכללית, שאמורה הייתה להתכנס היום (ג`), לאישור תנאי העסקתם של גבאי ושל מנכ"ל החברה הנכנס, עופר כהן.

גבאי תיווך בעסקה שבה הועברה אשתקד השליטה בגמול, מידי אדי וג`ולס טראמפ לחברת אמ.פי.איי, שבשליטת אייל יונה ואמנון ברזילי (ברזאני). האסיפה הכללית בגמול אמורה היתה לאשר הארכת הסכם ההעסקה עם גבאי עד דצמבר 2006, בהתאם לתנאים שאושרו לו בחודש יוני 2001: דמי ניהול של 250 אלף דולר לשנה בתוספת מע"מ, וזאת כנגד הצגת חשבונית וכן רכב והחזר הוצאות. עלות העסקתו של גבאי ב-2002 עמדה על 1.7 מיליון שקל, כולל שכרו בחלק מהשנה שקדמה לה ובונוס שאינו מופיע בתנאי ההעסקה.

כאמור, בלחץ הגופים המוסדיים, שונה ההסכם ובמקרה של סיום העסקת גבאי, יהיה האחרון זכאי ל-6 חודשי הסתגלות בלבד (במקום 3 שנים על פי הצעת ההחלטה המקורית). כפיצוי, יגדל התגמול השנתי של גבאי, על בסיס השתתפות ברווחי גמול. נוסף לדמי הניהול, יזכה גבאי , רטרואקטיבית החל משנת 2003, למענק בשיעור השווה ל-3% מרווחי החברה לפני מס, העולים על 5% תשואה על ההון העצמי, ומענק נוסף השווה ל-2% מרווחי החברה לפני מס, העולים על 7% תשואה על ההון.

בסה"כ, יוכל דירקטוריון גמול לאשר לגבאי מענק בסך השווה לעד 6 משכורות, ובלבד שמענק זה לא יעלה על מחצית דמי הניהול השנתיים להם הוא זכאי.

גבאי, צריך לציין, היה גם מי שתיווך בזמנו עבור האחים טראמפ בעסקה לרכישת השליטה בגמול, מידי קרנות הפנסיה של ההסתדרות ובנק הפועלים. אז, לפני כשלוש שנים, הסדירו האחים טראמפ עבור גבאי מימון לרכישת 13% ממניות החברה (שערכן עמד בזמנו על 75 מיליון שקל).

גם בתנאי העסקתו המעודכנים של עופר כהן, המנכ"ל החדש של גמול, חל פיחות מסוים. כהן יזכה לשכר דומה לזה של קודמו, דוד טובול (בעלות של 88 אלף שקל בחודש) ולמענק הצלחה דומה לזה של גבאי . ברם, גובה המענק, שאמור היה להגיע לעד 10 משכורות חודשיות, הופחת בהצעה המתוקנת ל-6 משכורות "בלבד".

עסקת העברת השליטה בגמול, שנסגרה בחודש אוקטובר, שיקפה שווי של 120 מיליון דולר לחברה, פי 3 ממחיר השוק הנוכחי של המניות ובדומה למחיר לפיו רכשו האחים טראמפ את השליטה בגמול. ביצוע המכירה התאפשר תודות לשיפור הביטחונות שקיבל הפועלים.

במקור, העמיד הבנק לאחים טראמפ הלוואת נון-ריקורס, שכנגדה שיעבדו את המניות הנרכשות. בעקבות הירידה החדה בשווי השקעתם, ביקשו האחים טראמפ להימנע מהחזר ההלוואה. בנק הפועלים התיר את העברת מניותיהם לאמ.פי.איי, כנגד העמדת ביטחונות נוספים להשבת ההלוואה.

גמול, שפועלת בתחומי הנדל"ן, הטכנולוגיה, האנרגיה, התשתיות והפיננסים, היא חברת השקעות עתירת נזילות. בקופתה מזומנים והשקעות לזמן קצר בהיקף של כחצי מיליארד שקל, ובנוסף רשומות במאזן השקעות והלוואות לזמן ארוך (לא כולל השקעה בחברות כלולות) בהיקף דומה.

גמול סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר ברווח נאה של 38.6 מיליון שקל (17.1 מיליון שקל ברבעון השלישי) תודות להתאוששות שוק ההון, לעומת הפסד עצום של 131 מיליון שקל שרשמה בשנת 2002 כולה. לאחרונה אישרה החברה פרסום ב"גלובס" לפיו היא מנהלת מגעים לרכישת השליטה בחברת מוצרי האבטחה אלקטרוניקס ליין מידי משפחת קרובינר.