ראש אגף המודיעין במשטרה: זיהינו נסיונות של הפשע המאורגן לחדור למשטרה

ניצב פרנקו: ההימורים הפכו למחולל הסיכסוכים הגדול ביותר; עבריינים מלבינים הון בעסקי נדל"ן ותחנות דלק

המשטרה זיהתה לא מכבר ניסיונות של הפשע המאורגן לחדור לשורותיה ובלמה זאת. כך גילה היום (ב`) ראש אגף המודיעין במשטרה, ניצב אילן פרנקו, במהלך דיון בוועדת הפנים של הכנסת על מימדי האלימות והפשיעה בישראל.

לעומת זאת, הוא הבהיר, כי למשטרה לא ידוע על נסיונות של גורמי פשע לחדור למפלגות, במטרה להשתלט עליהן.

פרנקו ציין, כי קיימת מגמה של מעבר מענפי פשע שהסיכון בהם גדול וכאלה שהסיכון בהם לא רב אבל הרווח גדול - דוגמת ההימורים. המעבר מתבצע, בין היתר, באמצעות השקעות בעסקים חוקיים, כמו בענפי הנדל"ן ותחנות הדלק וזאת במטרה להלבין הון שחור.

פרנקו הדגיש, כי ההימורים נהפכו למחולל הגדול ביותר של הסכסוכים בין ארגוני הפשע בעולם התחתון, כאשר שוק ההימורים מגלגל מחזור שנתי של 14 מיליארד שקל.

פרנקו הוסיף, כי בארץ פועלים מספר ארגוני פשע גדולים ברמה הארצית וכמה עשרות ארגונים בינוניים וקטנים ברמה המקומית.

לדבריו, כל ארגון מונה עשרות רבות של "חיילים", והוא זקוק לפחות לכחצי מיליון שקל בחודש, כדי לממן הוצאות שכר, עורכי דין ומכוניות משוריינות.

הוא ציין, כי חלק מהכנסות הפשע מוברחות לחו"ל. להערכת המשטרה, נתחי השוק בארץ קטנים יחסית למספר הארגונים והפושעים ובשטח מתנהלת מלחמה עיקשת, בה האחד מנסה לדחוק את רגלי השני.

לדבריו, הבנק למסחר, בטרם פשט את הרגל, היה צינור החמצן המרכזי של ארגוני הפשע ותיקצב במיליארדי שקלים את רוב פעולותיהם.

ח"כ אבשלום וילן (מר"צ), שעמד בראש ועדת החקירה הפרלמנטרית של גורמי האלימות בספורט, אמר, כי למשטרה היה מידע על פעילות הבנק עוד בשנת 1998, כפי שהעיד בוועדה חוקר פרטי.

מפכ"ל המשטרה, שלמה אהרונישקי, שהשתתף בדיון, דחה טענה זו ואישר בתגובה, כי המידע אמנם הגיע למשטרה, אבל היא לא הצליחה לגבש ראיות שיבססו אותו.

פרנקו הוסיף, כי השנה בלבד נחשפו 15 פרשיות, בהן היו מעורבות חבורות הפשע המאורגן ו-100 עבריינים נעצרו עד תום ההליכים.

הוא סיפר, כי רק בשלושת שבועות האחרונים סגרה המשטרה 200 מכוני ליווי ו-355 מועדוני קזינו לא חוקיים ועצרה סביבם כ-700 איש. 1,000 תיקי חקירה כבר נפתחו.

אהרונישקי העריך, כי הפשיעה החמורה היא נקודת קצה של תופעת אלימות, שגוברת בחברה. הוא הדגיש, כי כדי להתמודד עם הבעיה, יש להפוך אותה ליעד לאומי. "בסופו של דבר, הכל הוא מבחן של סדר עדיפויות ומשאבים ובסדר הקיים, המשטרה קטנה ב-10 מספרים על המדינה".

הוא ציין, כי יש קשר ישיר בין הפשיעה לטרור. "לפושעים אין כמעט בעיה להשיג אמצעי לחימה ויש זליגה גדולה וקבועה של נשק וחומרי חבלה מצה"ל אל ארגוני הפשע".

הוא צופה כי עד שנת 2010 תיאלץ המשטרה לטפל בכחצי מיליון תיקים פליליים בשנה והיא חייבת להיערך בהגדלת כוח האדם, כדי להשיג את היעדים הראשיים שקבעה לאחרונה בלוח העבודה שלה: מיטוט וחיסול ארגוני הפשע והחזרת הביטחון לרחובות. כבר עתה קיים חסר של כ-1,170 תקנים בעלות של כ-200 מיליון שקל.

המפכ"ל הוסיף, כי אין למשטרה תוכנית להגנת עדים, אבל במשרד המשפטים הוקם צוות שמכין תשתית להגנה כזאת. מדובר בתוכנית עתירת משאבים שעלותה לפחות כ-100 מיליון שקל.

השר לביטחון פנים צחי הנגבי, אמר כי המאבק בארגוני הפשע מחייב שיתוף פעולה עם מצרים, בעיקר במלחמה בסוחרי הנשים שעוברות ייסורי תופת, כשהן מוברחות לישראל דרך מדבר סיני. "מי שלא עומדת בכך, מתה וגופתה מושלכת לאחת הבארות או הבורות שבדרך", אמר הנגבי, "לקורבנות ההימורים הלא חוקיים אין לובי ולאותן נשים שהפכו לשפחות מין, אין שדולה שנאבקת למענן".

מנהל בתי המשפט, השופט דן ארבל, אמר שדבר לא יתבצע מהתוכנית לחיסול הפשע המאורגן אם בתי המשפט לא ישותפו בתוכניות. הוא אמר כי אם המשטרה תתוגבר ויגדל מספר התיקים, הסגל הקיים של 520 השופטים לא יוכל להתמודד עם המשימה כאשר רובץ עליו עד כה נטל של יותר ממיליון תיקים.

ח"כ וילן אמר, כי הוא חושש שהגדלת מספר השופטים לא תועיל, מאחר שהם רחמנים בני רחמנים ודנים לקולא גם את הגרועים שבחברה. הוא ציין, כי הכסף הגדול בענף ההימורים הלא חוקיים מתגלגל בשוק ההימורים במגרשי הספורט ומסתכם לפחות ב-2.5 מיליארד דולר בשנה. לטענתו המשטרה יודעת על כך.

ח"כ יצחק הרצוג (עבודה) אמר שבעקבות פרסום שמות המשפחות שהיו מעורבות בפשע המאורגן בשנות ה-70 - המשפחות קרסו וייתכן שכדאי לפרסם היום את שמותיהן.

יו"ר הוועדה ח"כ יורי שטרן (האיחוד הלאומי), קרא בסיכום למשטרה להציע רעיונות לחקיקה שתקדם את עבודתה והבטיח את הסיוע לקידום החקיקה הזאת.