חברת הייעוץ האמריקאית MTG תבדוק היתכנות כלכלית להקמת מסילת רכבת מנחל צין לאילת

תחבר בין נמל אשדוד לנמל אילת; עלותו 800 מיליון דולר עד מיליארד דולר וזמן הקמתו עד 5 שנים

חברת הייעוץ האמריקאית MTG תבדוק היתכנות כלכלית להקמת פרויקט מסילת רכבת מנחל צין לאורך הערבה לאילת. הפרויקט הוגדר על-ידי משרד האוצר כגשר יבשתי שכן הוא יחבר בין נמל אשדוד לנמל אילת ונמל עקבה.

על-פי הודעת משרד האוצר, ההחלטה התקבלה ב-2003 על-ידי שר האוצר, בנימין נתניהו, ושר התחבורה, אביגדור ליברמן.

על-פי ההערכה עלות הפרויקט תנוע בין 800 מיליון דולר למיליארד דולר ומשך הקמתו 5-3 שנים.

בהודעת משרד האוצר נכתב שההחלטה היתה לקדם את הפרויקט בדחיפות בשל המשמעות המדינית והכלכלית שהוא עשוי להניב.

לדעת נתניהו וליברמן מסילת הברזל תשמש למעבר סחורות המגיעות ממזרח אסיה ומהמזרח התיכון דרך ישראל לאירופה ואף לצפון אפריקה. לדעתם יצירת מרכז זה תממש את הפוטנציאל הטמון במיקומה הגאוגרפי של ישראל.

ליברמן ונתניהו מקווים שהפיכת ישראל למרכז לשינוע סחורות תוביל להגדלת היקף פעילותם של נמלי ים בישראל ובירדן. בנוסף מקווים השרים יתרום הפרויקט לפיתוח הנגב.

לדברי משרד האוצר, MTG היא בעלת ניסיון רב בייעוץ לפרויקטים של תשתית וספנות באסיה, דרום אמריקה, צפון אמריקה ואוסטרליה.

החברה תבצע בחינה מפורטת של פרמטרים כלכליים מרכזיים הקשורים בפרויקט בין השאר ניתוח שוקי סחורות ומטענים רלבנטיים לאיזור, בחינת הכדאיות הכלכלית ובחינת היתכנותו הפיננסית. MTG התחייבה להשלים את הניתוח עד סוף אפריל 2004.

ראש אגף שימור סביבה בחברה להגנת הטבע, רענן בורל, אמר בתגובה שאין ספק שמבחינה סביבתית, כלכלית ולאומית דווקא קו הרכבת מת"א לירושלים הוא בעל חשיבות גדולה יותר.