"לחייב יצרני ומשווקי תרופות שימכרו ללא מרשם, לבקש אישור הרבנות הראשית לכשרות התרופות"

יו"ר ועדת הרווחה והבריאות, ח"כ שאול יהלום (מפד"ל): "נוהל כזה ישחרר את מוכרי התרופות מהחובה והאחריות לספק ללקוח את המידע המוסמך בדבר כשרות התרופה, כיון שהמידע יצויין על גבי האריזה"

הצעה לחייב יצרנים יבואנים ומשווקים של תרופות שימכרו ללא מרשם, לבקש את אישור הרבנות הראשית אם התרופה עומדת בדיני הכשרות - העלה היום יו"ר ועדת הרווחה והבריאות, ח"כ שאול יהלום (מפד"ל) בדיון על התקנות שיסדירו את מכירת התרופות ללא מרשם.

יהלום מבקש בכך לשחרר את מוכרי התרופות מהחובה והאחריות לספק ללקוח את המידע המוסמך בדבר כשרות התרופה, ברגע שייפתח השוק, אלא לחייב לציין עובדה זו על גבי האריזה והעלון המצורף.

יהלום העלה הצעה זו כמבוא לדיון נוסף ומסכם שבו המוסדות השונים ונציגי הסיעות נתבקשו להציג את עמדותיהם המגובשות כלפיה.

יהלום מסתמך על הודעת מנהל מחלקת הכשרות ברבנות הראשית הרב יעקב סבאג על נכונותו לגבש רשימה של עשרות תרופות מפצות שהן כשרות עפ"י ההלכה ולספק את התשובות לגבי כל תרופה נוספת.

הרב סבאג ציין כי עמדת הרבנות היא מלכתחילה שאין לדקדק בדיני הכשרות רק לגבי תרופות שנמכרות במרשם רופא מחשש לפיקוח נפש. אבל לגבי תרופה ללא מרשם ראוי שלא להכשיל את הציבור בעיקר אם התרופות יימכרו מחוץ לבתי המרקחת.

אולם כבר במהלך הדיון הראשוני היום עוררה הצעתו התנגדות כמעט כללית בעיקר של משרדי הבריאות והאוצר וגם של היועצת המשפטית של הועדה.

עו"ד יואל ליפשיץ מהמחלקה המשפטית של משרד הבריאות טען כי אין זה בסמכות המשרד לחייב את בדיקת הכשרות שאיננה קשורה לבריאות הציבור.

נציג האוצר רביב סובל, טען שאין לחייב בתקנות הליך הקשור במכירה וולונטרית. היועצת המשפטית עו"ד ג`ודי וסרמן אמרה שלא ניתן לחייב בחוק את היצרנים והיבואנים לבקש את אישור הכשרות. גם נציג שינוי ח"כ יגאל יאסינוב אמר שיש בהצעה משום כפיה דתית, אולם הודיע כי יביא את ההצעה לדיון בסיעת שינוי והציע לכוחות השוק לעשות את שלהם.