חברות פרטיות עם פעילות נמוכה יקבלו פטור ממינוי רו"ח מבקר ודו"חות מבוקרים

ועדת משנה של ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה את הצעת הממשלה; את הסיווג יקבע שר המשפטים

ועדת משנה של ועדת חוקה, חוק ומשפט קיבלה היום (ב') את הצעת הממשלה לפטור חברות פרטיות שיש להן פעילות כלכלית מועטה, מהחובה למנות רו"ח מבקר, ומהחובה להכין דו"חות כספיים מבוקרים.

הסיווג של חברה שיש לה פעילות כלכלית מועטה ייעשה בהתאם להוראות ולתנאים שיקבע שר המשפטים.

ועדת המשנה, בראשות ח"כ רשף חן (שינוי), החליטה זאת במסגרת הכנת תיקון רחב לחוק החברות לקריאה שנייה ושלישית.

הממשלה מבקשת להבהיר בתיקון, כי הסמכת השר לקבוע מהי חברה לא פעילה תחול גם על חברות פרטיות שיש להן פעילות כלכלית מועטה, ולא רק על חברות שאין להן פעילות כלל. זאת, כדי לצמצם את העלויות הכלכליות המוטלות כיום על החברות הפרטיות הקטנות לפי החוק, ובכך להקל עליהן.

לשכת רואי החשבון התנגדה לתיקון המוצע, והיא תומכת בהשארת המצב הקיים. לטענת הלשכה, יש בתיקון המוצע משום פגיעה בציבור הנושים של החברות הפרטיות.

עמדת משרד המשפטים, כפי שהוצגה בוועדה, היתה שממילא אין כיום חובה בדין להעביר את הדו"חות הכספיים לעיון הנושים. על כן, לדברי המשרד, אין להצדיק מהטעם הזה את עריכת הדו"חות כשהפעילות הכלכלית של החברה מועטה, ואילו עריכתם כרוכה בעלויות גבוהות.

חן הדגיש, כי לו היו מתקנים את חוק החברות, כך שרואי החשבון היו חייבים להתריע בפני הנושים על ליקויים בבקרה החשבונאית, ולהיות אחראים כלפי הנושים אם לא עשו כן - ניתן היה לשקול חובת מינוי רו"ח מבקר לכל חברה, קטנה ככל שתהיה. אולם, שינוי בכיוון זה איננו צפוי, ולפיכך החליט לקבל את הצעת הממשלה.

הוועדה דנה גם במשך כהונת דירקטור חיצוני בחברה שהפכה מציבורית לפרטית. הוועדה החליטה, כי במעבר כזה תפקע כהונת הדירקטור החיצוני כעבור שלושה חודשים, אלא אם כן החברה הפרטית מינתה אותו כדירקטור רגיל.

יחד עם זאת, החברה תהיה רשאית לסיים את כהונת הדירקטור החיצוני בכל רגע במהלך תקופת המעבר. תנאי כהונתו בתקופה זו יהיו בהתאם לתנאי השכר של דירקטורים חיצוניים.