הסכם התאחדות-האוצר: מס חברות של 10% בלבד באיזורי עדיפות א'

החוק החדש לעידוד השקעות הון יכלול מסלול "מגה" להשקעות אסטרטגיות

במסגרת 'עיסקה כוללת לעידוד הצמיחה במשק', שנחתמה בין משרד האוצר להתאחדות התעשיינים, נקבע, כי החוק החדש לעידוד השקעות הון, המתגבש במשותף בידי משרדי התמ"ת והאוצר, יהיה בתוקף לפחות עד דצמבר 2006.

במסגרת החוק, תיקבע זכאות למענקי השקעות או למסלול החלופי רק למפעלים שיעמדו ברף ייצוא של 25% ומעלה. כן יינתנו ההטבות למפעלים שאינם עומדים ברף ייצוא זה, אך תוכנית ההשקעה הספציפית מיועדת לכך שלפחות 25% מהמוצרים שייוצרו במסגרתה יופנו לייצוא. כך גילה היום (ג') נשיא התאחדות התעשיינים, עודד טירה.

במסגרת זו נקבע מסלול סיוע מיוחד להשקעות באיזורי עדיפות לאומית א'. הסיוע יינתן ל-10 שנים, ויכלול מס חברות של 10% בלבד, אשר לא יותנה באי משיכת דיבידנד. הטבה זו ניתנה עד כה רק למשקיעי חוץ. שיעור מס הדיבידנד למשקיעים מקומיים יהיה 15%, ולמשקיעי חוץ 10%.

בהסכם נקבע גם 'מסלול מגה' בחוק, לסיוע להשקעות אסטרטגיות של חברות רב לאומיות. במסלול זה יכללו השקעות של יותר מ-2.5 מיליארד שקל, כאשר מחזור המכירות השנתי של חברת האם הרב לאומית הוא מעל 25 מיליארד שקל.

הסיוע להשקעות אסטרטגיות יהיה ל-10 שנים, ויכלול פטור מלא ממס חברות, אשר גם לא יותנה באי משיכת דיבידנד. שיעור מס הדיבידנד למשקיעים מקומיים יהיה 15%, ומשקיעי חוץ לא ישלמו מס דיבידנד כלל.

במסגרת ההסכמות עם התאחדות התעשיינים, הסכימו התעשיינים כי המסלול החלופי, של הטבות במס חברות, יועבר לטיפול מס הכנסה, ויוצא מידי מרכז ההשקעות. העברה זו הותנתה בקיומו של מסלול אוטומטי, של מתן ההטבה על סמך אישור רו"ח של החברה המבצעת, בכללים ותנאים קבועים וללא דיון.

ועדת ערר וחריגים במרכז ההשקעות תאפשר לערער על החלטות מס הכנסה, ולפנות לסיוע במקרים של האטת קצב ביצוע ההשקעה עקב תנאי שוק משתנים, מיתון עולמי בענף וגורמים נוספים. זאת, במטרה שלא לשלול את המענקים עקב כך.

יו"ר התאחדות התעשיינים, עודד טירה, ציין כי בהסכם הובטח כי אם ידרשו בעתיד שינויים בחוק ההשקעות, הם יעשו לאחר היוועצות מוקדמת עם ההתאחדות.

טירה הוסיף, כי התאחדות התעשיינים תומכת במתן סיוע למפעלים שאינם עומדים בסף הייצוא (25%), אך יעמדו בקריטריונים של קליטת עובדים, שלא קיים כיום כמסלול רשמי בחוק ההשקעות הנוכחי.

עוד אמר טירה, כי בהסכם עם האוצר הובטח שגם תקציב המו"פ יוגדל ב-280 מיליון שקל השנה, ותוגש לממשלה הצעה לביטול החלטתה מספטמבר 2003 בדבר הגבלת הסיוע המרבי לחברה אחת, מתקציב המדען.