עלייה של 21.7% באישורי עסקאות של החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ ב-2003

יו"ר החברה: יצירת תנאי מימון ראויים והאחדתם עם תנאי הסחר הבינל' יכניסו למשק כמיליארד ד'

היקף אישורי העסקאות שביצעה החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ (IFTRIC) עמד ב-2003 על 1.01 מיליארד דולר. מדובר בעלייה של 21.7% בהשוואה ל-830 מיליון דולר בשנת 2002. גובה העיסקה הממוצע עמד על 13.6 מיליון דולר. כך מסר מנכ"ל החברה, אורי ברנשטיין.

החברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ נמצאת בבעלות ממשלתית מלאה, ופועלת במסגרת משרד התמ"ת. החברה מלווה עסקאות יצוא בביטוח מימון אשראי לטווחי זמן של שנה עד עשר שנים.

סך תיק הביטוח של החברה עומד על 1.5 מיליארד דולר, והיא מטפלת ב-10% מכלל הייצוא (ללא יהלומים) של ישראל.

אישור העיסקה שמספקת החברה מהווה התחייבות למתן ביטוח. ההתחייבות ללקוח נשמרת במשך כשנתיים וחצי, ומשמשת אותו כאשר הוא ניגש למכרזים. לא כל האישורים מגיעים למימוש, מפני שלעיתים הלקוח אינו זוכה, או שלא תמיד מתממשת העיסקה. בשנת 2003 ניתנו 74 אישורים.

"מצב המשק הישראלי, הצמיחה והתעסוקה, מחייבים אותנו לפעול בכל אפיק אפשרי, על מנת להוציא את המשק ממצבו הנוכחי. יציאת המשק מהמיתון חייבת לעבור דרך האצה ממשית של הייצוא, גם אם הדבר מחייב את המדינה להשקיע עוד משאבים כספיים", אמר יו"ר החברה, דוד בלומברג.

בלומברג הוסיף, כי התחרות על השווקים הבינלאומיים מתמקדת במקרים רבים בתנאי המימון שמציע היצואן לעיסקה, ולא בטכנולוגיה שהוא מתכוון לייצא.

"המשק הישראלי נמצא בפיגור קשה בנושא זה. יצירת תנאי מימון ראויים והאחדתם עם תנאי הסחר בסטנדרטים הבינלאומיים של הייצוא, יכניסו למשק הישראלי, בחישוב זהיר, מיליארד דולר ועשרת אלפים מקומות עבודה", טען בלומברג.

בשנת 2003 חתמה החברה על הסכמי ביטוח משנה עם חברות בסס"ח זרות: NCM GERLING מהולנד ו-HERMES מגרמניה. בכוונת החברה להמשיך במאמצים לחתימת הסכמים דומים עם גורמים בינלאומיים נוספים.

עוד עולה מנתוני החברה, כי ב-2003 התייצבה ברזיל כמובילה בהיקף הכספי של עסקאות שאושרו: 250 מיליון ד' (18.5%). אחריה מדורגות פולין (17.7%); בולגריה (7%); הרפובליקה הדומיניקנית (5%) וסין (4%).

עסקאות בשיעורים של 60-40 מיליון דולר אושרו בטורקיה, ונצואלה, אוזבקיסטן, אזרבייג'אן וצ'ילה.