לבייב עשוי לעבור את דה-בירס בכריית יהלומים באפריקה עקב הזיכיון בנמיביה

פוטנציאל הזכיונות שקיבל לבייב בנמיביה - 180 מ' ד' * יהלומי הגלם בנמיביה נחשבים איכותיים

קבוצת לבייב, שבבעלות לב לבייב (בעל השליטה באפריקה-ישראל), באמצעות חברת SAMICOR העוסקת בהפקת יהלומים בנמיביה, קיבלה 36 זכיונות כרייה מממשלת נמיביה, בהיקף פוטנציאלי של 180 מיליון דולר.

בכך מתחזקת ההגמוניה של לבייב לכלל איום על שליטת סינדיקט דה-בירס, המחזיק ביותר מ-40% מכלל כריית יהלומי הגלם בעולם. שליטת לבייב ביהלומים בנמיביה מצטרפת לזכיונות בלעדיים במדינות נוספות באפריקה שקיבל לבייב בשנים האחרונות.

בכריית היהלומים בנמיביה היתה עד כה שליטה כמעט מוחלטת של דה-בירס. לבייב החל לפעול בנמיביה רק לפני שנה. וזאת, בכרייה ימית, באמצעות החברה המקומית שרכש, סמיקור, שבעת הרכישה נמצאה בהפסדים. בעבר שלט דה-בירס גם בזכיונות הכרייה בבוצוואנה, והיום הם בידי לבייב.

באנגולה פועל כיום לבייב בבלעדיות, מאז יצא דה-בירס ממנה עקב בעיית "יהלומי הדמים", אך כיום מנסה הסינדיקט לשוב לפעול בה. בעבר אף הפסיד הסינדיקט את הזכיונות בקונגו, שבה לבייב הוא עתה בעל זכיונות כרייה מרכזי.

הזכיון בנמיביה נחשב בעל משמעות עצומה בשוק הגלם העולמי, בשל ההיקפים ואיכות היהלומים. יהלומי הגלם בקרקעית הים בנמיביה נחשבים איכותיים ביותר, ושוויים הממוצע עשוי להגיע עד 150 דולר לקראט.

בהודעה נדירה שפירסם היום (ג') לבייב, הוא מסר את נתוני העסקה ואישר את עצם חתימת ההסכם עם ממשלת נמיביה. להערכתו, היקף היהלומים במרבצים שבזכיונות בנמיביה עומד על לפחות 12 מיליון קראט.

ההסכם קובע שיתוף בפיתוח זכיונות הכרייה של יהלומי גלם, הטמונים בקרקעית הים לאורך חופי נמיביה. לבייב ציין בהודעתו, כי הכרייה בקרקעית הים בנמיביה מחייבת התמחות, ותיעשה בשימוש בטכנולוגיות מתקדמות, המצויות ברשות סמיקור.

לדברי לבייב, החברה השקיעה בסמיקור "סכומים ניכרים שמשמשים לרכישת 36 זכיונות כרייה וחיפושים המשתרעים על שטח של 14,600 קמ"ר, ספינות וכן ציוד מתקדם לכרייה וחיפושים". על-פי הערכות בענף היהלומים, הזכיונות נרכשו בידי לבייב במחיר של עשרות מיליוני דולרים.

החברה מתכננת להתחיל בפעילות פיתוח הזכיונות בנמיביה עוד החודש, ולהתחיל בכרייה עוד לפני תום 2004.

קבוצת לבייב, שבבעלותו בישראל חברת היהלומים אל.אל.די (לב לבייב דימונדס), היא יצואנית היהלומים הגדולה בישראל, בהיקף שהסתכם ב-2003 ב-570 מיליון דולר. להערכת גורמים בענף היהלומים, לבייב מספק יהלומי גלם ליהלומנים ישראלים בהיקף המתקרב למיליארד דולר מזכיונותיו לכרייה ברחבי העולם.