מנכ"ל התמ"ת: עודף בגבייה היה צריך להיות מופנה לצמיחה לא להפחתת מיסוי

רענן דינור: "נבחן השלכות הוזלת הייבוא על מוצרי מזון מייצור מקומי, ונחליט על צעדים להשוואת תנאי התחרות"

משרד התמ"ת יבחן השלכות הוזלת הייבוא על מוצרי מזון מייצור מקומי, ויחליט על צעדים הנחוצים לצורך השוואת תנאי התחרות. כך אמר ל"גלובס" מנכ"ל התמ"ת, רענן דינור. דינור אף ציין כי היה עדיף להפנות את עודף הגבייה ממיסים לצמיחה ולא להורדת המיסוי העקיף.

לדברי דינור, "מהלכים מעודדי צריכה יכולים גם לעודד צמיחה. הורדת האחוז על מע"מ עשויה להגדיל צמיחה, וכך מקובל להניח. לעומת זאת, הורדת המיסוי על יבוא, לא בהכרח תגדיל צמיחה, אלא תגדיל ייבוא וברגע שהאזרח בוחר להשקיע במוצרי ייבוא, זה לא מתורגם לצמיחה, בוודאי לא בדומה לצמיחה שמבוססת על ייצור מקומי. לכן, באופן עקרוני, להערכתנו, הורדת מיסי הקנייה לא תיצור צמיחה. צריך גם לקחת בחשבון כי תיגרם הקטנה בהכנסות המדינה עקב הפחתת המיסוי".
עוד אמר כי "אם יש עודף מקורות בגלל הגבייה, הוא היה צריך להיות מופנה לכלי צמיחה. זה היה עשוי להיות מהלך נכון יותר".

לשאלה האם מוצרים מייצור מקומי הכפופים לפיקוח מחירים, אשר עתה יהיה חשופים לתחרות עזה יותר מצד הייבוא, יוצאו בידי התמ"ת מהפיקוח, כדי לאפשר השוואת תנאי התחרות, אמר דינור: "נצטרך לבדוק כל מוצר על עלויותיו השונות, כדי לאמוד את ההשלכות של הוזלת הייבוא על הייצור המקומי, ולאחר מכן לבחון כל מיני אופציות של פעולות אפשריות. כל מה שמהווה פגיעה אפשרית בתעשייה המקומית, בעיקר הפחתת מס הקנייה לא יעודד צמיחה".

לגבי ביטול היטל הייבוא על פסטה, של 12%, שנכלל בהודעת נתניהו על הפחתת המכסים וההיטלים על מוצרי מזון בסיסי מיובאים, אמר דינור: "סיכמנו על ביטול זה עם אוסם כאשר צידה השני של המשוואה היה הוצאת הפסטה מייצור מקומי מפיקוח מחירים וכאשר התניתי את ביטול ההיטל בהוצאת מחירי הייצור המקומי מפיקוח. הסיכום הזה הועבר לאישור האוצר לפני כחודש, אבל המכס התנגד לביטול ההיטל. עקב כך, ביקשתי ממנהל המכס, איתן רוב, לשקול זאת שוב, אבל עד כה לא קיבלתי תשובה. אני מניח שאם ביטול היטל הפסטה כלול בהצעת נתניהו, בכך נפתרה הבעייה, כי אנחנו כבר נטפל בצידה השני של המשוואה ונוציא את הייצור המקומי מפיקוח".