יצרני הפלדה בישראל ייקרו את מחירה בשיעור של 17%

מרמה של 2,300 שקלים לטון לרמה של 2,700 שקלים לטון; בעקבות עליית מחירים בעולם

יצרני הפלדה, יהודה פלדות, חד מתכת, איסכור ופקר פלדה, העלו השבוע את מחיר מוצריהם ב-17%, מרמה של 2,300 שקלים לטון לרמה של 2,700 שקלים לטון. עליית המחיר נבעה מעליית מחירים של חומרי הגלם (עפרות ברזל ופחם) ב-100% לערך תוך שנה. מטילי פלדה ומוטות פלדה התייקרו ב-35% לערך (למחיר של 460 דולרים לטון) וחוטים לרשתות ב-45% לערך. מחירי האלומיניום והנחושת התייקרו אף הם בשנה האחרונה בשיעור של כ-100%.

לדברי מנכ"ל יהודה פלדות, משה כהן, שלוש סיבות גורמות לעליית מחירי חומרי הגלם: הראשונה הינה סין, שמתפתחת בקצב ענק, ובונה מפעלי פלדה חדשים שצורכים חומרי גלם בכמות אדירה, בעיקר עפרות ברזל ופחם. הסיבה השנייה הינה ירידת ערך הדולר האמריקני בעולם. ולבסוף, עליית מחירי ההובלה הימית.

לפני כשבוע התלוננו ראשי ארגון הקבלנים לפני משרד התמ"ת על עליית מחירי הברזל המיובא מטורקיה ומשמש כחומר גלם בייצור ברזל לבניין. הקבלנים טענו שהטורקים מנהלים קרטל שמטרתו לייצא לישראל ברזל במחירים גבוהים.

מנכ"ל יהודה פלדות אומר כי טענה זו אינה מציאותית. "אילו היו הטורקים מעלים מחירים כביטוי לקרטל הרי מדינות אחרות, כמו יוון, איטליה וספרד היו מנצלות את עליית המחיר המוגזמת בישראל על מנת לייצא אליה, וזו אינה המציאות. במדינות אירופה ובארצות הברית כמו בישראל מחירי הברזל עולים בגלל סיבות כלכליות אמיתיות" אומר משה כהן.

טורקיה היא יצואן הפלדה ה-14 בגודלו בעולם והיא מייצרת כ-14.2 מיליון טון בשנה, כמות גדולה בהרבה מהיקף צריכתה ( כ-5.5 מיליון טון בשנה). העלויות הנמוכות בטורקיה (כוח אדם, איכות סביבה, אנרגיה ומסים) בצירוף הקרבה הגיאוגרפית לישראל עשו את ישראל ליעד יצוא מועדף על הטורקים. ההגבלות על יבוא מטורקיה, שגזרו מדינות רבות, הביאו להפניית עודפי פלדה גדולים לישראל.

ברבעון האחרון של 2003 נרשם גידול של 14% בייבוא ברזל ופלדה לישראל.