דירקטוריון חברת החשמל לא אישר בשלב זה את עקרונות הסכם הגז הטבעי בין ישראל מצרים

(עדכון) - יוסי מימן, השותף בפרויקט, מבקש לקבל פטור ממס על הולכת הגז ממצרים לישראל * מס הכנסה ידון בבקשה

ראש הממשלה, אריאל שרון, החליט לא להתערב בכוונת חברת החשמל להעניק למצרים ערבויות בנקאיות (מכתב אשראי) ב-200-300 מיליון דולר בגין עסקת הגז הטבעי. זאת, בפגישה שנערכה בסוף השבוע בינו לבין שר התשתיות יוסף פריצקי, יו"ר חברת החשמל אלי לנדאו, ומנכ"ל משרד רה"מ אביגדור יצחקי. הפגישה נערכה לבקשת פריצקי, המתנגד למתן הערבויות.

עפ"י הצעת יצחקי, החליט שרון לאפשר לדירקטוריון חברת החשמל להכריע בעצמו בסוגייה. ל"גלובס" נודע, כי בקרב דירקטורים בחברה קיימת הסתייגות מהענקת הערבויות, בעקבות דרישת שותפות ים תטיס לקבל ערבויות דומות.

ים תטיס, בשליטת קבוצת דלק, היא היחידה שחתמה עד כה על הסכם לאספקת גז לחברת החשמל בהיקף דומה לזה שנחתם עם המצרים.

הדירקטוריון התכנס היום (א`), לדיון דחוף כדי לאשר עקרונית את ההסכם עם המצרים. מדובר בהסכם שהיקפו נאמד ב-1.5-2 מיליארד דולר ל-15 שנה. המצרים אמורים לקבל את הערבויות בגין הקמת צינור לישראל, שעלותו 200-300 מיליון דולר.

ים תטיס טוענת, כי גם לה מגיעות ערבויות בנקאיות, שכן השקיעה כחצי מיליארד דולר בהפקת שדות הגז ובתשתית ההולכה.

המצרים אמורים להתחיל לספק גז לישראל ב-2006. ים תטיס אמורה להתחיל בימים הקרובים באספקת הגז, לאחר עיכובים שנמשכים מתחילת השנה.

המצרים אמורים למכור את הגז לישראל באמצעות EMG הנמצאת בבעלות יוסי מימן וגורמים מצריים. אחרי שיאושר הסכם העקרונות, ייכנסו הצדדים למו"מ מפורט לגבי ההסכם המחייב והסופי.

מימן, בעל קבוצת מרחב, השותפה בפרויקט ייבוא הגז ממצרים, ביקש בפגישה בשבוע שעבר לקבל פטור ממס על הולכת הגז ממצרים לישראל. פטור כזה חל על ייבוא דלקים ועל ייבוא פחם לארץ. על הגז הטבעי יוטל מס קנייה בשיעור של 96 שקל לכל טון גז.

את האוצר ייצג בפגישה השר מאיר שטרית, והוא התנגד לבקשה. פריצקי אמר בתגובה, שהוא מתנגד לכל סוג של פטור ממס, ויש להעביר את הנושא להכרעת נציבת מס ההכנסה, טלי ירון-אלדר, כדי שתעשה פרה-רולינג לעסקה כולה.

המס שממנו ביקש מימן פטור, חל על קטע הצינור העובר בארץ. לא ידוע מה יהיה אורך הצינור, שכן טרם הוחלט סופית לאן יגיע צינור הגז. לדברי מימן, הוא מבקש את הפטור כי המצרים אינם מוכנים לשאת בתשלום זה. הסכם ייבוא הגז והולכתו נחשב מסובך, שכן מדובר בחוזה ל-15 שנים, שבו מסוכמים מראש כמות הגז המיובא ומחירו. וזאת, בניגוד להסכמי ייבוא דלק ופחם, שבהם כל אוניה המגיעה לחופי הארץ מהווה הסכם מסחרי נפרד. על-פי החוזה, ישראל תייבא 1.7 מיליארד מ"ק גז.

חברת החשמל מסרה בתגובה, שהיא "לא מוסרת פרטים לגבי הסכמים מסחריים שלפני שנחתמו".

מרחב מסרה בתגובה, שהבקשה לפטור ממס "חלה לגבי הולכת הגז של EMG. מרחב מעולם לא פנתה לקבל פטור ממס הכנסה לגבי פעילותה בארץ, ובכוונתה לשלם מס הכנסה כחוק בפרויקט הגז, כמו בכל פעילות אחרת".

דירקטוריון חברת החשמל, לא אישר היום את העקרונות של הסכם הגז הטבעי בין ישראל למצרים. הוחלט כי תוך מספר ימים תתקיים ישיבה נוספת שבה תיפול ההכרעה. בדירקטוריון הושמעו הסתייגויות של מספר דירקטורים בפרטים בהסכם העקרונות. לפי הערכות, לבסוף תאושר העסקה אך ייתכנו שינויים מסויימים בהסכם העקרונות.