האוצר: התחזקות הדולר תימשך לנוכח צמצום פער הריבית בין ישראל לארה"ב

הפער בריביות - 3.5% * כלכלני האוצר: הצטמצם מרחב התמרון בריבית, אך עדיין ניתן להורידה

הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל וצמצום בפער הריביות בין הריבית השקלית בישראל לבין הריבית הדולרית בארה"ב, תומכים בפיחות השקל לעומת הדולר. כך קובעים כלכלני אגף שוק ההון במשרד האוצר, בסקירה התקופתית שפרסמו היום (א') על פעילות השווקים הפיננסים בישראל בחודש ינואר 2004.

כלכלני אגף שוק ההון מעריכים, כי התחזקות שער הדולר לעומת השקל צפויה להימשך על רקע המשתנים המקרו-כלכליים החיוביים, ובפרט אם תימשך מגמת תהליך הפחתת הריבית.

עוד קובעים הכלכלנים, כי היחלשות השקל בשיעור של 2.4% מול הדולר בחודש ינואר היא תגובה להפחתת הריבית בשיעור של 0.3%. הפער בריביות כעת בין ישראל לארה"ב הצטמצם ועומד על 3.5%. יש לשער כי הפחתות נוספות בריבית, אם יהיו, ייגרמו לפיחות נוסף בשקל.

הכלכלנים מציינים עוד, כי גם העליות בבורסה בחודש ינואר, בהמשך לעליות בשנת 2003, הושפעו מתהליך הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל.

הכלכלנים מוסיפים, כי בינואר נמשכה מגמת העליות בבורסה בתל-אביב, אך בקצב מתון יותר בהשוואה לחודשים הקודמים.

מדד ת"א 25 עלה ב-0.83% ומדד ת"א 100 עלה בשיעור של 3.73%. עיקר העליות נרשמו מיד לאחר פרסום המדד השלילי לדצמבר ולכל 2003. המדד השלילי אותת למשקיעים, כי הסיכויים להמשך הורדת הריבית גבוהים.

כלכלני אגף שוק ההון מביאים חמש סיבות עיקריות להמשך העליות בבורסה:

*הורדת הריבית על ידי בנק ישראל בחצי השנה האחרונה לרמה של 4.5%, מותירה בידי המשקיעים אפיקי ההשקעה אלטרנטיביים בתשואות נמוכות.

*פרסום המדד השלילי ומשמעותו לגבי השפעת הפחתות עתידות בריבית.

*העברת התקציב בכנסת ומחויבות שר האוצר, בנימין נתניהו, לאי-פריצת מסגרת התקציב, אי-הגדלת הוצאות הממשלה ואי-הגדלת יעד הגירעון בתקציב2004.

*פרסום נתוני הלמ"ס על המשך העלייה בפעילות של כל ענפי המשק. הכוונה בעיקר לעלייה במכירות הקמעונאיות ובייצוא הסחורות ועלייה בייצור התעשייתי ובייבוא חומרי גלם ומוצרי השקעה.

*ניצני התאוששות בכלכלה העולמית, ובכלכלת ארה"ב בפרט, תוך עליות שערים בבורסות המובילות בעולם. מדד נאסד"ק עלה ב-3.1% ומדד הניקיי 225 עלה ב-1%.

כלכלני אגף באגף שוק ההון באוצר רומזים בסקירה, כי מרחב התמרון של בנק ישראל בריבית הצטמצם מאוד, אך בנק ישראל עדיין יכול להמשיך להוזיל את הריבית.

בהקשר הזה מציינים הכלכלנים, כי מאז דצמבר 2002 הופחתה ריבית בנק ישראל ב-4.6% במצטבר. באשר למרחב התמרון של בנק ישראל בריבית מביאים הכלכלנים את הנתונים הבאים:

*צפיות השוק לסביבת אינפלציה חיובית בחודשים הבאים. על פי הערכות, האינפלציה ב-2004 תסתכם ב-1.6%.

*רמת הצפיות לאינפלציה לשנה הקרובה נמצאת באמצע יעד יציבות המחירים. המדד השלילי ב-12 החודשים האחרונים.

*המשך המיתון ברמת הפעילות הריאלית של המשק.

*הרגיעה היחסית בשוק המט"ח ובשוקי הכספים וההון.