סימן נוסף ליציאה מהמיתון: הר השקלים גדל בינואר ב-1.8% ל-281.3 מיליארד שקל

הגידול באשראי תמיד היווה אינדיקטור מובהק להיחלצות ממיתון ולחזרה לשיעורי צמיחה גבוהים

שווי הנכסים הלא צמודים ("הר השקלים") שבידי הציבור גדל בינואר ב-1.8%, והסתכם ב-281.3 מיליארד שקל, תוספת של 5.3 מיליארד שקל בחודש אחד. כך מסר היום (ב') בנק ישראל.

מסיום המלחמה בעיראק בחודש אפריל, גדל הר השקלים ב-4.4%, תוספת של 11.8 מיליארד שקל. הגידול בהר השקלים נובע משילוב של כמה תהליכים:

*הסתת כספים מאפיקי החיסכון השונים לאפיקים השקליים הלא צמודים, בשל האינפלציה הנמוכה והתשואות הנמוכות המוקנות כיום באפיקי החיסכון האחרים, עקב הורדת הריבית על-ידי בנק ישראל.

*החזקת כספים רבים בעמדות המתנה לקראת השקעתם בבורסה, ובעיקר באמצעות קרנות נאמנות מנייתיות.

*החזקת כספים בעמדות המתנה, על רקע התחזקות הדולר והאירו והערכות להמשך פיחות השקל לעומת הדולר, במידה ויהיו הורדות ריבית נוספות על-ידי בנק ישראל.

נתוני בנק ישראל מעלים, כי כלל האשראי במשק גדל בינואר ב-1.5% והסתכם ב-684.7 מיליארד שקל, תוספת של 8.5 מיליארד שקל בחודש אחד. עם זאת, ביחס לינואר 2003 סך האשראי במשק נמוך ב-17.3 מיליארד שקל, ירידה של 2.5%.

כרגע לא ברור אם הגידול באשראי בינואר הוא תנודה חד-פעמית בתחום האשראי, או תפנית המבשרת תחילת היחלצות מהמיתון. מאז ומתמיד, הגידול באשראי היווה אינדיקטור מובהק להיחלצות ממיתון ולחזרה לשיעורי צמיחה גבוהים.

בינואר נמשך הגידול באשראי השיקלי הלא צמוד, בשל האינפלציה השלילית. בחודש זה גדל האשראי ב-2.6 מיליארד שקל נוספים, והגיע לשיא של 203.6 מיליארד שקל, עלייה של 1.3%. מינואר 2003 גדל האשראי השיקלי הלא צמוד ב-7.8 מיליארד שקל, עלייה של 4%.

באשראי צמוד המדד נרשם בינואר גידול של 6.8 מיליארד שקל, והוא הסתכם ב-260.8 מיליארד שקל, עליה של 2.7%.

האשראי במט"ח ממערכת הבנקאות המקומית הצטמצם בינואר ב-1 מיליארד שקל, והגיע ל-140 מיליארד שקל בלבד, ירידה של 0.8%. מינואר בשנה שעברה הצטמצם האשראי במט"ח ב-15 מיליארד שקל, ירידה של 10%.

האשראי הישיר לחו"ל נותר בינואר ללא שינוי, והסתכם ב-71 מיליארד שקל.