יושקה פישר: אנו מקווים שממשלת ישראל תשנה את מתווה הגדר

שר החוץ וסגן קנצלר גרמניה: "כל עוד ערפאת רלוונטי לפלשתינים, הוא רלוונטי גם לנו"

"כל עוד ערפאת רלוונטי לפלשתינים, הוא רלוונטי גם לנו". כך אמר הערב (ב') שר החוץ וסגן קנצלר גרמניה, יושקה פישר, בערב הפתיחה של כנס "ישראל והאיחוד האירופי - אתגרים לחברה הישראלית", שהתקיים במרכז הבינתחומי בהרצליה.

לדברי פישר שלום משמעותי ואמיתי, מבחינתו, יבוא לידי ביטוי בקיומן של שתי מדינות דמוקרטיות זו לצד זו, וכי אירופה מוכנה לקחת חלק על מנת להשיג מטרה חשובה זו. "אירופה רואה עצמה אחראית לסכסוך במזה"ת, ומודאגת מהאיום של חוסר יציבות באיזור...ארה"ב אמנם במושב הנהג, אך גם אירופה יכולה לסייע כי היא השותפה הקרובה מבחינה גיאוגרפית שיש לה קשרים גם בצד השני".

בהתייחסו לסוגיית גדר ההפרדה אמר פישר כי אירופה איננה מותחת ביקורת על זכותה של ישראל להתגונן מפני טרור, אלא מותחת ביקורת על הקו שבו בחרה ישראל להקים את גדר ההפרדה "אנו מקווים שממשלת ישראל תשנה את מתווה הגדר. אירופה מתנגדת להביא את נושא הגדר לדיון בביה"ד הבינלאומי בהאג. אנו סבורים שיש לפתור בעיה זו בדרכים פוליטיות ולא בביה"ד".

באשר לתופעת האנטישמיות הגואה באירופה אמר פישר, כי האנטישמיות בעולם בכלל ובאירופה בפרט הוא נושא קריטי שאין להתעלם ממנו.

בסיום דבריו דיבר פישר על חזון אזור סחר חופשי באיזור הים התיכון "זה יהיה סיפור הצלחה ואנשים יחיו באיזור בדיוק כמו בפריז ובברלין".

שר החוץ סילבן שלום שדיבר אף הוא בכנס, אמר שאירופה יכולה לתרום לקידום בעיית המזה"ת ולקדם תהליכים חיוביים באיזור "ניתן, ואני מאמין שחובה, לנצל את כל הכלים הפוליטיים, הכלכליים, הטכנולוגיים והחברתיים שיש ברשותנו כדי לבנות קשרים בינינו לתועלת הכל. אנו זקוקים להתחייבות ברורה והדדית של ישראל והאיחוד האירופי לעבוד ביחד, כשותפים שווים בבניית שותפות חדשה זו".

עוד לדברי שלום, בין ישראל ואירופה יש קירבה גיאוגרפית שהולכת ומתעצמת עם הצטרפותה של קפריסין לאיחוד. שלום דיבר על התנופה בקשרים שבין ישראל והאיחוד האירופי באחרונה, כך למשל הזכיר הסכמים שנחתמו בתחום הסחר והחקלאות, השתתפות ישראל בתכניות המו"פ האירופאיות, שמניבה לדבריו תוצאות חיוביות בקידום שיתופי פעולה בתחומי הטכנולוגיה והמחקר היישומי.

בנושא החלל אמר שלום, כי זו הזירה הבאה לשיתוף פעולה ובישראל מצפים לשילוב יכולותיה בתחום זה במסגרת פרוייקט גלילאו האירופי ובסוכנות החלל האירופית. כן גם דיבר על ההכנות המתקדמות לשילובה של ישראל בתכנית Wider Europe.

בסוגיית איראן, לוב והנשק להשמדה המונית שברשותם, אמר שלום כי הוא מפציר בפישר ובעמיתיו האירופים להשאר נחושים בדרישתם שאיראן תעצור לחלוטין את תכנית העשרת האורניום ותזנח את תכניתה לבנות נשק גרעיני. "אין סכנה גדולה יותר למזה"ת ולעולם כולו מאשר האיום של נשק להשמדה המונית שיימצא בידי משטרים קיצוניים השואפים להגמוניה איזורית ובינלאומית".

באשר לסוריה, אמר שלום, כי היא ממשיכה לסכן את היציבות האיזורית על ידי תמיכתה וחסותה לארגוני טרור.

בנושא הסכסוך הישראלי-פלשתיני, אמר שלום כי ישראל שותפה לתחושת הדחיפות הקיימת באירופה לחדש את ההדברות בין שני הצדדים ולהביא להפסקת האלימות ולהתקדמות לעבר פתרון מדיני. "לצערנו, וכאן אנו לעיתים, חולקים עם ידידינו האירופים, אין קיצורי דרך בתהליך. מפת הדרכים קוראת באופן מפורש בשלב הראשון לפלשתינים להפסיק כל סוג של אלימות והסתה ולפרק את תשתית הטרור".

באשר לחלקה של אירופה בתהליך, אמר שלום כי ישראל רואה באירופה שותפה טבעית במאמץ לחולל שינוי ביחסינו עם הפלשתינים ומול העולם הערבי בכלל. "בעבר, לא שיחקה אירופה תפקיד ישיר בקידום התהליכים המדיניים בין ישראל ושכנותיה, אבל אני מאמין שאירופה לא רק יכולה, אלא חייבת, להרים תרומה סגולית בקידום הפיוס בין העמים ובשינוי פני האיזור לטובה".

עוד אמר שלום, כי ארה"ב היא בת ברית וידידתה הגדולה של ישראל, "אבל אין סתירה בין זה לבין רצוננו על רקע הקירבה הגיאוגרפית והערכים המשותפים לראות גם בה בת ברית".

נשיא המרכז הבינתחומי הרצליה, פרופ' אוריאל רייכמן, אמר בכנס כי ישראל ניצבת מול אירופה בתקופתה הקשה ביותר "התביעה המוסרית שלנו כלפי אירופה היא לעמוד חד משמעית לצד הזכות של העם היהודי לעצמאות מדינית בארץ ישראל".