רוזן: אין כוונה להנפיק את צים ב-3-5 השנים הקרובות או למזגה עם עסקי הספנות של עופר

מנכ"ל החברה לישראל: "צים תרכוש מסופי מכולות בנמלים בעולם; הבעלות הממשלתית גרמה לשיתוקה"

"ב-3-5 השנים הקרובות לא ננפיק את צים, מפני שנקבל תמורתה ערך נמוך. בינתיים נתמקד בהשבחתה של החברה". כך אמר אתמול (ג`) מנכ"ל החברה לישראל, יוסי רוזן, במרכז הבינתחומי בהרצליה. רוזן לא דיבר על האפשרות המועדפת בעיני החברה - הכנסת שותף אסטרטגי לפעילות הבינלאומית של צים.

רוזן טען, כי המחיר בו רכשה החברה לישראל את מניות המדינה בצים (48.6%) היה ראוי. "עשו עוול לועדת המכרזים של המדינה, הם הצליחו יותר מאיתנו וניהלו מו"מ קשוח מאוד. לו היה מתקיים מכרז, היינו משלמים מחיר נמוך עוד יותר".

החברה לישראל רכשה את מניות המדינה לפי שווי ל 236 מיליון דולר לצים. השווי נקבע על-פי שתי הערכות שווי שנמסרו לרשות החברות, המסרבת לחשוף את פרטיהן למרות הטענות שהמחיר היה נמוך מדי.

רוזן הוסיף: "כל המבקרים שוכחים שעסקי הספנות הם מאוד תנודתיים ושנטל החוב של צים הוא עצום. בחמש השנים האחרונות הרווח הנקי של צים היה 5.2 מיליון דולר בממוצע לשנה. למה נתלים ברווח החריג של 2003?".

רוזן שב והכחיש שבכוונת החברה לישראל למזג את צים עם עסקי הספנות של משפחת עופר, בעלת השליטה בקונצרן. "צים עוסקת בהובלה במכולות. עסקי השיט של משפחת עופר הם בהובלת נוסעים ומיכליות דלק, אין כאן סינרגיה ואין מקום למיזוג", אמר.

רוזן טוען, כי בשנים האחרונות מצויה צים בשיתוק, בשל סירובה של המדינה להזרים לה הון - מצב שגרם לכך שהחברה לא יכלה לרכוש ספינות חדשות ונאלצה להישען על חכירות ועל ציוד מיושן.

"כעת, עם השקעות חדשות וניהול מושכל, נהפוך את צים תוך 5-10 שנים לאחת החברות המובילות בעולם", אמר רוזן. לדבריו, בטווח הקצר תמשיך צים להתמקד במזרח אסיה, תצטייד באוניות חדשות ואף תרכוש רציפי מכולות בנמלים שונים בעולם.

בנוגע למחלוקת בין המדינה לבין החברה לישראל על עתיד בתי הזיקוק, אמר רוזן, כי הדרך הטובה ביותר היא להנפיק את בז"ן בבורסה. לדעתו, אין מקום למכירה בדומה לצים. רוזן טוען, כי יש מקום בארץ רק לבית זיקוק אחד. תוכנית המדינה מדברת על פיצול בז"ן בין בתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד.

יוסי רוזן. "נתמקד בהשבחה"

אייל גבאי. "עשו להם עוול"

יוסי רוזן על מכירת מניות צים לחברה לישראל

"ועדת המכרזים של המדינה ניהלה מו"מ קשוח מאוד"

"לו היה מתקיים מכרז, היינו משלמים מחיר נמוך יותר"

"מבקרי העיסקה שוכחים שעסקי הספנות תנודתיים מאוד"

"למה נתלים ברווח החריג של 2003? בשנים האחרונות רשמה צים רווח שנתי ממוצע של 5.2 מיליון דולר"