3 הגדולות באיחוד האירופי: חייבים להגביר את המאמצים לפתח את הכלכלה

האיחוד האירופי חייב להגביר את המאמצים כדי ליצור מקומות עבודה חדשים ולטפל באוכלוסיה המזדקנת של היבשת

גרמניה, צרפת ובריטניה הזהירו ביום רביעי כי האיחוד האירופי חייב להגביר את המאמצים כדי ליצור מקומות עבודה חדשים ולטפל באוכלוסיה המזדקנת של היבשת, אחרת הוא יפגר אחרי ארה"ב ואסיה.

"המציאות הקשה היום היא שאם לא תינקט פעולה דחופה ע"י כל המדינות החברות באיחוד, אירופה לא תוכל לעמוד במטרותיה ליצירת תעסוקה ב-2005-2010", נאמר בהודעה משותפת שהתפרסמה בפסגה של שלוש החברות הבכירות בגוש.

אל קנצלר גרמניה גרהרד שרדר, נשיא צרפת ז'אק שיראק וראש ממשלת בריטניה טוני בלייר נלוו צוותים של שרי ממשלה ומומחים בפגישתם בברלין.

בדו"ח, שהוכן ע"י שרי הכלכלה של שלוש המדינות, הזהיר כי האיחוד חייב לטפל בדחיפות באוכלוסייתו המזדקנת והמצטמקת, דבר שיעמיס עוד יותר על שירותי הסעד של המדינות.

מספר העובדים באירופה יקטן ב-2030 ל-280 מיליון, לעומת 303 מיליון היום, נאמר בדוח, שקרא לגמישות רבה יותר בשוק העבודה ולביטול תקנות המפריעות להתחדשות ולצמיחה.

כמו כן צויין, כי האיחוד האירופי מפגר אחרי ארה"ב ב-10 מתוך 11 האינדיקטורים לעסקים ולמחקר. "מהנטיות הנוכחיות שלנו עולה, כי אף אחד מהפערים לא יסגר עד 2010 ללא מאמץ נוסף".

נשיא צרפת ז'אק שיראק קרא לבצע צעדים שיעודדו את האירופים להוליד ילדים רבים יותר, ושרדר ניצל את הוועידה כדי לחזור על תוכניתו לבצע רפורמות בשוק העבודה ובנושאים חברתיים. "רק אם נשנה את המדיניות החברתית שלנו נוכל לקיים אותה", הדגיש.

שלושת המנהיגים כתבו לנציב הוועדה האירופית ולמנהיגים אחרים, והציעו להקים ועדה שסגן היו"ר שלה יהיה למעשה שר-על לכלכלת הגוש.

השלושה גם דחו את הביקורת שנמתחה עליהם מצד שאר מדינות האיחוד, ובעיקר איטליה, שהביעו חשש שהם יהפכו "לדירקטוריון". בלייר אמר כי אין צורך להתנצל בגלל פסגה, שמטרותיה לטפל בבעיות הנובעות מהזדקנות האוכלוסיה ומהאבטלה הגבוהה, ושרדר אמר בבוטות כי "אנחנו לא מנסים לשלוט על אף אחד, ובעיקר לא על אירופה", ואילו שיראק הטעים כי אין הוא מבין מדוע מותחים ביקורת על הפסגה, וציין כי הברית הצרפתית-גרמנית תמשיך להתקיים כמנוע נפרד להתפתחות אירופה, שבריטניה תצטרף אליו בתדירות נמוכה יותר.