גורם בטריומף: נשקול לבטל סגירת המפעלים אם המדינה תשתתף בשכר העובדות

מנכ"ל טריומף מכחיש: ההחלטה היא סופית * ההסתדרות: לא ניתן יד לניצול מצוקת העובדות

הנהלת טריומף בוחנת לבטל את החלטתה לסגור את שני מפעלי הייצור בירושלים ובבאר שבע, אם המדינה תממן חלק מעלויות השכר של 230 העובדות בשני המפעלים. כך נודע ל"גלובס".

גורם בכיר בחברה מסר היום (ג') ל"גלובס", כי יש סיבות רבות, בעיקר כלכליות, לבחון את האפשרות כי המדינה תממן חלק מעלויות השכר של העובדות במפעלים בירושלים ובבאר שבע: "קודם כל, למדינה יש אינטרס מובהק שלא יגדל מספר המובטלים; שנית, למדינה חשוב שמפעלים יעבדו וייצאו את תוצרתן; שלישית, לא מעט מפעלים בארץ קיבלו מענקי השתתפות בעלויות השכר של העובדים, במטרה למנוע את פיטוריהם.

אם המדינה תהיה מוכנה לדון בעניין ולממן חלק מהעלויות, נוכל בהחלט לשקול בחיוב את העניין, ולמנוע את הפיטורים של העובדות ואת סגירת שני המפעלים".

ראשי ההסתדרות המרחביים, מאיר בביוף בבאר שבע ודני בן-שטרית בירושלים, מתנגדים בתוקף לתוכנית זו. בביוף אמר: "אני לא אשחק לידיים של הנהלת החברה, הרוצה לנצל את המצוקה של העובדות כדי להרוויח עוד כמה מיליונים על חשבון המדינה והעובדות. אם להנהלת החברה יש אינטרס להפעיל את המפעל, שתעשה את זה ללא מעורבות של המדינה. אם הם חושבים שנשתף פעולה איתם, יש להם טעות גדולה".

בשני מפעלי החברה מועסקים 230 עובדות. המפעל בבאר שבע, הקיים זה 17 שנה, מעסיק 120 עובדות, 95% מהן עולות חדשות ממדינות חבר העמים, רובן אמהות חד הוריות. המפעל מייצר הלבשה תחתונה לנשים.

השכר המשולם במפעל הוא מינימום, 3,200 שקל, כאשר בתוספת פרמיה מקבלות עובדות תוספת של 200 עד 300 שקל לחודש. השכר לשעה עומד על 18 שקל.

בביוף ובן-שטרית ערכו היום אסיפות הסברה בשני מפעלי הייצור של טריומף, בהן הוחלט על יציאה למאבק בהחלטה לסגור את המפעלים.

מחזיק תיק עובדי הטקסטיל בהסתדרות, שלמה פלור, אמר, כי ההסתדרות בוחנת עתה החרפה של הצעדים הארגוניים, ובמקביל תשקול פנייה למשרד התמ"ת לצורך סיוע ממשלתי.

לדברי פלור, "ההודעה על סגירת המפעלים נעשתה באופן חד צדדי ללא כל הידברות עימנו או עם העובדים, ולכן לא נוכל לעבור על כך לסדר היום ונעשה את כל הצעדים שיתבקשו".

מנכ"ל טריומף, אריה לוי, מסר בתגובה, כי "הפסקת הייצור של טריומף בישראל וסגירת אתרי החברה בירושלים ובאר שבע היא סופית ואינה ניתנת לשינוי. נכון שהמהלך יביא לאובדן מקום העבודה של 230 עובדים, אך הפעילות המסחרית תימשך, ויועסקו בה 85 עובדים".

לדברי לוי, "הצלחנו להחזיק את הייצור בישראל למרות עלויות הייצור הגבוהות, כיוון שהצלחנו לפתח גמישות בייצור ויכולת תגובה מהירה לדרישות בלתי צפויות של הלקוחות. אולם באחרונה התברר, כי הלקוחות שעבורם אנו עובדים אינם מוכנים לשלם עוד את המחירים הנובעים מעלויות הייצור הגבוהות בישראל, ולכן החליטה הנהלת טריומף לסגור את מפעליה בארץ".

לוי אומר, כי החברה הודיעה לעובדים שתסגור את המפעלים רק בעוד חמישה חודשים, וכי פרסמה את ההודעה זמן רב מראש על מנת לסייע לעובדים למצוא מקומות עבודה אחרים.

לוי גם טוען, כי לא היה מקום להידברות עם העובדים. "ההחלטה על הפסקת הייצור התקבלה על-ידי בעלי הקונצרן בחו"ל, ולכן לא היה מקום להידברות ולמו"מ. זוהי החלטה שהתקבלה לאחר שנשקלו כל השיקולים וכל האלטרנטיבות והיא סופית".

לוי ציין, כי המפעלים בירושלים ובאר שבע הוקמו לפני 35-30 שנה ולכן אין לחברה התחייבויות כלפי משרד התמ"ת ומרכז ההשקעות.