איגר ורויכמן הובילו את גירון לשנת שיא ברווחים

חברת הנדל"ן הציגה אשתקד רווח של 15.3 מ' ש', מחציתו ברבעון הרביעי, כתוצאה מגידול בהכנסות והתייעלות תפעולית * מבקשת לחלק דיבידנד של 40 מ' ש', שברובו איננו מקיים את מבחן הרווח

חברת הנדל"ן גירון , שבשליטת בצלאל איגר ואבי רויכמן, פרסמה אתמול דו"חות מצוינים לרבעון הרביעי של השנה, בו הציגה רווח של 7.3 מיליון שקל. בסה"כ סיימה גירון את 2003 עם רווח נקי של 15.3 מיליון שקל - זינוק של 61% לעומת 2002.

גירון הודיעה השבוע על כוונתה לחלק דיבידנד של 40 מיליון שקל, לאחר שכבר חילקה אשתקד 25 מיליון שקל לבעלי המניות. רוב החלוקה המתוכננת איננה מקיימת את מבחן הרווח כהגדרת המונח בחוק החברות, לפיכך מתכוונת גירון לפנות לביהמ"ש כדי שיאשר את החלוקה.

גירון עוסקת בייזום פרויקטים בתחום הנדל"ן, בהשכרת נדל"ן, ניהולו ואחזקתו בארץ ובחו"ל. הכנסותיה של החברה אשתקד הסתכמו בכ-70 מיליון שקל, לעומת 33 מיליון שקל בשנת 2002. את ההבדל עשתה השנה מכירת דירות באנגליה, שתרמה לגירון הכנסות בהיקף של כ-40 מיליון שקל, שנעדרו מדו"חות החברה בשנים קודמות.

שיעור הרווח הגולמי של החברה אומנם נשחק ב-2003 ל-36% לעומת 66% ב-2002, אולם הרווח התפעולי השתפר פלאים ועמד על 21.3 מיליון שקל, לעומת 8.4 מיליון שקל בלבד ב-2002, כתוצאה מירידה חדה בהוצאות הנהלה וכלליות שהסתכמו בכ-4 מיליון שקל, לעומת כ-13 מיליון שקל ב-2002.

ירידה, המוסברת בעיקרה בקיטון של 5 מיליון שקל בסעיפי משכורות לעובדים ודמי ניהול, בעקבות סיום הסכם העסקה של החברה עם מנהלי החברה הקודמים, פרנק גירון ויעקב מור (שגם שלטו בה בפועל), קיטון של 1.5 מיליון שקל בהפרשה לחומ"ס (כולל ביטול הפרשה בגין אמריקן מדיקל סנטר), וכן קיטון בשכר טרחה ליועצים מקצועיים.

בעלי השליטה החדשים, איגר ורויכמן, זכו אשתקד למענק בסך 384 אלף שקל כ"א כתגמול על פעילותם להשאת רווחיה של החברה בשנה שקדמה לתשלום המענק. עלות שכרו של איגר, מנכ"ל גירון, עמדה על 511 אלף שקל.

בבעלות גירון מבני תעשייה, מרכזים מסחריים ומשרדים ברחבי הארץ, המושכרים, מנוהלים ומתוחזקים ע"י החברה. אשתקד הרחיבה החברה את פעילותה בחו"ל והשקיעה 1.6 מיליון ליש"ט ברבע ממניות חברה זרה שרכשה בניין משרדים בלונדון, המושכר ברובו למשרד רואי חשבון. חלקה של גירון בדמי השכירות השנתיים בגין הנכס הוא כ-1.62 מיליון ליש"ט, וחלקה בעלות הרכישה, כולל המימון החיצוני כ-22 מיליון ליש"ט.

בעסקה נוספת, שנסגרה בחודש ספטמבר, השקיעה גירון 4.5 מיליון ליש"ט ב-8% ממניות חברה זרה, במסגרת קונסורציום שהובילו קבוצת דלק ויגאל אהובי. החברה הזרה רכשה את מלוא הזכויות בפורטפוליו של 138 חניונים ברחבי אנגליה, המושכרים לחברת N.C.P, אחת מחברות הפעלת החניונים הגדולות בבריטניה, עד שנת 2037. הכנסות החברה הנרכשת מדמי שכירות מגיעים ל-41.5 מיליון ליש"ט בשנה, והם יועלו בשיעור ממוצע של 2.7% מידי שנה.

בנוסף, רכשה החברה באוקטובר שטח מסחרי של 1,400 מ"ר באשקלון תמורת 7.5 מיליון שקל. השטח המסחרי מיועד להרחבת קניון גירון, אחד מ-11 הנכסים המניבים של החברה בישראל.

גירון, שגייסה אשתקד כ-80 מיליון שקל באג"ח ובאופציות, נהנית בסוף 2003 מהון עצמי של 214 מיליון שקל המממן 54% ממאזן החברה. יתרות המזומנים של החברה מגיעות ל-53 מיליון שקל ומאפשרים את מדיניות הדיבידנדים הנדיבה של הבעלים - רויכמן (31.3%) איגר (21%) וניסים בראל (10.1%).

באפריל 2002, לאחר מאבק שנמשך כמעט שלושה חודשים מול המייסד גירון, ושנתיים לאחר שהחברה רשמה את מניותיה למסחר, השלימו השלושה את רכישת השליטה באמצעות הצעת רכש עוינת.

גירון החלה לפעול בישראל בשנות ה-80 תוך ניצול פרצה בתקנות המחמירות שאסרו הוצאת מטבע מדרום אפריקה. בחסות הסכם בין המדינות התאפשר ליהודי דרום אפריקה להשקיע בבניית נכסים בישראל. פעילות זו ריכז עבורם פרנק גירון, שהפך ליו"ר החברה בעת רישום מניותיה למסחר, בחודש מארס 2000 ולבעל השליטה בפועל.