תובעי פלאפון: הבקשה לחסיון על דו"ח משרד התקשורת - בריונות משפטית

כך טוענים התובעים בתגובה לבקשת פלאפון להטיל חסיון על דו"ח על התעריפים

"מדובר בבקשה מטעה מניפולטיבית, כוחנית ומאיימת, שעולה כדי בריונות משפטית, תוך ניסיון פסול לייצר דה-לגיטימציה של בירור בקשת המשיבות להכיר בתביעתן כתביעה ייצוגית". כך טוענות חברות מגורים ייזום ובנייה, דאובר אדריכלים (1998) וסילי תקשורת והפקות, בתגובתן לבקשת פלאפון להטיל חיסיון על דו"ח משרד התקשורת מאוגוסט 2000.

עניינו של הדו"ח הוא תעריף קישור-גומלין אל מערכות רט"ן ופלאפון מבקשת להורות על הוצאתו מתיק בית המשפט בשל היותו מסמך סודי.

בדצמבר 2002 הגישו החברות המשיבות תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית נגד פלאפון וסלקום, בטענה לתעריפים בלתי הוגנים וביתר של שיחות נכנסות. המשיבות צירפו לתיק בית המשפט את הדו"ח של אגף הכלכלה במשרד התקשורת.

לדברי פלאפון, הדו"ח מהווה מסמך סודי, אשר תוכנו אסור לפרסום ולשימוש. לטענתה, הדו"ח כולל סודות נבחרים של פלאפון, אשר בחשיפתם יש כדי להסב לה נזקים מסחריים חמורים. הגשתו כראיה לבית המשפט מהווה אף עבירה פלילית, נטען.

פלאפון ביקשה מבית המשפט לקבוע דיון מקדמי, במסגרתו תידון סוגיית תום ליבן של המשיבות בשל כך שעשו שימוש בדו"ח של משרד התקשורת. זאת, בטרם יידון בית המשפט בשאלת קיומם של יתר התנאים הקבועים בדין לצורך אישורה של הגשת התביעה כייצוגית.

בתגובה לבקשת פלאפון טוענות המשיבות, כי הדו"ח אינו מכיל מידע סודי מכל סוג ומין שהוא; פלאפון מנסה לייצר "יש מאין" סביב הדו"ח והיא אינה מביאה ולו ראשית ראיה לקיומו של סוד מסחרי כלשהו בדו"ח.

המשיבות טוענות עוד, כי המטרה האמיתית של פלאפון היא לנסות ולהסתיר מבית המשפט מסמך מקיף ומקצועי, המבוסס על נתוני אמת של חברות הסלולר בתקופה הרלוונטית. הדו"ח בוצע על ידי המחלקה המקצועית של משרד ממשלתי והצגתו לבית המשפט חיונית לעשיית דין צדק.

לדברי המשיבות, מדובר בנתונים שאין להם כיום כל משמעות מסחרית. ברור, לטענתן, כי לא אינטרסים מסחריים ראויים להגנה הם המניע לבקשה - אלא רצונה של פלאפון למנוע את גילוי האמת.

בתום הדיון שהתקיים בעניין ביקשה השופטת הדסה אחיטוב-הרטמן, כי הדו"ח יומצא לידיה במעטפה סגורה, אשר תוחזר למשיבים עם מתן ההחלטה בבקשה. בכל אותה תקופה תהיה המעטפה נעולה בחדר המוצגים והיא תיפתח על ידי השופטת לשם עיון בה - רק אם היא תמצא לנכון לעשות כן לצורך מתן ההחלטה.

(ת.א 2488/02)